Jak wykorzystać Google News w strategii SEO?

Przemek Sztal i Paweł Rabinek

Google News to usługa Google polegająca na agregowaniu aktualnych wiadomości z różnych wiarygodnych źródeł w możliwie jak najkrótszym czasie. Wyniki Google News dostępne są w serwisie News.Google.pl oraz w zakładce „Wiadomości” w wynikach wyszukiwania Google. Najważniejsze jednak, że wyniki z Google News często pojawiają się w domyślnym widoku wyników wyszukiwania Google. Tę mało popularną usługę przybliżył podczas Festiwalu SEO w Katowicach Paweł Rabinek.

Festiwal SEO 2017 Katowice

Ta ostatnia właściwość Google News daje nam ogromne możliwości: TOP3 w minutę, bez linkowania, efekt trwały nawet do 30 dni. Czasem zamiast TOP3 są to wyniki po środku ekranu lub na dole pierwszej strony wyników. Czego chcieć więcej?

Jaki wydawca treści może skorzystać z Google News? Generalną zasadą Google News jest publikowanie możliwie jak najbardziej aktualnych i wiarygodnych wiadomości. Do Google News można podłączyć dowolny portal lub blog, który regularnie publikuje wiadomości – mogą to być wiadomości krajowe, światowe, regionalne lub z pewnej wąskiej dziedziny. Muszą to być jednak wiadomości, a więc informacja o wydarzeniu określonym w czasie. Poradniki, instrukcje, ogłoszenia, felietony czy treści komercyjne nie są akceptowane w Google News.

Poza tym istnieje także szereg wymogów jakościowych i technicznych, które serwis musi spełniać, aby możliwe było jego przyłączenie do Google News. Najważniejsze to:

  • Podstrona z fizycznym adresem i kontaktem do redakcji
  • Podstrona z informacją o redakcji, listą autorów
  • Eliminacja treści niezgodnych z Google News – na przykład blokowana przez meta tagi
  • Adresy URL wiadomości zawierające co najmniej 3 stałe cyfry (najczęściej ID)

Dwa ostatnie punkty można obejść stosując specjalną mapę XML przeznaczoną dla Google News. Posiada ona inny format niż standardowa „sitemapa”, jednak zgłasza się ją normalnie w Google Webmaster Tools.

Więcej na temat mapy XML dla Google News można znaleźć na stronie pomocy https://support.google.com/news/publisher/answer/75717

Powyżej opisane wymogi nie są jednak wszystkimi. Aby podłączyć swoją stronę do Google News należy mieć naprawdę wartościową i oryginalną treść, a serwis musi być całkowicie zgodny z wytycznymi Google dla webmasterów. Pełną dokumentację wymogów Google News można znaleźć pod adresem https://support.google.com/news/publisher/answer/40787

Mając już gotowy portal lub blog, który spełnia wszystkie wytyczne Google News, można zgłosić go korzystając z formularza https://support.google.com/news/publisher/contact/suggest_content_website

Na odpowiedź czeka się w większości przypadków od 2 do 4 tygodni, podczas których serwis przechodzi weryfikację (jest oceniany prawdopodobnie przez człowieka ;)). Po akceptacji, wiadomości od razu trafiają do wyników Google News. W przypadku odmowy otrzymujemy powiadomienie, iż nasze kolejne zgłoszenia nie będą rozpatrywane przez najbliższe 60 dni. Warto więc sprawdzić serwis dokładnie przed wysłaniem zgłoszenia.

Google News poza zaletami takimi jak wzrost widoczności serwisu w wynikach organicznych czy zwiększenie ruchu, posiada także pewne wady. Do głównych problemów można zaliczyć:

  • Trudność zgłoszenia strony oraz utrudniony kontakt z moderacją (praktycznie brak),
  • Słaby CTR wyników, choć często zależy to od intencji Internauty, a nie zawsze jest spowodowany nieatrakcyjnym snippetem,
  • Brak analityki – brak możliwości analizowania ruchu z Google News zarówno w Google Analytics jak i Webmaster Tools.

Prezentacja

The following two tabs change content below.

Artur Strzelecki

Niezależny specjalista SEM, który upowszechnia wiedzę o marketingu w wyszukiwarkach internetowych. W wolnych chwilach doradza dużym i małym klientom.

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *