Google Venice Update wszedł do Polski niezauważony

Google Venice Update

Aktualizacja Google Venice to jedna z najważniejszych zmian wprowadzonych do wyszukiwarki w roku 2012. W Polsce jest już obecna od dwóch tygodni, jednak wydaję się, że pozostała niezauważona. Nie ma wysypu postów na różnych stronach poświęconych pozycjonowaniu, jak to przeważnie ma miejsce, gdy ktoś wykopie jakieś kontrowersyjne zdanie z Forum Google dla Webmasterów lub Kaspar zrobi drobną notkę na swoim profilu. Dwa tygodnie powinny wystarczyć każdemu, aby sprawdzić nowe warianty korzystania z wyszukiwarki jakie powstały po wprowadzenie Google Venice Update. Z artykułu dowiesz się co nowego wprowadza Venice Update oraz na co trzeba zwrócić uwagę przy pozycjonowaniu strony po tej aktualizacji.
Festiwal SEO 2017 Katowice

Google Venice Update

Pierwszą wzmiankę o tej aktualizacji znajdujemy na oficjalnym blogu Google Search, gdzie możemy przeczytać, że w lutym wprowadzili do algorytmu 40 zmian. Jedna z wprowadzonych zmian brzmi następująco:

Improvements to ranking for local search results. [launch codename “Venice”] This improvement improves the triggering of Local Universal results by relying more on the ranking of our main search results as a signal.

To niepozorne zdanie wprowadza zmiany w wyświetlanych wynikach wyszukiwania w bardzo dużym zakresie. Do tej pory lokalizacja wyników była silnie skorelowana z wynikami wyświetlanymi na mapie. W Google funkcjonują odpowiednie rozwiązania, aby pozycjonowanie lokalne było dopasowane do rozpoznanego położenia geograficznego przez Google. Wyników lokalnych na mapie było maksymalnie siedem i każdy z nich zwykle posiadał dane teleadresowe. Mapę można zwykle wywołać zawierając w szukanym wyrażeniu nazwę miejscowości. Inna możliwość wywołania wyników wyszukiwania z mapą to zapytanie produktowe lub usługowe, a w tedy powinna pojawić się lista sklepów lub usługodawców w najbliższej okolicy.

Po wprowadzeniu Venice Update, zmianie ulegają wyniki wyszukiwania na pozycjach od 4 do 9. Nawet czasem można zaobserwować, że pozycje 1 do 3 i 10 też pozostają pod wpływem tej zmiany. Wyświetlane wyniki, nawet te bez połączenia ich z mapą, nabierają charakteru lokalnego. Na tych miejscach pojawiają się rezultaty lokalne, jednak nie mają one nic wspólnego ze starą usługą Miejsca Google, ani jej nowym wcieleniem Google+ Lokalnie. (O nowych możliwościach Google+ Lokalnie możecie przeczytać w bardzo dobrze przygotowanym wpisie na blogu Performance Media.)

Pozycjonowanie, wyniki lokalne dla KatowicEfekty tej zmiany dostrzegł Grzegorz w artykule na Bankier.pl o wyszukiwaniu lokalnym. Artykuł, którego odbiorcy, wnioskując z komentarzy zamieszczonych w nim, to raczej początkujący adepci pozycjonowania, zwraca uwagę na to zjawisko, ale go nie wiąże z aktualizacją Google Venice. Posłużę się przykładem przygotowanym przez Grzegorza na zapytanie pozycjonowanie. Na pozycjach od 1 do 4 widzimy wyniki, które są identyczne w każdym miejscu w Polsce, gdy użytkownik korzysta z wyszukiwarki Google.pl. Miejsca od 5 do 9 zostały zajęte przez firmy, które w treści swojej strony posiadają informację o tym, gdzie znajduje się ich lokalizacja. Ostatni, dziesiąty wynik wyświetla stronę, która nie jest wynikiem dopasowania geograficznego.

Koniecznie należy potwierdzić, że nie ma to nic wspólnego ze starą usługą Google Miejsca czy nową wersję Google+ Lokalnie. Wynika to z innych testów. Na wprowadzone zapytanie do wyszukiwarki Google studia podyplomowe w wynikach wyszukiwania znajdują się różne podstrony tej samej domeny, uzależnione od tego z jakiej lokalizacji wywoływane jest zapytanie.

Zobaczmy jak prezentuję się to na przykładzie:

Pozycjonowanie - KatowicePozycjonowanie - Gdańsk

W wynikach widzimy przy zmianie lokalizacji dwie różne strony z jednej domeny. Dwie wprowadzone lokalizacje: Katowice i Gdańsk, powodują wyświetlenie dwóch różnych stron należących do tej samej domeny, na tej samej pozycji. Przyglądając się treści umieszczonej na tych stronach otrzymujemy pierwszą wskazówkę do zrozumienia jak dobrze przygotować się do nowej zmiany. W treści znajdujemy informacje skorelowane z wybraną lokalizacją zapytania. Odpowiednie fragmenty zostały obramowane przez blady czerwony kolor. Mamy tutaj informacje o placówkach edukacyjnych znajdujących się w tych miastach, w których była wybrana preferowana lokalizacja. Podświetlone na czerwono elementy odpowiadają za rozpoznanie lokalizacji przez algorytm Google i jego aktualizację Venice.

