Google Analytics – powrót do podstaw. Rzut oka na „podstawowe” miary

Jarosław Mutwil

Jarosław Mutwil w swojej prezentacji przedstawił zagadnienia z pomiarem aktywności użytkowników na stronie internetowej za pomocą kodów JavaScript. Rozpoczął od sondy, której wersji kodu Google Analytics używają słuchacze. Prawie wszyscy korzystają z trzeciej, asynchronicznej wersji JavaScriptu.

Następnie wskazał na różnice pomiędzy kodem w wersji drugiej i trzeciej, głównie koncentrując się na zaletach wynikających z asynchroniczności. Według podanych miar kod asynchroniczny jest nieznacznie szybszy od poprzedniego, jednak różnice są niewielkie, w prędkość będzie identyczna, gdy poprzednia wersja znajduje się bezpośrednio przed tagiem zamykającym stronę. Jarek od jakiegoś czasu ma możliwość korzystania z nowego interfejsu Google Analytics, w którym zmieniło się kilka nazw nomenklatury.

Następnie zastanowiliśmy się nad różnicą między odsłonami, wizytami i użytkownikami w świetle pozostawianych plików cookies. Wykazał pewne ułomności, które wynikają z braku pomiaru na ostatniej stronie w trakcie jednej wizyty. Przede wszystkim przekłamany jest czas jaki spędził użytkownik na stronie.

Zaproponował funkcję, która może zostać wywołana w momencie zamknięcia okna przeglądarki i wywoła ona mierzalne zdarzenie dla Google Analytics.

functon closeIt() {
__gaq.push([_trackEvent, Exit, Strona, locaton.pathname])
}
window.onbeforeunload = closeIt;

Funkcja w swoich założeniach nawiązuje do rozwiązania, jakie wcześniej zaproponował Bartek, a następnie rozwinął Paweł.

Zdaniem Google współczynnik odrzuceń to procent odwiedzin tylko jednej strony lub odwiedzin, podczas których osoba opuściła witrynę po zobaczeniu strony wejściowej (docelowej). Ten współczynnik odzwierciedla jakość odwiedzin – wysoka wartość zazwyczaj oznacza, że strony wejściowe witryny nie są przez użytkowników uważane za trafne.

The following two tabs change content below.

Artur Strzelecki

Niezależny specjalista SEM, który upowszechnia wiedzę o marketingu w wyszukiwarkach internetowych. W wolnych chwilach doradza dużym i małym klientom.

Jedno przemyślenie nt. „Google Analytics – powrót do podstaw. Rzut oka na „podstawowe” miary

  1. Gdzie znaleźć: Site usage > AverageTimeOnPage? Czy to jest tylko w tej nowej wersji Analyticsa?

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *