E-commerce w Google Analytics

E-commerce w Google Analytics

Jesteście tu pewnie dlatego, że otworzyliście swój pierwszy sklepy internetowy lub też macie w planach go otworzyć. Przyszedł czas na pozyskaniem partnerów biznesowych, zajęciem się pozycjonowaniem i reklamą w wyszukiwarkach. Czas pomyśleć również nad samymi klientami. Klienci w każdym sklepie internetowym generują ogrom informacji z których możemy zbierać kluczowe dane dotyczące np. liczby dokonanych transakcji czy też samych odwiedzin serwisu. Postaram się przybliżyć Wam bezpłatne rozwiązanie do monitorowania ruchu na stronie, a dokładniej moduł e-commerce w usłudze Google Analytics.

Wdrożenie e-commerce do naszego Google Analytics

Na wstępie mogę stwierdzić, że nie powinniście mieć większych problemów z instalacją modułu dla swojego serwisu. Jest to dość szybki i przyjemny proces, ale wymagający pewnego skupienia. Przypuśćmy, że posiadamy klasyczny sklep internetowy z modułem e-commerce, który posłuży nam do rejestrowania zamówień składanych przez nasz serwis..

Pierwszym krokiem to ustawienie śledzenia e-commerce w obszarze wybranego przez nas profilu. Sama aktywacja modułu odbywa się w panelu ustawień widoku, za pomocą wyboru opcji Ustawienia e-commerce.

Kolejnym krokiem o którym musimy pamiętać to identyfikacja strony końcowej zamówienia, tj. podstrony naszego serwisu z potwierdzeniem złożenia zamówienia. Trzecią i ostatnią fazą instalacji modułu jest umieszczenie w kodzie strony potwierdzającej zamówienie

zmodyfikowanego skryptu Google Analytics

var _gaq = _gaq || []; 
_gaq.push(['_setAccount', 'UA-XXXXX-X']); 
_gaq.push(['_trackPageview']); 

_gaq.push(['_addTrans','1111111111',",'15.00','','5.00','','','']);
_gaq.push(['_addItem','1111111111',",'SKU1765','Produkt XYZ','Kategoria ABC','10.00','1']);
_gaq.push(['_addTrans']);

(function() { 
  var ga = document.createElement('script'); ga.type = 'text/javascript'; ga.async = true; 
  ga.src = ('https:' == document.location.protocol ? 'https://ssl' : 'http://www') + '.google-analytics.com/ga.js'; 
  var s = document.getElementsByTagName('script')[0]; s.parentNode.insertBefore(ga, s); 
})();

Zmodyfikowany skrypt modułu e-commerce różni się od standardowego trzema dodatkowymi funkcjami, które odpowiadają za zarejestrowanie dokonanej czynności.

Pierwsza wywołana funkcja to _addTrans, zbiera ona ogólne informacje dotyczące wykonanej czynności przez użytkownika.

_addTrans zawiera w sobie kilka ważnych parametrów takich jak:

  • OrderID określające unikalny numer zamówienia
  • Affiliation nadający nazwę pośrednika transakcji
  • Total podający informację o całkowitej wartości zamówienia
  • Shipping, jako wartość kosztu dostawy
  • Tax czyli wartość podatku
  • State określa region, województwo, które należy przypisać do zamówienia
  • Country, państwo przypisane do zamówienia.

Drugą funkcją jest _addItem, która dostarcza nam kolejnych porcji danych, w tym przypadku na temat każdego rodzaju produktu wchodzącego w skład zamówienia.

Funkcja ta jest definiowana następująco _addItem (orderId, sku, name, category, price, quantity). Znaczenie poszczególnych parametrów:

  • orderId- unikalny numer zamówienia przypinany do konkretnego parametru
  • sku- kod produktu
  • name – nazwa produktu
  • category – kategoria produktu
  • price – cena jednostkowa produktu
  • quanitity – ilość produktów danego rodzaju wchodzących w skład zamówienia

Google Analitycs wymaga od nas żeby wszystkie parametry tych funkcji były obecne w ich wywołaniach, jednak musimy zapewnić wartość dla paramentów obowiązkowych, natomiast jeśli któryś z parametrów nie są dla nas wystarczająco interesujące, należałoby w ich miejsca przekazać wartość pustą wpisując parę apostrofów ‘’.

Kolejnym ważnym aspektem jest pamięć o zamówieniach, w skład których wchodzi więcej niż jeden rodzaj produktu, w takim przypadku funkcja _addItem powinna zostać wywołana odrębnie dla każdego zamówionego rodzaju produktu.

Trzecią, a zarazem ostatnią funkcją jest _trackTrans. Funkcja jest bezparametrowa, a jej wywołanie powoduje nawiązanie komunikacji z serwerem Google oraz wysłanie kompletu informacji na temat wykonanej przez użytkownika czynności.

Możliwości Google Analytics: E-commerce

E-commerce jest modułem umożliwiającym śledzenie zachowań użytkowników. To rozbudowane narzędzie dostarczające nam ogrom danych zawierających treści o zachowaniach, typach i źródłach pochodzenia naszych klientów sklepu. Po wdrożeniu go do naszego sklepu uzyskamy dostęp do różnych raportów, m.in. tych pozwalających na:

  • sprawdzenie ile wizyt klienta było konieczne, aby przekonał on się do zakupu produktu w naszym sklepie. Dokonanie transakcji przy pierwszej wizycie może oznaczać jego atrakcyjności. Wpływ na taką decyzję ma głównie niska cena produktu, bądź jego szczegółowy i ciekawy opis produktu.
  • określenie popularność danego produktu i poszczególnych kategorii ze względu na to, jak dużą sprzedaż generują oraz określenie konfiguracji sprzedawanych produktów.
  • rozpoznanie i zdefiniowanie najbardziej efektywne źródła pochodzenia klientów, oraz podzielić ich zewzględu na generowany dochód. Takie wyniki będą nam potrzebne np. do określenia kierunku kampanii reklamowych.
  • a także określić godzinowy rozkład sprzedaży dzięki wykresowi prezentującemu w jakim czasie nasi klienci kupują dany towar w naszym sklepie.

Podsumowując ogólnie działanie Analytics E-commerce możemy śmiało powiedzieć ze może być wykorzystywany do pomiaru praktyczniej każdej czynności i zachowania na stronie sklepu.

Dodanie podstawowego kodu śledzenia Google Analytics pozwala zdefiniować cele powiązane z kontrolowaniem danych o zakupach dokonanych przez klientów.

Odpowiadając na pytanie dlaczego powinniśmy zaimplementować moduł e-commerce skoro te same funkcje możemy uzyskać bez niego.

Przykładem może być nasz określony cel w postaci liczby zawartych transakcji. Definiujemy taki cel w panelu Google Analitycs bez naszego modułu e-commerce.

Klient po wejściu na nasz serwis dokonał zakupu, po czym po pewnej chwili zamawia kolejną rzecz jednak przez ponowne złożenie zamówienia.

Finalnie zostały zawarte dwie transakcje – mimo to Google Analitycs powiększy nasze statystki celów o 1. Ponieważ w danej sesji może zostać zarejestrowana tylko jedna realizacja celu, a każde kolejna nie zostanie uwzględniona w statystykach Google Analytics. I w właśnie w takim przypadku przyda nam się moduł e-commerce.

Po poprawnej konfiguracji za każdym razem kiedy dojdzie do zakupu, czyli do realizacji zdefiniowanego celu, to zostanie to zarejestrowane i znajdzie się w naszych statystykach.

Dodatkowo śledzenie e-commerce zapewnia ogrom dodatkowych informacji, których nie pozyskamy w przypadku podstawowego śledzenia celów.

Jak w pełni wykorzystać moduł e-commerce?

Odpowiednia konfiguracja i wykorzystanie modułu e-commerce Google Analitics, umożliwia nam na dokładny monitoring takich rzeczy jak sprzedaż, efektywność ruchu poszczególnych źródeł czy analizę czasu życia klienta na stronie.

W tym rozdziale omówimy wybrane funkcje pod względem praktycznym.

Efektywność różnych źródeł ruchu internetowego.

Po wdrożeniu modułu e-commerce w Google Analytics, a dokładnie w raporcie Źródła ruchu powinna pojawić się dodatkowa zakładka „Ecommerce”, to ona właśnie pozwala na obserwowanie przychodów związanych ze sprzedażą produktów z poszczególnych źródeł ruchu internetowego.

Dzięki temu jesteśmy wstanie w szybki sposób sprawdzić między innymi:

a) Które źródła ruchu internetowego są najbardziej efektywne pod względem ilości i wartości sprzedanych produktów.

b) Które kampanie czy też grupy reklamowe, teksty AdWords są efektywne, a które nie przynoszą oczekiwanych rezultatów.

c) Porównać średnią wartość transakcji z różnych źródeł ruchu internetowego.

d) Porównać współczynnik konwersji w poszczególnych źródłach ruchu internetowego.

Raportowanie sprzedaży.

Dzięki zawartym informacjom w module e-commerce w Google Analytics jesteśmy wstanie wygenerować dla siebie szczegółową analizę sprzedaży, zarówno na płaszczyźnie samych produktów jak i dla ich całych kategorii.

W ten sposób mamy sposobność:

a) sprawdzić, które produkty i kategorie produktów generują najwyższą sprzedaż.

 

b) określić konfigurację, w jakich sprzedawane są produkty.

c) analizować, wysokość wszystkich zamówień pod względem wartości odnosząc się do poszczególnych dni i okresów.

d) monitorować ilość niepowtarzalnych zakupów.

Czas życia klienta.

Zajmując się własnym sklepem internetowym często zadajemy sobie pytanie, jak szybko użytkownicy naszego serwisu stają się naszymi klientami. Ile czasu zajmuje naszej stronie zdobycie ich zaufania.

Jak długi czas mija od kontaktu z reklamą i zapoznaniem się z naszą ofertą do finalizacji całego procesu zakupu jakiegoś przedmiotu w naszym sklepie.

Czy użytkownicy kupują od razu produkt czy zastanawiają się nad wyborem i porównują naszą ofertę z innymi sklepami?

Wszystkie odpowiedzi na powyższe pytania znajdziemy dzięki analizowaniu gotowych raportów Google Analytics, które pokazują nam :

a) liczbę odwiedzin użytkowników przed dokonaniem zakupów na naszej stronie.

b) liczbę dni jakie minęły od kontaktu z reklamą i ofertą sklepu do samej finalizacji zakupu jakiegoś towaru w naszym sklepie internetowym.

Podsumowując

Moduł e-commerce w Google Analytics pozwala nam na szersze monitorowanie naszego sklepu internetowego, analizując poszczególne raporty mamy możliwość wyciągania wniosków dotyczących użytkowników i przekładania ich na działania marketingowe.

Moduł daje nam niezastąpioną ilość informacji, dzięki którym prowadzenie serwisu będzie o wiele prostsze. Pamiętaj, że walka o duże grono konsumentów jest niezwykle zawzięta i jak w każdej rywalizacji istnieją wygrani I przegrani.

Jeżeli chcesz należeć do tej pierwszej, triumfującej grupy, musisz wykazać się nie tylko dużymi umiejętnościami, ale również sprytem i analitycznym myśleniem. Zwycięstwo zapewni Ci odpowiednie wykorzystanie tych wszystkich informacji. Mając bogatą bazę danych o poszczególnych klientach, możemy stworzyć dla nich indywidualną ofertę.

Gdy wiemy już czym się interesuje dany użytkownik i jakich produktów szuka oraz jakie podstrony odwiedza – możemy podjąć odpowiednie działania.

Najlepszym sposobem na zainteresowanie klienta danym produktem jest wysyłanie mu maila lub newsletter’a. Dzięki temu będzie zawsze na bieżąco informowany o naszej ofercie.

Jeśli już zahaczyliśmy o reklamowanie danego produktu, to po zwróceniu uwagi na inne parametry np. na dane demograficzne możemy zacząć kierować kampanie tylko dla odpowiednich grup wiekowych. Dzięki temu zwiększy się zainteresowanie użytkowników reklamą nowych produktów kierowanych właśnie do nich.

Wprowadzając promocje i bony rabatowe może i narażasz się na mniejszy zysk, ale pamiętaj, że klient chętniej dokonuje zakupu u sprzedawcy, który daje coś od siebie. Pokazując, że nie liczy się dla Ciebie tylko zysk, ale również jego zadowolenie.

Obserwując zakładkę z promocjami, możesz weryfikować, jakie wzbudza ona zainteresowanie i reagować na zachowania klientów.

The following two tabs change content below.

Padawan GA

Student na Uniwersytecie Ekonomicznym w Katowicach. Dopiero się uczy, więc mógł popełnić błędy w artykule.

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *