Google Analytics: Pozyskiwanie

Nieodłącznym elementem prowadzonych działań SEO jest analiza ruchu na stronie. Bez niej trudno byłoby nam określić, czy prowadzone działania przynoszą efekty. Google Analytics to darmowe statystyki od Google, które pozwalają przeanalizować ruch na stronie pod różnymi aspektami. Google Analytics jest zupełnie darmowy a przy tym bardzo rozbudowany. Narzędzie to pozwala nam znaleźć odpowiedź na pytania: które działania reklamowe są naprawdę skuteczne? Kim są odbiorcy strony? W jaki sposób z niej korzystają?

Kiedy potencjalni klienci rezygnują z zakupu oraz najważniejsze: co zrobić aby nasza witryna coraz lepiej spełniała oczekiwania użytkowników, a nam pozwalała zarabiać więcej. Informacje w tym narzędziu zbierane są za pomocą plików cookies, czyli niewielkich plikach tekstowych wysyłanych na komputery internautów przez serwer na którym znajduje się twoja witryna. To właśnie w ciasteczkach są zapisywane dane, które później możesz obserwować w raportach. Dzięki temu że Google Analytics używa wyłącznie bezpiecznych cookies informacje o użytkownikach są w 100% anonimowe i w żaden sposób nie umożliwiają identyfikacji. W poniższym artykule jednak skupię się na sekcji pozyskiwanie, czyli informacje o tym, jak użytkownicy trafili na naszą stronę.

Pozyskiwanie – przegląd

Znajdziemy tam podział na kanały które są podstawowym źródłem ruchu na naszej stronie:

  • Direct – są to wejścia bezpośrednie na stronę, czyli takie kiedy to użytkownicy wpisali adres strony do przeglądarki. Kategoria ta zlicza również wejścia na stronę gdy jest w zakładkach.
  • Organic Search – wejścia z bezpłatnych wyników wyszukiwania. Do tej kategorii zaliczają się wszystkie przejścia na naszą stronę ze stron wyników wyszukiwania różnych wyszukiwarek internetowych takich jak Google, Bing, Ask czy też Yahoo.
  • Referral – są to przejścia na naszą stronę z innych stron czyli tzw. linkowanie zewnętrzne.
  • Social – wejścia na stronę które mają swoje źródła w serwisach Social Media: Facebook, Twitter, Instagram itp.
  • Paid Search – wejścia z płatnych wyników wyszukiwania, np. Google AdWords.

Przeglądając dane zawarte w kategorii Pozyskiwanie możemy dowiedzieć się wielu istotnych informacji, np.:

  • Ile mamy wejść z jakiego kanału ruchu? (Zakładka Kanały).
  • Jakie są źródła wejść na stronę? (Zakładka Cały ruch).
  • Z jakich innych stron najczęściej użytkownicy trafiają na naszą stronę? (Zakładka Wszystkie odesłania).
  • Na jakie strony zostają przekierowani użytkownicy z wyników wyszukiwania.
  • Jak zachowują się użytkownicy na naszej stronie tzn. ile czasu użytkownicy przebywają na stronie.
  • Możemy przeanalizować dane takie jak liczbę sesji, ilości stron na sesje, współczynnik odrzuceń oraz liczbę transakcji które są ważnym elementem kiedy korzystamy z reklam i artykułów sponsorowanych na innych stronach/serwisach.
  • Monitoring działań reklamowych związanych z usługą Google AdWords.
  • Optymalizacja strony pod kątem SEO.
  • Zapytania, za których pośrednictwem internauci trafili na naszą stronę.
  • Liczbę wyświetleń linków do naszej strony w wynikach wyszukiwania.
  • Liczbę kliknięć naszych adresów URL w wynikach wyszukiwania.
  • Stosunek liczby kliknięć do liczby wyświetleń.
  • Średnią pozycję naszej strony w Google dla poszczególnych słów kluczowych
  • Strony docelowe na które trafili użytkownicy z naturalnych wyników wyszukiwania
  • Właściwy dobór słów kluczowych.

O jakie linki powinniśmy zadbać

W zakładce cały ruch -> witryny odsyłające możemy podejrzeć informacje na temat odesłań, czyli informacji, z jakich domen trafiano na naszą stronę. Wybierając interesujące nas źródło, uzyskamy informacje, z jakich konkretnie podstron danego źródła odbyło się wejście na naszą stronę. Warto zwrócić uwagę na liczbę sesji, ilości stron na sesje, współczynnik odrzuceń oraz liczbę transakcji. Te 4 parametry są szczególnie ważne, jeśli korzystamy z płatnych sposobów reklamy w sieci. Analizując dane zestawione w ten sposób łatwo jesteśmy w stanie stwierdzić czy obrana strategia przynosi nam zyski czy też generuje koszty i należałoby zmienić sposób promowania naszej strony.

Sekcja AdWords

Zakładka AdWords przeznaczona jest dla osób chcących sprawdzić, jak wygląda ruch z prowadzonych kampanii. Raport ten zawiera w swojej strukturze przydatne dane pomagające zoptymalizować kampanie reklamowe. Po połączeniu kont Google AdWords i Google Analytics możemy przeglądać wszystkie informacje na temat zachowania klienta rozpoczynając od kliknięć i wyświetleń reklamy kończąc na konwersjach. W sekcji tej znajdziemy zakładki zawierające dane takie jak:

  • Kampanie – szczegółowe informacje na temat prowadzonych kampanii.
  • Diagramy – graficzne przedstawienie trendów dla danej kampanii.
  • Dostosowania stawek – widok w tym raporcie pozwala analizować częstotliwości wyświetlania reklam w zależności od miejsca, czasu i sposobu wyszukiwania informacji.
  • Słowa kluczowe – raport przedstawiający skuteczność dla poszczególnych słów kluczowych z kampanii.
  • Wyszukiwane hasła – wyświetla dane na temat wyszukiwanych haseł, które sprawiły, że wyświetlała się nasza reklama AdWords.
  • Pory dnia – statystyki według godzin oraz dni tygodnia na podstawie ustawionej strefy czasowej. Przydatne, jeśli planujemy wyświetlać naszą kampanię w konkretnych godzinach.
  • Końcowe adresy URL – informacje o adresach URL, na które kierowana jest kampania.
  • Kierowanie w sieci reklamowej – umożliwia analizowanie skuteczności kampanii AdWords kierowanych na sieć reklamową Google.
  • Kampanie Wideo.
  • Kampanie produktowe – raport przedstawiający skuteczność reklam produktowych oraz zainteresowanie daną kategorią lub produktem.

Sekcja Search Console

Ponieważ Google Search Console i Google Analytics zbierają dane w inny sposób, warto połączyć te dwa konta. Wszystko po to, aby w pełni korzystać z informacji, które zawierają te narzędzia. Po połączeniu tych dwóch usług, dane będą zintegrowane, co umożliwi generowanie dodatkowych raportów dotyczących ruchu Organicznego z wyszukiwarek internetowych. Usługa Google Search Console jest bezpłatnym narzędziem oferującym kilka przydatnych opcji do zarządzania i monitoringu strony. Dzięki niej można np. dowiedzieć się, czy występują jakieś problemy z indeksacją domeny w wyszukiwarce, czy na serwis został nałożony filtr ręczny od Google i wiele innych przydatnych funkcji niezbędnych do prowadzenia serwisu internetowego. Samo narzędzie Search Console zapewnia Google dostęp do zawartości witryny, przesyła nowe treści do zaindeksowania, tworzenie treści wizualnych wyświetlanych w wynikach wyszukiwania, utrzymywanie wysokiej skuteczności wyszukiwania.

