
Co zrobić, aby wspiąć się na szczyt wyników Google i docierać do tysięcy odbiorców?
Odpowiedzią jest SEO, czyli pozycjonowanie i optymalizacja serwisów pod kątem wyszukiwarek internetowych.
Książka SEO w praktyce, to pierwsza tak kompletna i najbardziej aktualna pozycja poświęcona pozycjonowaniu. Stanowi owoc współpracy 54 doświadczonych praktyków SEO i content marketingu. Przeprowadzą Cię oni przez 6 kluczowych zagadnień, aby Twój serwis WWW stał się widoczny dla Google i atrakcyjny dla użytkowników. Dzięki tej książce:
- Poznasz zasady działania wyszukiwarek. Zaczniesz mówić do robotów Google’a ich językiem.
- Przygotujesz stronę WWW zgodnie z wymogami wyszukiwarki.
- Opanujesz zasady pisania treści pod SEO.
- Wdrożysz linkbuilding i inne działania offsite.
- Zaczniesz korzystać z narzędzi optymalizacyjnych jak profesjonalny SEOwiec.
- Nauczysz się zarządzać procesami wokół działań SEO.
Coś brzmi trudno albo niezrozumiale? Bez obaw. Autorzy zadbali o klarowne przykłady, ilustracje i wykresy. Sięgnij po wiedzę, która wyniesie Twoją stronę na szczyt Google i ciesz się efektywną, zyskowną stroną WWW.
Dla kogo jest ta książka?
- Specjalistów SEO poszukujących zaawansowanej wiedzy i najnowszych trendów.
- Właścicieli firm i marketerów chcących zwiększyć widoczność swoich stron.
- Studentów i wykładowców kierunków związanych z marketingiem internetowym.
Struktura książki i spis treści
Każdy rozdział opisuje jedno wiodące hasło. Część to grupa kilku rozdziałów w tym samym obszarze. Książka ma:
- 54 współautorów,
- 6 części,
- 952 strony,
- 56 rozdziałów.
Część 1. Wyszukiwarka
Rozdział 1: Historia i rozwój wyszukiwarek (Grzegorz Skiera)
Rozdział 2: Zasada działania wyszukiwarki (Łukasz Rogala)
Rozdział 3: Twoja wyszukiwarka Google (Artur Strzelecki)
Rozdział 4: Prezentacja wyników wyszukiwania (Daniel Jędrysik)
Rozdział 5: Wyszukiwanie głosowe i obrazem (Artur Strzelecki)
Rozdział 6: Google Discover (Artur Strzelecki)
Rozdział 7: Wyniki tworzone przez sztuczną inteligencję (Przemysław Sztal)
Rozdział 8: Aktualizacje algorytmu Google (Sebastian Heymann)
Część 2. Optymalizacja strony
Rozdział 9: Domeny internetowe (Paweł Wróblewski)
Rozdział 10: Struktura strony, nagłówki i znaczniki (Joanna Łutczyk-Pyzara, Łukasz Suchy, Patrycja Ziobro)
Rozdział 11: SEO a dostępność (Marcin Opolski)
Rozdział 12: Szybkość działania strony (Przemysław Paruszewski)
Rozdział 13: Linkowanie wewnętrzne (Rafał Borowiec)
Rozdział 14: Dane strukturalne (Patryk Błachnio)
Rozdział 15: Migracja strony (Paweł Gontarek)
Rozdział 16: Logi serwera (Wojciech Kamiński)
Rozdział 17: Crawl budget (Wojciech Kamiński)
Rozdział 18: Strony wielojęzykowe (sklepy internetowe) (Wojciech Mazur)
Część 3. Treść strony
Rozdział 19: Strategia contentowa i planowanie treści (Damian Kiełbasa)
Rozdział 20: Parametry treści, które przekonują użytkowników i wyszukiwarki (Mateusz Malinowski)
Rozdział 21: Rola pokrycia tematycznego (Ewa Majchrzak)
Rozdział 22: Planowanie konspektu (Ewa Majchrzak)
Rozdział 23: Styl pisania (Anna Zaborowska)
Rozdział 24: Sposób prezentacji treści (Tomasz Zawidzki)
Rozdział 25: FAQ – najczęściej zadawane pytania (Wiktor Maduń)
Rozdział 26: Optymalizacja pod direct answers (Angelika Gałek)
Część 4. Offsite
Rozdział 27: Link building (Marta Gryszko)
Rozdział 28: Platformy link buildingu (Michał Łyko)
Rozdział 29: Kampanie link buildingu i nawiązywania relacji (Miłosz Krasiński, Jan Kawecki, Daniel Ząbczyk)
Rozdział 30: Private Blog Networks (PBN) – rozdział inny niż wszystkie (Maciej Chmurkowski)
Rozdział 31: Adresy IP, hosting SEO i systemy autonomiczne (Artur Strzelecki)
Rozdział 32: Wzmianki, cytowania, media społecznościowe (Paweł Wołoszyn)
Rozdział 33: Pozycjonowanie lokalne (Damian Zając)
Część 5. Narzędzia
Rozdział 34: Google Search Console (Tomasz Resmarowski)
Rozdział 35: Edytory AI (Paweł Kijko)
Rozdział 36: NeuronWriter (Paweł Sokołowski)
Rozdział 37: Sugestie słów kluczowych (Tomasz Cierebiej)
Rozdział 38: Badanie linków Ahrefs (Joanna Śledziejowska, Norbert Zbylut)
Rozdział 39: Badanie linków Semrush (Marcin Kawa)
Rozdział 40: Badanie linków Majestic (Kornel Kasprzyk)
Rozdział 41: Mierzenie widoczności (Tomasz Mielewczyk)
Rozdział 42: JavaScript w procesie SEO (Jakub Lisiecki)
Rozdział 43: Google Ads w SEO (Krzysztof Marzec)
Rozdział 44: Narzędzia lowcode i nocode (Roman Rozenberger)
Rozdział 45: Wtyczki SEO dla WordPress (Ewelina Podrez-Siama)
Część 6. Zarządzanie SEO
Rozdział 46: Być Yodą, nie Skywalkerem. O budowaniu relacji z klientami (Katarzyna Baranowska, Tomasz Mielewczyk)
Rozdział 47: Umowa o świadczenie usług SEO (Katarzyna Baranowska)
Rozdział 48: Wyceny projektów i strategii SEO (Katarzyna Baranowska)
Rozdział 49: Skalowanie działań SEO (Wojciech Grądzki)
Rozdział 50: Zarządzanie procesami i workflow w zespole SEO (Wojciech Szymański)
Rozdział 51: Raportowanie działań i wyników SEO (Błażej Katarzyński)
Rozdział 52: Struktura agencji SEO, stanowiska i zadania (Maciej Woźniak)
Rozdział 53: Budowa zespołu SEO in-house (Sebastian Mioduszewski)
Rozdział 54: Audyt SEO (Szymon Słowik)
Rozdział 55: SEO w strategii marketingowej przedsiębiorstwa (Paweł Heczko)
Rozdział 56: SEO w kontekście mix-marketingu (Michał Barczyk)

Patroni wydania
Fragment recenzji
[…] Książka jest napisana w sposób jasny i zrozumiały zarówno dla osób początkujących, jak i dla doświadczonych specjalistów SEO. Pomimo że jest to praca zbiorowa, wieloautorska, zachowuje spójny, przyjemny do czytania styl oraz dużą zwięzłość przekazu. Kolejne rozdziały doskonale się uzupełniają, tworząc pozycję, którą można czytać od deski do deski lub sięgać do nich według własnych potrzeb. […]
[…] Fakt, iż praca została stworzona przy udziale aż 54 autorów, z których każdy jest wyraźnym pasjonatem i specjalistą w swojej dziedzinie, przyczynił się do realizacji kilku istotnych celów. Pomimo znacznej objętości, książka pozostaje wyjątkowo aktualna, co wynika z niezależnej pracy każdego z autorów — aspektu szczególnie istotnego w dynamicznie zmieniającym się środowisku wyszukiwarek internetowych. Co więcej, doświadczenie autorów opiera się na praktycznej realizacji projektów związanych z optymalizacją różnorodnych serwisów internetowych, przy jednoczesnym zachowaniu spójności narracji i wniosków przedstawionych w publikacji. Potwierdza to, że zawarte w książce fakty, narzędzia oraz techniki zostały zwalidowane w praktyce przez ekspertów reprezentujących różne firmy i koncentrujących się na odmiennych aspektach SEO. Autorzy, którzy wzięli udział w powstawaniu „SEO w praktyce”, są powszechnie rozpoznawalnymi postaciami w polskiej branży SEO oraz aktywnymi prelegentami na czołowych konferencjach branżowych.[…]
dr inż. Paulina Rutecka
Dane bibliometryczne:
Redakcja: Artur Strzelecki
Tytuł: SEO w praktyce
Rok wydania: 2025
Liczba stron: 952
Oprawa luksusowa, papier czarno-biały, ebook kolorowy
Format: 164 x 239 mm
56 rozdziałów, 54 współautorów, przedmowa, bibliografia i indeks rzeczowy
Wydawnictwo Naukowe Helion
ISBN: 978-83-289-2744-5
Kilka słów o redaktorze (czyli o mnie)
Artur Strzelecki – kilkanaście lat zajmowałem się SEO, będąc praktykiem z wieloletnim stażem w branży. Dzisiaj jestem bardziej ekspertem akademickim zajmującym się badaniami nad optymalizacją i marketingiem internetowym. Organizuję Festiwal SEO, największą i najstarszą konferencję o pozycjonowaniu i optymalizacji stron internetowych. Utrzymuję relacje z wieloma specjalistami i agencjami SEO. To zapewniło właściwą redakcję i współautorstwo tej książki.