W sierpniu 2025 roku do sieci trafił tzw. systemowy prompt GPT-5, czyli zestaw zasad i instrukcji, według których model odpowiada na pytania użytkowników. To coś w rodzaju „regulaminu” i „charakteru” sztucznej inteligencji, który wpływa na to, jak model generuje treści, przygotowany przez OpenAI.
Prompt znajduje się pod adresem: https://github.com/elder-plinius/CL4R1T4S/blob/main/OPENAI/ChatGPT5-08-07-2025.mkd
Dla specjalistów marketingu, SEO i właścicieli małych firm to ciekawa wskazówka, bo dzięki temu można lepiej rozumieć, jak AI myśli, i jak wykorzystać to w tworzeniu skutecznych treści.
GPT-5 w skrócie — jak działa i co to znaczy dla treści?
Z wycieku dowiadujemy się, że GPT-5 ma jasno określony sposób pracy:
- Stawia na konkret – jeśli kolejny krok jest oczywisty, po prostu go wykonuje.
- Używa jasnego, wspierającego tonu z nutą delikatnego humoru.
- Unika zbędnych pytań na końcu wypowiedzi („Czy chcesz, żebym…?”), zamiast tego dostarcza gotowe rozwiązania.
- Pamięta ustalenia – zachowuje styl i szczegóły ustalone wcześniej.
- CTA ma formę działania, a nie pytania.
Dlaczego to ważne dla marketerów?
Takie zasady działania oznaczają, że tworzone przez GPT-5 treści są spójne, konkretne i lepiej dopasowane do intencji użytkownika. To przekłada się na:
- większe zaangażowanie odbiorców (UX),
- wyższe współczynniki kliknięć (CTR),
- mocniejszy wizerunek marki dzięki konsekwencji komunikacji.
Poniżej zestawienie kluczowych elementów systemowego prompta i ich znaczenia w marketingu i SEO:
Obszar wpływu | Co mówi prompt GPT-5 | Znaczenie dla SEO i marketingu |
Styl i ton | Jasny, wspierający, z lekkim humorem | Treści lepiej angażują, budują relacje z odbiorcą |
Eliminacja pytań końcowych | Brak „Czy chcesz, żebym…?” | Bardziej konkretne teksty, lepsze snippet’y w Google |
Struktura treści | Płynne przechodzenie do działania | Lepsze dopasowanie do intencji użytkownika |
Pamięć i spójność | Zapamiętywanie stylu i szczegółów | Stała jakość i charakter treści marki |
CTA w formie działania | Bez formy pytającej | Wyższe CTR i konwersje |
Jak możesz to wykorzystać w praktyce?
- Twórz konkretne prompt’y – im więcej szczegółów podasz od razu, tym mniej poprawek będzie trzeba wprowadzać.
- Stosuj spójny ton marki – nawet korzystając z AI, ustal raz styl i trzymaj się go w każdym kanale komunikacji.
- Zadbaj o CTA – formułuj wezwania do działania aktywnie („Pobierz e-book”, „Zapisz się teraz”) zamiast pytać.
- Optymalizuj pod snippet’y – unikaj rozwlekania, stawiaj na odpowiedzi, które Google może łatwo zacytować.
Wyciek systemowego prompta GPT-5 pokazał, że ta AI jest projektowana z myślą o płynnej, spójnej i angażującej komunikacji. Dla marketerów to jasny sygnał, że warto projektować treści w podobny sposób, czy to na stronach internetowych, czy w social mediach. W końcu algorytmy Google również coraz lepiej rozumieją i nagradzają teksty, które odpowiadają na potrzeby odbiorcy wprost i bez zbędnego lania wody.
Zapisz się na newsletter wypełniając pola poniżej. Będziesz na bieżąco ze wszystkimi wydarzeniami związanymi z Silesia SEM i informacjami o marketingu internetowym w sieci. Nie spamujemy.
Zostanie wysłany do Ciebie e-mail potwierdzający: przeczytaj zawarte w nim instrukcje, aby potwierdzić subskrypcję.
Artur Strzelecki
Ostatnie wpisy Artur Strzelecki (zobacz wszystkie)
- Webinar z autorami książki „SEO w praktyce” - 25 września 2025
- Usunięcie parametru &num=100 w Google - 17 września 2025
- Google usuwa z wyników wyszukiwania część Rich Snippets - 15 września 2025