W tej zakładce znajdziemy informacje takie jak:

  • Strony docelowe – czyli strony na które trafili użytkownicy rozpoczęli wizytę w naszym serwisie.
  • Kraje – czyli analiza geograficzna zawierająca informacje na temat pochodzenia ruchu na naszej stronie na podstawie lokalizacji.
  • Urządzenia – rodzaj urządzenia na którym została otwarta strona internetowa; możliwości mamy trzy: desktop, mobile i tablet.
  • Zapytania – czyli po jakich frazach wpisanych w wyszukiwarkę Google dany użytkownik trafił na nasza stronę.

Sekcja Sieci społecznościowe

Wszystkie zakładki w tym raporcie dostarczają nam bardzo szczegółowych informacji o tym, jaki wpływ mają na naszą stronę Social Media. Raport został podzielony na zakładki:

  • Ogółem – pozwala natychmiastowo sprawdzić wartość konwersji dla poszczególnych kanałów.
  • Odesłania z sieci – raport prezentuje szczegółowe dane o zaangażowaniu dla ruchu z poszczególnych sieci społecznościowych.
  • Strony docelowe – przedstawia dane o zaangażowaniu dla każdego adresu URL.
  • Konwersje – pozwala określić wartość konwersji uzyskanej za pośrednictwem sieci społecznościowych.
  • Wtyczki – pozwala śledzić, które z przycisków mediów społecznościowych są klikane przy danej treści. Przycisk Google+ nie wymaga konfiguracji, natomiast pozostałe wymagają dodatkowych ustawień.
  • Przepływ użytkowników – wizualizacja przedstawia początkowe ścieżki, po których poruszają się użytkownicy przechodzący na stronę z portali społecznościowych.

Sekcja kampanie

Pod nazwą kampanii wewnętrznych mamy na myśli wszelkie aktywności prowadzone w ramach naszego serwisu, które mają zachęcić użytkownika do kliknięcia w nie i przejścia do strony docelowej danej kampanii. Są to wszelkiego rodzaju bannery, boxy – wszystko to, co ma za zadanie zwrócić na siebie uwagę użytkownika i spowodować, że kliknie na dany element. Klikalność oraz efektywność „reklam” oceniamy na podstawie parametrów kampanii utm. Możemy to sprawdzić klikając na swojej stronie w baner który bierze udział w kampanii. W ten sposób jesteśmy przenoszeni na stronę wewnętrzną danej kampanii.

Odczytując link kampanii można łatwo wywnioskować informacje na temat prowadzonej kampanii bowiem następujące części kodu oznaczają:

  • utm_source – m.in. określenia czasu, kiedy kampania wystartowała,
  • utm_medium – określenia elementu, na który kliknął użytkownik
  • utm_campaign – określenia reklamowanego przedmiotu.

W tej sekcji znajdziemy ogólne informacje na temat prowadzonych kampanii czy to poprzez email marketing czy tez inne sposoby pozyskania klienta. Sekcja ta zawiera również raporty na temat płatnych i bezpłatnych słów kluczowych. Na ostatniej pozycji zakładki znajduje się analiza kosztów naszych kampanii.

Podsumowanie

Jak widać zagadnienie pozyskiwanie w narzędziu Google Analytics jest bardzo obszerne. Możemy generować mnóstwo przydatnych raportów jak i mieć stały podgląd na ważne dane na naszej stronie. Jeśli tylko wiemy jak dobrze je odczytywać jesteśmy o krok od sukcesu jeśli chodzi o prowadzenie skutecznego serwisu internetowego. Pomoże nam realnie prowadzić kampanie reklamowe oraz skupić się tylko na wartościowych kanałach pozyskiwania użytkowników. Przy pomocy połączenia kont Google AdWords i Search Console daje także wiele możliwości doboru słów kluczowych, optymalizacji strony pod różne urządzenia oraz możliwość zastanowienia się nad utworzeniem strony w wersji wielojęzycznej. To i wiele innych informacji jest na wyciągnięcie dłoni w narzędziu Google Analytics.

The following two tabs change content below.

Padawan GA

Student na Uniwersytecie Ekonomicznym w Katowicach. Dopiero się uczy, więc mógł popełnić błędy w artykule.

Ostatnie wpisy Padawan GA (zobacz wszystkie)

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *