Google Analytics: Odbiorcy

Google Analytics jest narzędziem do analizy statystyk serwisów WWW, udostępniane przez firmę Google. Usługa jest darmowa dla użytkowników, których witryny są odwiedzane miesięcznie nie więcej niż 5 milionów razy. Jeśli użytkownik korzysta z usługi Google AdWords może być zwolniony z opłat bez limitu odsłon witryny. Google Analytics instalowany jest na stronie WWW przez wklejenie fragmentu kodu Java Script.

Główne funkcjonalności Google Analytics:

  • generowanie około 80 rodzajów raportów związanych z zbieraniem danych dotyczących ruchu internetowego, wskaźników konwersji i ROI;
  • możliwość tworzenia segmentów użytkowników według źródła ruchu lub zachowania w serwisie
  • eksportowanie raportów w kilku formatach (m.in. CSV, TSV, XLSX czy PDF )
  • łatwe integrowanie konta z kontami AdWords;
  • integracja z aplikacjami e-commerce
  • dostępność API
  • dostępny jest w językach: arabskim, bułgarskim, katalońskim, chińskim, chorwackim, czeskim, duńskim, niderlandzkim, angielskim, filipińskim, fińskim, francuskim, niemieckim, greckim, hebrajskim, hindi, węgierskim, indonezyjskim, włoskim, japońskim, koreańskim, łotewskim, litewskim, norweskim, polskim, portugalskim, rumuńskim, rosyjskim, serbskim, słowackim, słoweńskim, hiszpańskim, szwedzkim, tajskim, tureckim, ukraińskim, wietnamskim;
  • jednoczesne zbieranie danych z nieograniczonej liczby stron internetowych (jedynym ograniczeniem jest limit 200 000 hitów na użytkownika na dzień).

Czym jest sekcja „Odbiorcy”?

Odbiorcy w Google Analytics to użytkownicy, którzy są zgrupowani na podstawie dowolnej kombinacji atrybutów istotnych dla Twojej firmy.

Omówienie menu “Odbiorcy”

Menu odbiorcy dzieli się na poszczególne zakładki:

  • Przegląd
  • Aktywni użytkownicy
  • Wartość od początku śledzenia
  • Analiza kohortowa
  • Odbiorcy
  • Eksplorator użytkownika
  • Dane demograficzne
    • Przegląd
    • Wiek
    • Płeć
  • Zainteresowania
    • Przegląd
    • Kategoria podobieństwa
    • Segmenty na rynku
    • Inne kategorie
  • Dane geograficzne
    • Język
    • Lokalizacja
  • Zachowanie
    • Nowi a powracający
    • Częstotliwość wizyt
    • Zaangażowanie
  • Technologia
    • Przeglądarka i system
    • Sieć
  • Ruch mobilny
    • Przegląd
    • Urządzenia
  • Niestandardowe
    • Zmienne niestandardowe
    • Definiowane przez użytkownika
  • Analiza porównawcza
    • Kanały
    • Lokalizacja
    • Urządzenia
  • Przepływ użytkownika

Domyślam się, że jednym z najczęściej odwiedzanych przez Ciebie zakamarków Google Analytics będzie właśnie sekcja „Odbiorcy”, w której znajdziesz przede wszystkim informacje na temat popularności Twojej witryny i sposobu, w jaki korzystają z niej internauci. Odbiorcy to jeden z najważniejszych zbiorów danych w GA.

Zanim przejdę do omówienia poszczególnych zakładek, zapoznam Cię w skrócie z niezbędnymi informacjami, potrzebnymi do analizowania raportów w Google Analytics.

Wyjaśnienie wskaźników w Google Analytics

Czym są „odwiedziny”/„wizyta”/„sesja”?

Dana ta pokazuje informację o tym, ile razy jakikolwiek użytkownik odwiedził Twoją stronę internetową. Odwiedziny tej samej osoby w odstępie większym niż 30 minut liczone są, jako dwie różne wizyty.

Czym są „unikalni użytkownicy”?

Dana to pokazuje ilu unikalnych użytkowników zdobyła Twoja witryna internetowa. Pamiętaj, że użytkownik w Google Analytics jest określany na podstawie identyfikatora przeglądarki i komputera.

Czym są „odsłony”?

Odsłona to nic innego jak pojedyncze wyświetlenie określonej podstrony witryny internetowej.

Co to jest „średnia liczba odsłon”?

Liczba odsłon, jaka przypada na jedne odwiedziny. Im współczynnik jest wyższy, tym więcej podstron użytkownicy czytają w ciągu pojedynczych odwiedzin i tym większe jest ich zaangażowanie w serwisie.

Czym jest „współczynnik odrzuceń”?

Współczynnik odrzuceń jest jednym z najważniejszych informacji, jakie podaje Google Analytics na temat strony internetowej. Wskaźnik ten procentowo pokazuje odsetek odwiedzin jedno odsłonowych w całości odwiedzin na serwisie. Mówiąc krótko współczynnik odrzuceń informuje jaka część spośród wszystkich odwiedzin na serwisie skończyła się wyjściem z serwisu po zapoznaniu się tylko z jedną podstroną serwisu. Wzór na obliczanie współczynnika odrzuceń:

Rb = Współczynnik odrzuceń (Bounce rate)11 Tv = Liczba odsłon sesji jednoodsłonowych (Total number of visits viewing one page only) Tc = wszystkie wejścia na tą stronę (Total entries to page)

Czym jest „średni czas trwania sesji”?

Średni czas trwania sesji to różnica między czasem wejścia na ostatnią stronę a czasem wejścia na pierwszą stronę. Czas nie jest jednoznaczny, Analytics mierzy go trochę inaczej. Przykład: Wchodzisz na stronę o godzinie 10:20, nieważne ile czasu na niej spędzisz np. bez przejścia na kolejną stronę Google Analytics naliczy czas 0s. Dopiero po przejściu na kolejną stronę, czas trwania sesji będzie pokazywał faktyczny czas spędzony na stronie pierwszej. Narzędzie nie jest w stanie określić ile spędziłeś czasu na ostatniej stronie przed wyjściem.

„Nowe odwiedziny”, co to takiego?

Nowe odwiedziny pokazują, jaka część użytkowników naszego serwisu pojawiła się po raz pierwszy w czasie badanego okresu. Duża wartość tego współczynnika może informować Cię o pojawieniu się użytkowników tylko raz i już więcej niepowracających lub też może wskazywać na bardzo szybkie zdobywanie nowych użytkowników.

Menu „Odbiorcy”

Aktywni użytkownicy

Aktywnych użytkowników Google definiuje jako „unikalnych użytkowników, którzy w podanym zakresie dat zainicjowali sesje w witrynie lub aplikacji”. Ta zakładka umożliwia monitorowanie aktywnych użytkowników przez 1, 7, 14 lub 30 dni. Możesz śledzić na bieżąco poziom ich zadowolenia z witryny lub aplikacji. Nie ma możliwości określenia realnej liczby osób, które odwiedziły witrynę, ponieważ kilku ludzi może korzystać z tego samego urządzenia lub jedna osoba z wielu.

Wartość od początku śledzenia

Za pomocą tej sekcji możesz dowiedzieć się, jak cenni są dla Twojej firmy różni użytkownicy analizując ich działania w wielu sesjach od początku śledzenia. Możesz np. poznać wartość od początku śledzenia użytkowników pozyskanych poprzez e-maile. Ta wiedza pozwoli Ci określić, jakie zasoby marketingowe warto przeznaczyć na pozyskanie użytkowników. Usługa dostępna tylko w aplikacji mobilnej.

Analiza kohortowa

Zanim przejdę do omówienia „Analizy kohortowej” wyjaśnię pojęcie „Kohorta” abyś mógł/mogła zrozumieć co to jest takiego. Kohorta – termin stosowany w statystyce i naukach stosujących ją (np. demografia, medycyna), oznaczający zbiór obiektów, najczęściej ludzi, wyodrębniony z populacji z uwagi na zachodzące jednocześnie dla całego zbioru wydarzenie lub proces w celu przeprowadzenia analizy. Kohorta powinna być wyodrębniona na podstawie istotnych statystycznie cech i jednorodna pod ich względem. W odniesieniu do Google Analytics Kohorta, oznacza grupy użytkowników, które zostały wydzielone z całego ruchu na stronie na podstawie wspólnej cechy. Obecnie tą cechą jest data pozyskania użytkownika. Dzięki temu raportowi możesz analizować sprzedaż e-commerce, poznać model zakupowy, jak również obserwować osoby, które analizują konsumpcję treści na blogu czy portalu.

Eksplorator użytkownika

Raport umożliwia badanie zachowań poszczególnego użytkownika. Są one powiązane z identyfikatorem klienta lub użytkownika.

Dane demograficzne

Te dane umożliwiają Ci poznanie składu odbiorców pod względem wieku i płci. Masz możliwość precyzyjnego dostosowania zawartości strony. Dane demograficzne dzielą się na poszczególne zakładki:

  • Przegląd
  • Wiek
  • Płeć

Zainteresowania

Dzięki tej zakładce o zainteresowaniach w Google Analytics, masz wgląd do ogólnego zarysu profilu użytkowników. W tej kategorii dostępne są cztery zakładki:

  • Przegląd</
  • Kategorie podobieństwa</
  • Segmenty na rynku</
  • Inne kategorie</

Kategorie podobieństwa

Ten raport dostarczy Ci informacji dotyczących ogólnego stylu życia użytkowników, opartych na danych o odwiedzanych przez nich stronach.

Segmenty rynku

Segmenty rynku zobrazują, jakie produkty lub usługi odwiedzający zamierzają kupić, lub co zwykle kupują.

Inne Kategorie

Jest to najważniejszy raport z kategorii „Zainteresowania”, który zapewni Ci najbardziej szczegółowe dane. Umożliwia on zestawienie tych użytkowników, którzy nie wpisali się we wcześniejsze kategorie.

Dane geograficzne

Informują Cię między innymi o tym, w jakich Państwach przebywają osoby, które trafiły na Twoją stronę.

Dane geograficzne dzielą się na takie zakładki:

  • Język</
  • Lokalizacja</

Zachowanie

W tym raporcie znajdziesz szczegółowe porównanie zachowania nowych i powracających użytkowników oraz dane o częstotliwości odwiedzin na stronie i zaangażowaniu gości Twojej witryny. Zachowanie dzieli się na zakładki:

  • Nowi a powracający</
  • Częstotliwość wizyty</
  • Zaangażowanie</

Nowi a powracający

Google Analytics umożliwia śledzenie ilości utrzymania stałych klientów i stałe zdobywanie nowych. Oprócz tego możesz sprawdzić np. ich konwersje i wpływ na przychody. Pamiętaj, że wizyta nie jest uznawana za powtórną, jeśli nie został przekroczony limit czasu poprzedniej sesji (domyślnie 30 min.) lub jeżeli użytkownik skasował wcześniej pliki cookies.

Częstotliwość wizyt

Ten raport określa, jak często użytkownicy odwiedzają witrynę i ile dni mija między kolejnymi wizytami. Wykorzystywane dane opierają się na unikalnych użytkownikach. Jest dobrym wskaźnikiem zainteresowania użytkowników.

Zaangażowanie

Ta sekcja mówi o tym, jak bardzo użytkownicy związani byli z serwisem.

Jak należy odczytywać takie dane?

  • Duża liczba nowych użytkowników wskazuje na sukces w przyciąganiu ruchu do witryny, zaś przewaga powracających oznacza, że treść witryny jest wystarczająco atrakcyjna, by użytkownicy do niej wracali</
  • Duża liczba wielokrotnych odwiedzin wskazuje na dobry współczynnik utrzymania klientów/użytkowników, ale może być też sygnałem, że strona jest niezrozumiała lub powoduje błędy użytkowników.</

Technologia

Zawiera informacje na temat tego, z jakiego systemu operacyjnego i przeglądarki korzystają użytkownicy odwiedzający Twoją stronę.

Ruch mobilny

W tym raporcie dowiesz się, ile osób korzysta z komputerów, tabletów oraz innych urządzeń mobilnych takich jak telefony komórkowe. Możesz tutaj sprawdzić standardowe miary np.: sesje, użytkownicy, współczynnik odrzuceń. Za pomocą tego możesz sprawdzić jaki odsetek odbiorców odwiedza Cię za pośrednictwem komórek lub tabletów. Możliwe że nie posiadasz strony przystosowanej dla telefonów oraz innych urządzeń mobilnych, więc może pora pomyśleć o stworzeniu mobilnej lub responsywnej wersji serwisu?

Przepływ użytkowników

Raport przedstawia w formie graficznej przez jakie podstrony serwisu przechodzą użytkownicy z różnych segmentów ruchu internetowego, zaczynając od źródła aż po miejsce, w którym opuścili witrynę. Dane możesz podzielić według różnych wymiarów.

Podsumowanie menu “Odbiorcy”

W tym menu zawarte są informacje między innymi na temat demografii, lokalizacji, czy języka osób, które odwiedziły Twoją stronę. Na podstawie tych informacji możesz pozyskać dane na temat użytkowników, aby móc jeszcze lepiej dopracować stronę. Wszystkie informacje zawarte w tej zakładce należy śledzić ze szczególną uwagą i przywiązywać do nich dużą wagę.

Bibliografia

  1. „Google Analytics dla marketingowców” – M.Zastrożna, wyd.II, (2015r.)
  2. „Google Analytisc1” – Wikipedia , https://pl.wikipedia.org/wiki/Google_Analytics, (19.11.2017r.)
  3. „Przewodnik po Google Analytics” – Mariusz Gąsiewski, http://www.ittechnology.us, (19.11.2017r.)
The following two tabs change content below.

Padawan GA

Student na Uniwersytecie Ekonomicznym w Katowicach. Dopiero się uczy, więc mógł popełnić błędy w artykule.

Ostatnie wpisy Padawan GA (zobacz wszystkie)

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *