Google Analytics: Zawartość witryny

Google Analitycs to internetowe narzędzie do analizy statystyk serwisów WWW, udostępniane przez firmę Google. Narzędzie to zostało stworzone na bazie systemu wykupionej przez Google firmy Urchin Software. Swój początek usługa ta miała miejsce w listopadzie 2005 roku. Do połowy roku 2006 istniały ograniczenia co do liczby zakładanych kont i profili, obecnie system dostępny jest dla każdego użytkownika systemu Google.

Google Analytics oferuje wiele funkcjonalności, które warto poznać. Oprogramowanie umożliwia zbieranie danych na temat położenia geograficznego, płci, wieku, adresów IP i wielu innych. Jest idealnym narzędziem, umożliwiającym sprawdzenie czy rzeczywiście trafiasz do swoich odbiorców docelowych. Dzięki zebranym informacjom możesz dokładniej dopasować treści do preferencji tych odbiorców, na których najbardziej Ci zależy.

Co więcej usługa Google Analytics udostępnia wiele materiałów szkoleniowych. Znajdziesz wśród nich odpowiednie filmy i artykuły, które pomogą Ci w pełnym wykorzystaniu potencjału Google Analytics, nawet jeśli dopiero zaczynasz swoją przygodę z analityką internetową.

Co nieco o słowach kluczowych

Słowa i frazy kluczowe są najważniejszą kwestią, jaką firma musi rozważyć, chcąc osiągnąć lepszą pozycję w wynikach wyszukiwania i zwiększyć ruch na swojej stronie. Należy przeprowadzić analizę wykorzystywanych słów kluczowych i określić te, za pomocą których będziemy pozycjonowani. Słowa kluczowe powinny odnosić się do konkretnej niszy i odzwierciedlać te, którymi rzeczywiście posługują się docelowi klienci.

Dzięki Analytics możesz mierzyć zarówno płatne, jak i organiczne słowa kluczowe. Śledzenie organicznych słów kluczowych może być momentami irytujące, ze względu na pojawiający się komunikat „brak danych”. Aby dowiedzieć się, które słowa kluczowe dają dobre rezultaty, a które nie, użyj AdWords.

Zawartość witryny

Zawartość witryny, składa się z takich sekcji jak Analiza treści, Strony docelowe oraz Strony wyjścia, każdą z nich omówię w kolejnych paragrafach.

Kiedy przejdziesz do “Zachowanie > Zawartość witryny > Wszystkie strony”, wyświetli się lista stron, posortowana od tej najrzadziej odwiedzanej.

zdjecie1

Analiza treści

W sekcji „Analiza treści” interfejsu Google Analytics można przejrzeć listę najbardziej popularnych podstron naszych serwisów. Warto poświęcić kilka chwil, aby się zorientować:

  • czy wśród najchętniej czytanych podstron naszego serwisu są te podstrony, na których nam najbardziej zależy
  • czy podstrony, na których nam najbardziej zależy odpowiadają potrzebom użytkowników.

zdjecie2

Odsłony i unikalne odsłony

Odsłona to wyświetlenie strony w witrynie śledzonej przez kod śledzenia usługi Analytics. Jeśli użytkownik ponownie załaduje stronę, zostanie to zarejestrowane jako kolejna odsłona. Jeśli użytkownik przejdzie na inną stronę, a następnie wróci na stronę oryginalną, kolejna odsłona również zostanie zarejestrowana.

Unikalne odsłony (np. w raporcie Najlepsza treść), obejmują wszystkie odsłony wygenerowane przez tego samego użytkownika podczas tej samej sesji. Unikalne odsłony odzwierciedlają liczbę sesji, podczas których dana strona została wyświetlona co najmniej raz.

Średni czas spędzony na stronie

Jak sama nazwa wskazuje jest to średni czas przeglądania określonej strony lub ekranu– im dłuższy, tym większa atrakcyjność kategorii lub tematu, natomiast Google oblicza go tak:

średni czas spędzony na stronie = czas na stronie / (odsłony – wyjścia)

Różnica pomiędzy czasem trwania sesji a czasem spędzonym na stronie (przykład)>zdjecie3

Wspólczynnik odrzuceń

Odrzucenie to sesja w witrynie ograniczona do jednej strony. W Analytics do odrzuceń zalicza się konkretnie te sesje, podczas których zostało uruchomione tylko jedno żądanie do serwera Analytics, np. gdy użytkownik wyświetla pojedynczą stronę w witrynie, a następnie opuszcza ją bez wywoływania w ramach tej sesji żadnych innych żądań wysyłanych do serwera Analytics.

Współczynnik odrzuceń to liczba sesji ograniczonych do jednej strony podzielona przez liczbę wszystkich sesji, czyli odsetek wszystkich sesji w witrynie, podczas których użytkownicy wyświetlali tylko jedną stronę, uruchamiając zaledwie pojedyncze żądanie do serwera Analytics.

Sesje ograniczone do jednej strony mają przypisywany czas trwania wynoszący 0 sekund, ponieważ brak w nich dalszych działań po wyświetleniu strony, które umożliwiłoby obliczenie długości sesji.

Jeżeli zanotowałeś wysoki wskaźnik odrzuceń, możesz go obniżyć za pomocą wielu taktyk. Jednak zanim do tego przystąpisz, przyjrzyjmy się konkretnym standardom dotyczących bounce rate, według Google.

  • Strony internetowe: 40-60%
  • Generatory leadów: 30-50%
  • Blogi: 70-98%
  • Sklepy internetowe: 20-40%
  • Strony z usługami: 10-30%
  • Landing pages: 70-90%

Jak sobie z nim poradzić?

Sprawdź współczynnik odrzuceń swojej witryny z różnych perspektyw, np.:

1. W raporcie Odbiorcy ogółem podany jest ogólny współczynnik odrzuceń Twojej witryny.
2.Raport Kanały zawiera współczynnik odrzuceń poszczególnych grupowań kanałów.
3.W raporcie Cały ruch możesz znaleźć współczynnik odrzuceń poszczególnych par źródło/medium.
4.W raporcie Wszystkie strony znajduje się współczynnik odrzuceń poszczególnych stron.

Możliwe przyczyny:

  • Nieintuicyjna nawigacja
  • Brak funkcji wyszukiwania
  • Niskiej jakości treści (np. błędy ortograficzne w tekście lub uszkodzone pliki video)
  • Okna pop-up
  • Niska prędkość ładowania strony
  • Strona nie przystosowana pod kątem urządzeń mobilnych
  • Słaby design
  • Nadmiar źle umiejscowionych reklam

Procent wyjść

Procent wyjść to nic innego jak odsetek wyjść z witryny z określonej strony.

Aby zrozumieć różnicę między współczynnikiem wyjść a współczynnikiem odrzuceń w przypadku konkretnej strony, musisz pamiętać o następujących kwestiach:

1. Dla ogółu odsłon danej strony współczynnik wyjść stanowi odsetek ostatnich odsłon w sesji.
2. Dla wszystkich sesji rozpoczynających się od danej strony współczynnik odrzuceń stanowi odsetek sesji, w których strona ta była jedyną w obrębie sesji.
3. Współczynnik odrzuceń dla danej strony oblicza się na podstawie wyłącznie sesji rozpoczynających się od tej strony.

Strony docelowe

Raport w Google Analytics: Treść -> Zawartość witryny -> Strony docelowe

Strona docelowa to podstrona, którą użytkownik widzi jako pierwszą w czasie swoich odwiedzin. Jak wiadomo stosunkowo mała część użytkowników rozpoczyna poznawanie serwisu internetowego od strony głównej a to za sprawą wyszukiwarek czy kampanii reklamowych. W tej sytuacji każda podstrona serwisu, która jest pierwszą podstroną widzianą przez użytkownika w czasie odwiedzin, staje się naszą stroną główną.

>zdjecie4

Jak widzimy na zdjęciu w tej sekcji oprócz podkategorii którą omawiam znajdują się również takie podkategorie jak „Pozyskiwanie” i „Konwersje”. Pełnią one również ważną rolę w Google Analitycs, niemniej jednak jest to obszerny temat na następny artykuł.

Długa treść strony docelowej jest świetnym pomysłem dla skomplikowanego produktu lub usługi. Weźmy na przykład usługę taką jak konsultacje analityczne. Jak wytłumaczyć to, co robimy z danymi, w kilku zdaniach? Jak możemy oczekiwać, że ktokolwiek kupi nasze usługi, jeśli nie wytłumaczymy tego, co tak naprawdę robimy? Bez szczegółowych opisów, skomplikowana usługa nie spotka się ze zrozumieniem ze strony klienta i zaowocuje to w spadek współczynnika konwersji. Jestem pewien, że w dalszym ciągu myślisz: wiem to wszystko, ale jaki to ma tak naprawdę sens?

Istnieje kilka bezdyskusyjnych reguł opartych na doświadczeniu. Niezależnie od tego, jak długa jest Twoja treść:

  • Pisz tyle, ile musisz. Ale ani trochę więcej.
  • Umieszczaj najbardziej chwytliwą i najważniejszą treść na górze strony, aby zachęcić użytkowników do przewijania.
  • Umieść jakiekolwiek czytelne Call to Action (wezwanie do działania) powyżej linii zanurzenia, aby użytkownicy od samego początku wiedzieli, co robić.
  • Uczyń treść łatwą do przeskanowania wzrokiem: używaj czytelnych nagłówków i adekwatnych obrazków.
  • Napisz dobrą treść, która zainteresuje użytkowników. Mówiąc prościej: jeśli Twoja treść jest do niczego, nie będzie działać.

Strony wyjścia

Raport w Google Analytics: Treść -> Zawartość witryny ->Strony wyjścia

>zdjecie5

Najczęstsze strony wyjścia przedstawiają te podstrony, które najczęściej stanowiły ostatnie podstrony w czasie odwiedzin na witrynie. W niektórych przypadkach mogą być to strony, na których użytkownicy zrealizowali swoje potrzeby, które skłoniły ich do odwiedzin witryny (np. znaleźli numer telefonu do firmy). W innych sytuacjach będą podstrony, po których ciężko było się poruszać użytkownikom, skłaniając ich do opuszczenia witryny. Z biznesowego punktu widzenia, takimi stronami powinny być np. podstrona potwierdzenia złożenia zamówienia czy wysłania wiadomości z formularza kontaktowego.

Warto sprawdzać, jaką rolę w obrębie stron wyjścia odgrywają podstrony ważne z punktu widzenia realizacji celów biznesowych witryny (np. poszczególne kroki w procesie zakupu, konwersji).

Podsumowanie

Omawiana przeze mnie w tym artykule kategoria jest bardzo obszerna, co za tym idzie aby zachować przejrzystość wypowiedzi oraz utrzymać uwagę internauty poruszyłem w nim najważniejsze elementy.

Narzędzie analityczne takie jak Google Analytics wydaje się być niezbędnym gdy zależy nam na jak największej kontroli nad naszym serwisem.
Nie trzeba dodawać, że posiadając wiedzę na temat zachowań użytkowników naszej strony jesteśmy w stanie dostosowywać serwis do ich potrzeb.
Skutkiem dążenia do maksymalizacji zadowolenia internauty z pewnością będzie wzrost prestiżu strony oraz zarobków właściciela witryny.

The following two tabs change content below.

Padawan GA

Student na Uniwersytecie Ekonomicznym w Katowicach. Dopiero się uczy, więc mógł popełnić błędy w artykule.

Ostatnie wpisy Padawan GA (zobacz wszystkie)

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *