Co wyciek systemowego prompta GPT-5 oznacza dla SEO?

system prompt gpt-5

W sierpniu 2025 roku do sieci trafił tzw. systemowy prompt GPT-5, czyli zestaw zasad i instrukcji, według których model odpowiada na pytania użytkowników. To coś w rodzaju „regulaminu” i „charakteru” sztucznej inteligencji, który wpływa na to, jak model generuje treści, przygotowany przez OpenAI.


Festiwal SEO 2025 Katowice

Prompt znajduje się pod adresem: https://github.com/elder-plinius/CL4R1T4S/blob/main/OPENAI/ChatGPT5-08-07-2025.mkd

Dla specjalistów marketingu, SEO i właścicieli małych firm to ciekawa wskazówka, bo dzięki temu można lepiej rozumieć, jak AI myśli, i jak wykorzystać to w tworzeniu skutecznych treści.

GPT-5 w skrócie — jak działa i co to znaczy dla treści?

Z wycieku dowiadujemy się, że GPT-5 ma jasno określony sposób pracy:

  • Stawia na konkret – jeśli kolejny krok jest oczywisty, po prostu go wykonuje.
  • Używa jasnego, wspierającego tonu z nutą delikatnego humoru.
  • Unika zbędnych pytań na końcu wypowiedzi („Czy chcesz, żebym…?”), zamiast tego dostarcza gotowe rozwiązania.
  • Pamięta ustalenia – zachowuje styl i szczegóły ustalone wcześniej.
  • CTA ma formę działania, a nie pytania.

Dlaczego to ważne dla marketerów?

Takie zasady działania oznaczają, że tworzone przez GPT-5 treści są spójne, konkretne i lepiej dopasowane do intencji użytkownika. To przekłada się na:

  • większe zaangażowanie odbiorców (UX),
  • wyższe współczynniki kliknięć (CTR),
  • mocniejszy wizerunek marki dzięki konsekwencji komunikacji.

Poniżej zestawienie kluczowych elementów systemowego prompta i ich znaczenia w marketingu i SEO:

Obszar wpływuCo mówi prompt GPT-5Znaczenie dla SEO i marketingu
Styl i tonJasny, wspierający, z lekkim humoremTreści lepiej angażują, budują relacje z odbiorcą
Eliminacja pytań końcowychBrak „Czy chcesz, żebym…?”Bardziej konkretne teksty, lepsze snippet’y w Google
Struktura treściPłynne przechodzenie do działaniaLepsze dopasowanie do intencji użytkownika
Pamięć i spójnośćZapamiętywanie stylu i szczegółówStała jakość i charakter treści marki
CTA w formie działaniaBez formy pytającejWyższe CTR i konwersje

Jak możesz to wykorzystać w praktyce?

  1. Twórz konkretne prompt’y – im więcej szczegółów podasz od razu, tym mniej poprawek będzie trzeba wprowadzać.
  2. Stosuj spójny ton marki – nawet korzystając z AI, ustal raz styl i trzymaj się go w każdym kanale komunikacji.
  3. Zadbaj o CTA – formułuj wezwania do działania aktywnie („Pobierz e-book”, „Zapisz się teraz”) zamiast pytać.
  4. Optymalizuj pod snippet’y – unikaj rozwlekania, stawiaj na odpowiedzi, które Google może łatwo zacytować.

Wyciek systemowego prompta GPT-5 pokazał, że ta AI jest projektowana z myślą o płynnej, spójnej i angażującej komunikacji. Dla marketerów to jasny sygnał, że warto projektować treści w podobny sposób, czy to na stronach internetowych, czy w social mediach. W końcu algorytmy Google również coraz lepiej rozumieją i nagradzają teksty, które odpowiadają na potrzeby odbiorcy wprost i bez zbędnego lania wody.


Zapisz się na newsletter wypełniając pola poniżej. Będziesz na bieżąco ze wszystkimi wydarzeniami związanymi z Silesia SEM i informacjami o marketingu internetowym w sieci. Nie spamujemy.

Zostanie wysłany do Ciebie e-mail potwierdzający: przeczytaj zawarte w nim instrukcje, aby potwierdzić subskrypcję.


The following two tabs change content below.

Artur Strzelecki

Niezależny specjalista, który upowszechnia wiedzę o marketingu w wyszukiwarkach internetowych. Zazwyczaj uczy studentów, a w wolnych chwilach doradza jak odnaleźć własną ścieżkę w Google.

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *