Jak wygląda firma pozycjonująca „od kuchni”?

Grzegorz Skiera z firmy Silence! przedstawił sposób funkcjonowania firm zajmujących się pozycjonowaniem. Prezentacja objęła kolejne etapy życia firmy pozycjonującej od samego początku jako pozycjoner-freelancer. Następnie jak poradzić sobie z większą liczbą zleceń, optymalizować działania, zarządzać zasobami w firmie pozycjonującej oraz omówił najczęściej pojawiające się problemy przy prowadzeniu własnej firmy pozycjonującej.

Czterema podstawowymi filarami pozycjonowania strony internetowej są katalogi, precle, zaplecze oraz SWL. To schemat działania który znamy ze swojego doświadczenie oraz z doświadczeń kolegów. Ponieważ zależy nam na ruchu, głównie z pozycjonowania, rozpoczynamy od katalogów, jednak ich lista szybko się wyczerpuje i przechodzimy do kolejnych filarów. W trakcie dalszego rozwoju działalności te elementy pozostają stałe, mnoży się tylko ich liczba, ponieważ każda kolejna pozycjonowana strona powinna stać na tych samych filarach. Na SWL ma oczywiście wpływ liczba punktów w nich wykorzystywana.


Festiwal SEO 2024


Etap pozycjonowana można rozbić na czynniki pierwsze w następującej kolejności;

  1. Analiza strony
  2. Dobór fraz
  3. Optymalizacja
  4. Instalacja, konfiguracja Google Analytics, Google Webmaster Tools
  5. Dodanie strony do katalogów
  6. Treści na precle
  7. Dodanie strony do precli
  8. Przygotowanie zaplecza: wybór i zakup domen, instalacja domen na serwerach, przygotowanie treści, wrzucenie treści, indeksacja zaplecza
  9. Analiza zaplecza
  10. Analiza efektów
  11. Obsługa klienta

Niezbędnymi zasobami do rozpoczęcia procesu pozycjonowania są treści,które powinny być unikatowe do precli i odpowiednie na strony, hosting na odpowiednich serwerach i domeny, gdzie zwykle pierwszy rok to promocja. Potrzeba także przygotowanej wcześniej własnej listy katalogów i precli, niezbędna wiedza oraz skrypty, najpopularniejsze to WordPress i Joomla.

Ile to zajmuje czasu?

  • Treści: na precle do 10-15min jeden tekst, tekst na stronę – kilka godzin
  • Dodanie strony do 100 katalogów: 4-5h
  • Dodanie strony do 50 precli: 2-3h
  • Instalacja skryptu WordPress: 30min-1h

Prowadzać te działania, przy realizacji kolejnych projektów są one powtarzalne i można je zoptymalizować. Optymalizacja działań będzie polegała na utrzymywaniu własnego zaplecza (katalogi i precle) oraz wykorzystywaniu własnych skryptów. W tym momencie rezygnuje się też z hostingu na rzecz własnych serwerów. Istnieje opcja zakupu popularnych narzędzi dostępnych w Internecie oraz punktów do SWLi, bo przecież konkurencja też ich używa. Przy odrobinie pracy można się także pokusić o budowę własnych narzędzi lub całkowicie oddelegować to na zewnątrz (outsourcing).

Ile optymalizacja daje nam oszczędności?

  • Dodanie strony do precli: 20-30min
  • Dodanie strony do katalogów: 20-30min
  • Budowa zaplecza tematycznego na własnym skrypcie: 5min

Wszystkie te procesy należy uwzględnić planując koszty oraz obsługę zleceń, a także trzeba być na bieżąco z nowościami w branży.

  1. W zakres kosztów wchodzą: zakup/budowa narzędzi, konfiguracja i administracja serwerów, utrzymanie zaplecza (domeny/serwery), zatrudnienie ludzi do obsługi całego systemu.
  2. W zakres obsługi wchodzą: serwery, domeny, administracja oprogramowaniem, obsługa SWLi oraz aktualizacja listy katalogów i precli.
  3. W zakresie wiedzy potrzebni są następujący pracownicy: programista (najlepiej administrator), specjalista ds seo, copywriter, handlowiec oraz project manager. Właściciel firmy może zająć jedną lub więcej wymienionych ról.

Klienci firm pozycjonujących oczekują opłaty tylko za efekt, mogą przebierać w setkach ofert, jednak nie znają zasad działania seo i niestety dobierają własne słowa kluczowe.

Podsumowanie

  1. Automatyzujmy wszystko co się da.
  2. Nie traćmy kontroli nad procesem pozycjonowania.
The following two tabs change content below.

Artur Strzelecki

Niezależny specjalista SEM, który upowszechnia wiedzę o marketingu w wyszukiwarkach internetowych. W wolnych chwilach doradza jak odnaleźć własną ścieżkę w Google.

5 komentarzy do “Jak wygląda firma pozycjonująca „od kuchni”?

  1. Prezentacja była bardzo ogólna. Temat można było znacznie rozszerzyć, a niestety został spłycony. Ogólnie interesujące było to, że Grzegorz podał ile mniej więcej czasu zajmuje firmie Silence! dodanie wpisów do katalogów i precli. Dzięki temu tworząc narzędzia można ocenić ich przydatność na tle innych. Było OK, ale pachniało „malizną”.

  2. Do tego wszystkiego należy dodać „edukację właścicieli stron www”
    Przeciętny przedsiębiorca nie ma pojęcia co to jest SEO/SEM/SERM
    i dlatego nie chce za to płacić lub dziwi się że to takie drogie

  3. Zapewne z 2010 tak jak i artykuł…więc sporo tam będzie już rzeczy nieaktualnych obecnie

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *