Jak dodać stronę do Google News?

Google News

Google News to usługa, która zbiera nagłówki artykułów z portali internetowych i wyświetla je w jednym miejscu, agregując i wyświetlając te najistotniejsze. Za dobór i rozmieszczenie artykułów na stronie Google news automatycznie odpowiada program komputerowy, to jednak o dodaniu całego portalu do tej usługi decydują pracownicy Google na podstawie przesłanego zgłoszenia.


Festiwal SEO 2024


Obecnie Google News zbiera nagłówki z portali prasowych z 50 tysięcy różnych adresów internetowych. Każdy z tych portali przeszedł zgłoszenie do usługi Google News, został sprawdzony pod względem technicznym i merytorycznym, a następnie wyświetlony na stronie Google News.

Google News zapewnia dodatkowy ruch do strony oraz nie pobiera za to żadnych opłat. Funkcjonuje prawie wszędzie w Europie, z drobnymi wyjątkami w Hiszpanii i w Niemczech, gdzie wydawcy chcieli pieniądze od Google za wyświetlanie tych nagłówków, wobec czego Google wycofał tę usługę z tych państw lub przestał wyświetlać niektórych wydawców.

Wymagania, które należy spełnić aby zostać przyjętym do Google News dzielą się na trzy kategorie:

  • Wymagania ogólne
  • Wymagania techniczne
  • Wymagania jakościowe

Wymagania ogólne

Zgodnie z tym warunkiem portal powinien być o charakterze prasowym. Powinny to być wiadomości ważne, które budzę zainteresowanie czytelników. Nie kwalifikują się tu informacje o pogodzie czy portale z ogłoszeniami. Artykuły muszą być firmowane przez konkretnego autora lub redakcję. Do redakcji musi być fizyczny kontakt, w postaci adresu, miasta i telefonu. Mile widziana jest podstrona na której wylistowani są wszyscy redaktorzy pracujący dla redakcji, łącznie z linkami do podstrony każdego autora i jego artykułów. Sprawą wtórną, ale równie istotną jest poprawność językowa, stylistyka i ortografia. Artykuły muszą być w pełni zgodne z zasadami językowymi.

Wymagania techniczne

W zakres wymagań technicznych wchodzą praktycznie te same oczekiwania, jakie Google ma wobec tradycyjnych stron. Drobne różnice polegają na:

  • stały adres URL, który zawiera co najmniej 3 cyfry niebędące datą – z cyfr można zrezygnować, gdy stosuję się mapę witryny dedykowaną dla Google News,
  • indeksowanie wyłącznie treści napisanych w HTML, dostępnych pod klikalnymi linkami ze struktury portalu,
  • korzystanie z dodatkowego znacznika meta news_keyword, który może zawierać do 10 słów kluczowych, określających zawartość artykułu,
  • witryna musi być dodana do Konsoli Wyszukiwania – na tej podstawie Google News wie, że dodający ma prawo zarządzania stroną,
  • nie można blokować artykułów w robots.txt lub meta znacznikach, ale to dosyć oczywiste wymaganie techniczne.

Bardzo pomocnym narzędziem przy dostosowaniu strony pod wymagania techniczne jest utworzenie mapy witryny dla Google News. To nie jest standardowa mapa stworzona na podstawie sitemaps protocol. To rozszerzona mapa zawierająca dodatkowe informacje. Przykładowy element znajdujący się na tej mapie mógłby wyglądać tak:

<?xml version=”1.0″ encoding=”UTF-8″?>
<urlset xmlns=”http://www.sitemaps.org/schemas/sitemap/0.9″
       xmlns:news=”http://www.google.com/schemas/sitemap-news/0.9″>
 <url>
   <loc>https://www.silesiasem.pl/artykul.html</loc>
   <news:news>
     <news:publication>
       <news:name>Silesia SEM</news:name>
       <news:language>pl</news:language>
     </news:publication>
     <news:access>Subscription</news:access>
     <news:genres>PressRelease, Blog</news:genres>
     <news:publication_date>2015-09-239</news:publication_date>
     <news:title>Przykładowy artykuł</news:title>
     <news:keywords>marketing, sem, seo, ppc</news:keywords>
     <news:stock_tickers>NASDAQ:GOOG</news:stock_tickers>
   </news:news>
 </url>
</urlset>

Więcej o tego rodzaju mapie.

