SEO w praktyce

SEO w praktyce – Książka

Zapraszam do współtworzenia kompleksowego podręcznika “SEO w praktyce”, który będzie stanowić wszechstronne źródło wiedzy na temat optymalizacji stron internetowych pod kątem wyszukiwarek internetowych. Moim celem jest stworzenie książki, która stanie się niezbędnym narzędziem dla specjalistów SEO, marketerów oraz właścicieli firm pragnących zwiększyć widoczność swoich stron w sieci.

Dlaczego warto współtworzyć książkę “SEO w praktyce”?

  • Wkład w rozwój wiedzy – udział w tworzeniu unikalnego źródła informacji dla obecnych i przyszłych specjalistów SEO.
  • Promocja własnej marki – zwiększenie rozpoznawalności w środowisku profesjonalistów.
  • Współpraca z ekspertami – możliwość pracy z liderami branży SEO.

O książce:

Podręcznik będzie podzielony na pięć głównych części:

  1. Wyszukiwarki – część obejmująca wyszukiwarek historię, zasady działania, prezentację wyników wyszukiwania oraz wyszukiwanie głosowe i tworzenie wyników w oparciu o sztuczną inteligencję
  2. Optymalizacja strony – część obejmująca wszystkie elementy bezpośrednio związane z optymalizacją strony internetowej.
  3. Treść strony – czyli co należy umieścić na stronie.
  4. Offsite – część dotycząca działań poza stroną internetową wpływających na jej pozycjonowanie.
  5. Narzędzia – część zawierająca opisy i zastosowania najpopularniejszych narzędzi wykorzystywanych w SEO.
  6. Zarządzanie SEO – część skierowana do osób zarządzających agencjami SEO oraz odpowiedzialnych za komunikację z klientami.

Proponowana struktura ksiażki i tematy rozdziałów:

Każda pozycja to propozycja/hasło wiodące jednego rozdziału. Część to grupa kilku rozdziałów w tym samym obszarze.

Część 1: Wyszukiwarki

  • Zasada działania wyszukiwarki – (przydzielono ŁR)
  • Historia i rozwój wyszukiwarek – (przydzielono GS)
  • Wyszukiwanie głosowe i obrazem – (przydzielono AS)
  • Prezentacja wyników wyszukiwania – (przydzielono DJ)
  • Wyniki tworzone przez sztuczną inteligencję – (przydzielono PSz)
  • Prywatność danych, personalizacja i geolokalizacja wyników (przydzielono AS)

Część 2: Optymalizacja strony

  • Domeny internetowe – (przydzielono PW)
  • Struktura strony, nagłówki, znaczniki – (przydzielono JŁP + ŁS + PZ)
  • Doświadczenie użytkownika (UX) – (przydzielono DH)
  • PageSpeed, Web Core Vitals – (przydzielono PR)
  • Dostępność treści – (przydzielono MO)
  • Linkowanie wewnętrzne – (przydzielono RB)
  • Dane strukturalne – (przydzielono PB)
  • Strony wielojęzykowe (sklepy internetowe) – (przydzielono WM)
  • Logi serwerowe – (przydzielono WK)
  • Crawl budget – (przydzielono WK)
  • Migracja strony – (przydzielono PG)
  • Bezpieczeństwo strony a SEO – (przydzielono PW)

Część 3: Treść strony

  • Strategia contentowa i planowanie treści – (przydzielono DK)
  • Parametry treści: Parametry treści: jakość, HCU, EEAT / YMYL, lead / above the fold, intencja użytkownika – (przydzielono MM)
  • Rola pokrycia tematycznego – (przydzielono EM + PG)
  • Planowanie konspektu – (przydzielono EM + PG)
  • Styl pisania – (przydzielono AZ)
  • Sposób prezentacji treści – (przydzielono TZ)
  • FAQ – (przydzielono WM)
  • Optymalizacja pod direct answers – (przydzielono AG)
  • Linkable content – (przydzielono WM)

Część 4: Offsite

  • Link building (przydzielono MG)
  • Wzmianki, cytowania, media społecznościowe – (przydzielono PW)
  • Platformy link buildingu (polskie, zagraniczne), duże i małe – (przydzielono MŁ)
  • Kampanie Digital PR (lub SEO PR) – (przydzielono WM)
  • Kampanie link buildingu i nawiązywania relacji – (przydzielono MK, JK i DZ)
  • Koncepcja Private Blog Networks (PBN) – (przydzielono MCh)
  • Pozycjonowanie lokalne (Google Moja Firma, mapy, NAPy) – (przydzielono GD + DZ)
  • Spowiedź spamera – (przydzielono MZ)

Część 5: Narzędzia

  • AI w SEO i całe dobrodziejstwo … (przydzielono RR)
  • Google Search Console – (przydzielono TR)
  • Badanie linków Ahrefs (przydzielono NZ + JŚ),
  • Badanie linków Semsrush (przydzielono MK)
  • Edytory AI (Neuron, Jasper, Rytr, Semrush, Surfer, Senuto, Semstorm …) (przydzielono Neuron – PS) (porównanie edytorów – przydzielono PK)
  • Narzędzia lowcode i nocode w pracy – (przydzielono RR)
  • JavaScript w procesie SEO – (przydzielono JL)
  • Google Ads w SEO – (przydzielono KM)
  • Sugestie słów kluczowych – (przydzielono TC)
  • Mierzenie widoczności – (przydzielono TM)
  • Screaming Frog SEO Spider – (przydzielono WU)
  • Wtyczki SEO do WordPressa – (przydzielono EPS)
  • Inny …

Część 6: Zarządzanie SEO

  • Relacje klient-agencja – (przydzielono KB)
  • Umowa SEO – (przydzielono KB)
  • Struktura agencji SEO, stanowiska i zadania – (przydzielono MW)
  • Budowa zespołu in-house – (przydzielono SM)
  • Wyceny projektów i strategii – (przydzielono MH)
  • Raportowanie wyników SEO – (przydzielono BK)
  • Skalowanie działań SEO – (przydzielono WG)
  • Audyt SEO – (przydzielono SzS)
  • SEO jako element marketingu organizacji – (przydzielono PH)
  • SEO w kontekście Mixu marketingowego – (przydzielono MB)
Legenda
  • Powyższa lista to propozycja i można podać własny temat mieszcący się w tym zakresie.
  • Podświetlone tematy są jeszcze dostepne do wybrania.
  • Informacja „Przydzielono i inicjały” oznacza, że rozdział został zarezerwowany przez autora.

Wytyczne dla autorów:

  • Rozdziały powinny być oryginalne, nigdzie wcześniej niepublikowane
  • Rozdział może być napisany przez jednego autora lub we współautorstwie (np. dwóch współautorów).
  • Rozdział powinien dokładnie opisywać jeden temat z powyższej listy lub inny zaproponowany przez autora. Można napisać więcej niż jeden rozdział.
  • Objętość rozdziału to ok 40 000 znaków (arkusz wydawniczy), czyli 15-20 stron znormalizowanego maszynopisu (1800 znaków na stronę) zawierającego jednocześnie ilustracje. Rozdział może być krótszy jeśli temat został wyczerpany.
  • Tekst powinien być napisany w języku polskim, w sposób przystępny i zrozumiały dla czytelnika.

Harmonogram:

  • Termin nadsyłania propozycji rozdziałów: 15 listopada 2024
  • Rozmowy z wydawnictwem: listopad – grudzień 2024
  • Termin nadsyłania pełnych rozdziałów: 31 grudnia 2024
  • Recenzje i uwagi dla autorów: do 31 marca 2025
  • Termin nadsyłania ostatecznych wersji rozdziałów: 23 czerwca 2025
  • Planowana data publikacji książki: wrzesień 2025

Dla kogo jest ta książka?

  • Specjalistów SEO poszukujących zaawansowanej wiedzy i najnowszych trendów.
  • Właścicieli firm i marketerów chcących zwiększyć widoczność swoich stron.
  • Studentów i wykładowców kierunków związanych z marketingiem internetowym.

Serdecznie zachęcam do udziału w tym przedsięwzięciu i podzielenia się swoją wiedzą oraz doświadczeniem z innymi profesjonalistami z branży SEO.

Artur Strzelecki

Kilka słów o redaktorze (czyli o mnie)

Artur Strzelecki

Artur Strzelecki – kilkanaście lat zajmowałem się SEO, będąc praktykiem z wieloletnim stażem w branży. Dzisiaj jestem bardziej ekspertem akademickim zajmującym się badaniami nad optymalizacją i marketingiem internetowym. Organizuję Festiwal SEO, największą i najstarszą konferencję o pozycjonowaniu i optymalizacji stron internetowych. Utrzymuję relacje z wieloma specjalistami i agencjami SEO. To powinno zapewnić właściwą redakcję i współautorstwo tej książki.