Gdańsk Studia PodyplomoweKatowice Studia Podyplomowe

Czynniki wpływające na optymalizacją lokalną

Dalsze testy i doświadczenia pokazują, że wpływ na nowe rozpoznawanie wyników lokalnych mają następujące czynniki.

  1. Zlokalizowany profil linków – do strony mogą prowadzić linki, które w treści zawierają nazwę miasta. Linki powinno prowadzić do stron, które są już przygotowane lokalnie i najlepiej aby prowadziły z innych lokalnych źródeł
  2. Zlokalizowana treść strony – te rozwiązanie obserwujemy w przykładzie umieszczonym powyżej. Nazwa miasta nie tylko umieszczona jest w znacznikach treści, ale także trafiła do tytułu strony w wyniku umieszczenia jej rozpoznawalnych elementach strony
  3. Tytuł strony i opis meta – to kluczowe elementy, które wpływają na lokalizację podstrony, należącej do domeny głównej, również obserwujemy to na przykładzie powyżej. Tutaj akurat nazwy miast nie są wprowadzone do kodu strony, to Google wziął je z treści strony i umieścił w tytule wyświetlanym w SERP
  4. Zlokalizowany adres URL – umieszczenie w adresie URL nazwy miasta. W ten sposób zbudowana struktura adresów URL pokazuje w którym miejscu witryny internetowej jesteśmy oraz jakiego regionu geograficznego to dotyczy.

Oprócz tych podstawowych możliwości, które wydają się być oczywiste do wykonania przy optymalizacji pod zapytania lokalne, można spróbować wykonać jeszcze optymalizację elementów, które nie są powszechnie stosowane.

Dodatkowe elementy wpływające na pozycjonowanie lokalne

Przygotowanie pliku KML jako mapy dla Google Earth – Język KML jest zgodny z formatem pliku języka XML i służy do modelowania i zapisywania takich obiektów geograficznych w programie Google Earth, usłudze Google Maps i w innych aplikacjach. Język KML może być wykorzystany do udostępniania miejsc i informacji innym użytkownikom wyżej wymienionych aplikacji. Plik KML jest obsługiwany przez program Google Earth w sposób podobny do tego, w jaki pliki HTML i XML są obsługiwane przez przeglądarki internetowe. Podobnie jak język HTML, KML ma strukturę zbudowaną na tagach z nazwami i atrybutami, które służą do wyświetlania obiektów w określony sposób. Pod koniec marca tego roku Google porzucił wspieranie formatu geotargetowanej mapy witryny umieszczanej w Narzędziach dla Webmasterów, dlatego z tego dodatkowego rozwiązania już nie skorzystamy. Wcześniej można było umieścić w tak rozszerzonej mapie adres do pliku KML. Obecnie pozostała wyłącznie obsługa plików KML.

Adres lokalizacji według schema.org – Od niedawna dostępna dla wszystkich wersja fragmentów sformatowanych bazuje na standardzie schema.org. Pozostaje wykorzystać podane w tym standardzie wskazówki. Formatem, którym należy się zainteresować jest Place w schema.org (odpowiednik mikroformatów) lub Organizacje dobrze opisane w pomocy Narzędzi dla Webmasterów. Podając adres w rozszerzony sposób, podajemy go Google na tacy, nie czekając aż sam odnajdzie i zdefiniuje dane teleadresowe.

Co dalej po Google Venice Update

Zmian w pozycjonowania ta aktualizacja wprowadza bardzo wiele. Zwróćmy uwagę na dwie, które podkreślił Grzegorz:

Dla małych firm lokalnych takie zmiany to możliwość zaistnienia dla bardzo trudnych fraz w wynikach wyszukiwania, w pierwszej dziesiątce. Powoduje to, że mogą one zdobyć ruch na stronę, pochodzący z Google oraz będzie on miał swoje źródło z okolic danej firmy.

Dla firm pozycjonujących także bardzo wiele zmienia. Przede wszystkim będzie trudniej wyznaczyć aktualną pozycję strony Klienta w wynikach wyszukiwania, gdyż dla jednych miast witryna klienta będzie się pojawiała, dla innych nie. Jednocześnie to ogromne możliwości oferowania Klientom nowych rozwiązań.

Teraz małe lokalne firmy, faktycznie otrzymały szanse zdobycia większego ruchu na stronę i bardziej stargetowanego, bo pochodzi on z lokalizacji w której znajduję się użytkownik lub szuka informacji w określonym obszarze geograficznym.


Masz problem? Potrzebujesz fachowej obsługi z zakresu SEM/SEO ? Skontaktuj się z nami, już dziś! Napisz na kontakt@silesiasem.pl

Zapisz się do newslettera wypełniając pola poniżej. Będziesz na bieżąco ze wszystkimi wydarzeniami związanymi z Silesia SEM i informacjami o marketingu internetowym w sieci. Nie spamujemy.

Zostanie wysłany do Ciebie e-mail potwierdzający: przeczytaj zawarte w nim instrukcje, aby potwierdzić subskrypcję.

Twój email:

 Zapoznałem się z polityką prywatności.

The following two tabs change content below.

Artur Strzelecki

Niezależny specjalista SEM, który upowszechnia wiedzę o marketingu w wyszukiwarkach internetowych. W wolnych chwilach doradza dużym i małym klientom.