Wymagania jakościowe

Jeśli chodzi o wymagania jakościowe, to autorzy usługi mają na myśli zgodność ze wskazówkami jakościowymi dla Webmasterów, czyli w skrócie, strona nie może być spamem. Nie wolno też kopiować cudzych artykułów i zamieszczać jako swoje.

Gdzie zgłosić stronę do Google News?

Miejscem przeznaczonym do zgłaszania stron jest Centrum Wydawców Google News. Pod tym adresem znajdują sie wszystkie witryny oddane do Konsoli Wyszukiwania, które mogą podlegać zgłoszeniu do Google News. Dodając stronę należy wybrać tylko te sekcje, które zawierają treści spełniające wymagania Google News, a odrzucić sekcje, które będą dyskwalifikować portal. To najważniejszy moment, od tego wyboru i umiejętności oddzielenia treści zależy czy strona zostanie dołączona do usługi, przy założeniu że pozostałe wymagania są spełnione.

Również należy wybrać kategorię treści, które znajdują się w portalu, tryb dostępu do nich oraz poszczególnym sekcją przypisać etykietę.

Kategoriami treści w Google News są:

  • Opinie
  • Informacja prasowa
  • Bezpłatna rejestracja
  • Treści użytkowników
  • Satyra
  • Płatna subskrypcja
  • Blog

Treści mogą być dostępne w trybie:

  • pełny,
  • subskrypcja,
  • rejestracja.

Treściom należy nadać etykiety, z dostępnych do wyboru:

  • Sztuka
  • Gospodarka
  • Edukacja
  • Rozrywka
  • Nagłówki
  • Zdrowie
  • Humor
  • Prawo i porządek
  • Styl życia / Rekreacja
  • Multimedia
  • Wstępniak
  • Inne
  • Polityka
  • Religia
  • Nauka i środowisko
  • Sport i gry
  • Technologia
  • Dziwne

Najczęstsze powody odrzucenia zgłoszenia do Google News

Prawdą jest, że nie łatwo się dostać do tej usługi. Właściwie nie będąc portalem o charakterze prasowym lub newsowym nie ma na to najmniejszej szansy. Google odrzucając wniosek o zgłoszenie nie podaje konkretnej przyczyny dla danej strony, ale przytacza zestaw kryteriów, które bierze pod uwagę:

  • portal musi zawierać oryginalne treści,
  • nie można promować w artykułach właściciela portalu i jego różnych aktywności,
  • artykuły muszą być napisane, edytowane i zarządzane przez precyzyjnie określoną redakcję/organizacją z wieloma dziennikarzami i edytorami.

Jeśli uda Ci się zostać przyjętym do Google News, to ciesz się większym ruchem na stronie, jeśli nie, to przed następnym zgłoszeniem musisz odczekać 60 dni i wprowadzić niezbędne zmiany aby portal mógł liczyć na przyjęcie.

Kilka swoich przemyśleń nt. wykorzystywania Google News przedstawił Paweł Rabinek w prezentacji Jak wykorzystać Google w strategii SEO, gdzie można też zobaczyć jak zmienia się ruch na stronie po zakwalifikowaniu się do Google News.


Zapisz się do newslettera wypełniając pola poniżej. Będziesz na bieżąco ze wszystkimi wydarzeniami związanymi z Silesia SEM i informacjami o marketingu internetowym w sieci. Nie spamujemy.

Zostanie wysłany do Ciebie e-mail potwierdzający: przeczytaj zawarte w nim instrukcje, aby potwierdzić subskrypcję.

Twój email:

 Zapoznałem się z polityką prywatności.
The following two tabs change content below.

Artur Strzelecki

Niezależny specjalista SEM, który upowszechnia wiedzę o marketingu w wyszukiwarkach internetowych. W wolnych chwilach doradza jak odnaleźć własną ścieżkę w Google.

3 komentarze do “Jak dodać stronę do Google News?

  1. Cześć, super artykuł. Czyli proponujecie też utworzenie własnego skryptu pod google news sitemapy? Nie wiem z czym mam iść do DEV 😉

  2. Witajcie! Mi zaczelo sie wyswietlac przez dzien (pozniej zniknelo) My-mobile.pl w telefonie i asystencie, a jestem jedynym autorem, czyli z uwagi na high-quality content moge liczyc na przyjecie tzn. cos zaczyna sie dziac w tym temacie?

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *