Archiwum kategorii: Artykuły

jak działa algorytm facebooka

 Jak działa algorytm Facebooka

Facebook, jako jedna z największych platform społecznościowych na świecie, obsługuje codziennie miliardy interakcji. Kluczowym elementem tej działalności jest algorytm wyświetlający użytkownikowi spersonalizowane treści. Wbrew pozorom, Facebook nie pokazuje postów chronologicznie – ich kolejność zależy od systemów uczenia maszynowego, które analizują ogromne zbiory danych (Fedorko et al., 2024).

google konkurencja dane

Google musi udostępnić dane konkurencji, ale zachowuje Chrome i Androida

Amerykański sąd federalny w Waszyngtonie wydał 2 września 2025 roku długo oczekiwane orzeczenie w sprawie antymonopolowej przeciwko Google. Po pięcioletniej batalii prawnej zdecydowano, że choć firma zachowa kontrolę nad swoją przeglądarką Chrome i systemem Android, to będzie musiała udostępnić część kluczowych danych swoim rywalom. To pierwszy w historii przypadek, gdy Google zostało zmuszone do otwarcia … Czytaj dalej Google musi udostępnić dane konkurencji, ale zachowuje Chrome i Androida

PageRank

Czym jest PageRank? Algorytm, na którym stało Google

PageRank to algorytm oceniający ważność stron internetowych na podstawie analizy linków, stanowił on fundament oryginalnej wyszukiwarki Google. Opublikowany został w 1998 roku przez Larry’ego Page’a i Sergeya Brina na Uniwersytecie Stanforda. Nazwa PageRank pochodzi od nazwiska Larry’ego Page’a (a nie od ang. page – strona).

system prompt gpt-5

Co wyciek systemowego prompta GPT-5 oznacza dla SEO?

W sierpniu 2025 roku do sieci trafił tzw. systemowy prompt GPT-5, czyli zestaw zasad i instrukcji, według których model odpowiada na pytania użytkowników. To coś w rodzaju „regulaminu” i „charakteru” sztucznej inteligencji, który wpływa na to, jak model generuje treści, przygotowany przez OpenAI.