Jak dowiedzieć się, czego szukają użytkownicy w sieci – wyszukiwanie w witrynie

Google Analytics

Posiadasz własną stronę internetową, na którą wchodzi wiele osób – każda z nich czegoś oczekuje od Twojej strony. A co jest najkrótszą drogą do znalezienia tego, czego szukamy na stronach internetowych? Oczywiście, że wyszukiwarka. Idealne narzędzie, aby dowiedzieć się, co jest najczęściej wyszukiwane przez użytkowników i na co powinniśmy zwrócić najwięcej uwagi.

Ten krótki artykuł chcę poświęcić na wytłumaczeniu Ci, drogi czytelniku, dlaczego warto skorzystać z narzędzia Google Analytics w celu łatwego monitorowania, czego użytkownicy szukają na Twojej stronie internetowej. Narzędzie to oferuje wiele innych funkcji, bardzo przydatnych w prowadzeniu strony internetowej, jednak ten poradnik zawężę tylko do kwestii wyszukiwarki na stronie internetowej.

Zacznijmy od tego, czym jest Google Analytics: jest to internetowe narzędzie do analizy statystyk witryn internetowych, udostępniane przez firmę Google. Usługa jest udostępniania za darmo dla każdego użytkownika, którego witryny połączone z jednym kontem nie przekraczają progu 10mln działań miesięcznie dla tego jednego konta.

Być może zastanawiasz się czym jest wspomniane działanie – jest to najdrobniejszy rodzaj danych w Google Analytics. Każda odsłona strony jest działaniem wg Google Analytics. Użytkownik odwiedza stronę – Google Analytics nalicza działanie. Strona zostaje przeładowana – kolejne działanie pojawia się na Twoim koncie. Nie tylko wyświetlenie strony jest działaniem. Każda transakcja, udostępnienie w sieci społecznościowej, zdarzenie czy własne pomiary czasu są działaniami w Google Analytics. W rzeczywistości sięgnięcie limitu 10 milionów działań nie jest aż tak trudne.

Google Analytics pozwala na generowanie około 80 różnych raportów związanych z ruchem na stronach internetowych czy ilości konwersji na tych stronach. Pozwala także na tworzenie raportów w różnych, popularnych formatach – na przykład XML. Narzędzie to zostało stworzone w taki sposób, aby w łatwy sposób można integrować konto Google Analytics z kontem Google AdWords czy zintegrować oprogramowanie z aplikacjami e-commerce. Warto zaznaczyć, że posiada wiele wersji językowych, m.in polską.

Wniosek jest prosty – korzystanie z tego narzędzia jest proste, darmowe jeżeli Wasze witryny nie przekraczają 10mln wyświetleń miesięczni i jedynym wymogiem jest posiadanie konta Google. Nic, tylko korzystać.

Rozpocznijmy pracę od wejścia na stronę narzędzia Google Analytics. Zalogujmy się na nasze konto – dalej możemy już monitorować statystyki naszej strony internetowej, bądź wielu – wszystkie można połączyć z jednym kontem. Następnie, aby przejść do sekcji związanej z wyszukiwarką na naszej stronie, należy poprzez nawigację umiejscowioną po lewej stronie, wybrać kolejno: zachowanie → wyszukiwanie w witrynie, tak jak na grafice obok.

Teraz możemy dowiedzieć się najważniejszej rzeczy – czego użytkownicy szukają na naszej stronie najczęściej? Wchodząc w zakładkę „Ogółem” możemy zaobserwować, jak wiele wejść użytkowników jest połączonych z wyszukiwaniem jakiejkolwiek frazy. Oczywiście, możemy także zmienić okres czasu, który nas interesuje. Wykres ten obrazuje poniższa grafika:

Niżej znajduje się diagram oraz tabela z dokładnymi liczbowymi danymi, dzięki którym możemy dowiedzieć się bardziej szczegółowych danych:

Oczywiście, jak to przystoi w rzetelnym artykule, wytłumaczę Ci co oznaczają kolejne pozycje w statystykach, o których wyżej się dowiedziałeś.

  • Sesje połączone z wyszukiwaniem = liczba sesji, w której funkcja wyszukiwania w Twojej witrynie została użyta co najmniej raz.
  • Łączna liczba unikalnych wyszukiwań – jest to łączna liczba wyszukiwań w witrynie. Nie obejmuje wielu wyszukiwań tego samego słowa kluczowego w tej samej sesji.
  • Liczba odsłon stron wyników/wyszukiwanie – jest to iloraz liczby odsłon stron wyników wyszukiwania i łącznej liczby unikalnych wyszukiwań.
  • Wyjścia z wyszukiwania – jest to liczba wyszukiwań wykonanych bezpośrednio przed opuszczeniem witryny.
  • Odsetek wyjść z wyszukiwania – jest to iloraz liczby wyjść z wyszukiwania i łącznej liczby unikalnych wyszukiwań.
  • Zawężenia wyszukiwania – jest to liczba wyszukiwań następujących bezpośrednio po wcześniejszym wyszukiwaniu.
  • Odsetek zawężeń wyszukiwania – jest to odsetek wyszukiwań, po których nastąpiło zawężenie. Obliczany jako iloraz liczby zawężeń wyszukiwania i liczby odsłon stron wyników wyszukiwania przez oprogramowanie.
  • Czas po wyszukiwaniu – jest to czas spędzany przez użytkownika w Twojej witrynie po wyszukiwaniu. Jest to suma czasu trwania wszystkich wyszukiwań (search_duration) podzielona przez (search_transitions + 1).
  • Głębokość wyszukiwania – jest to liczba stron wyświetlonych po wyszukiwaniu.

Kolejna sekcja poświęcona jest dokładniejszemu przeanalizowaniu, jakie frazy są wpisywane w wyszukiwarkę na naszej stronie internetowej.

Pokazuje nam to, co dokładnie jest szukane przez użytkowników i co warto jest umieścić w innej sekcji – na przykład, na stronie głównej, aby użytkownik bez potrzeby wyszukiwania mógł błyskawicznie znaleźć potrzebną informacje. Oczywiście, nie wszystko możemy umieścić na głównej stronie – a na pewno nie powinniśmy. Ale dzięki tym statystykom, sami, bądź po konsultacji z innymi, możemy ocenić co warto przesunąć do pierwszego szeregu. Użytkownicy są najważniejsi, dlatego strona powinna być jak najlepiej przystosowana do ich oczekiwań.

Kolejna pozycja w nawigacji Wyszukiwania w Witrynie, to jest „Korzystanie”, służy do zaobserwowania, jak wiele wejść jest połączonych z wyszukiwaniem dowolnej frazy. Znajdują się tam dokładne statystyki, tak jak na grafice poniżej:

Następna sekcja „Wyszukiwane hasła” służy do dokładniejszego podglądu statystyk związanych z wyszukiwanymi hasłami – można dowiedzieć się dzięki tym statystykom, jak wiele czasu zostało poświęcone na stronie po wyszukaniu danej frazy czy dokładnej liczby unikalnych wyszukiwań danej frazy.

Grafika pokazuje, czego studenci szukają najczęściej na stronie internetowej własnej uczelni – stypendia zajmują pierwszą pozycję. Idealny przykład, że dobrym ruchem w celu ułatwienia dostępu do potrzebnych informacji, byłoby stworzenie szybkiej ścieżki dostępu do informacji dotyczących stypendium. A jeżeli brakuje takich informacji, to wiemy co należy w pierwszej kolejności dodać na naszej stronie internetowej – oczywiście informacje związane ze stypendiami.

Google Analytics w bardzo łatwy sposób udostępnia nam szereg informacji, które mogą posłużyć poprawie naszej strony – ważne jest dobre zinterpretowanie wyników oraz wyciągnięcie z nich odpowiednich wniosków. Analizowanie danego okresu czasu da nam inne wyniki, niż statystyk uzyskanych przez cały rok. Jest to kolejna podpowiedź, mówiąca nam, że jeżeli tylko mamy możliwość, warto zmienić treść strony, którą użytkownik zobaczy w pierwszej kolejności, na taką, jakiej prawdopodobnie oczekuje – na przykładzie strony uniwersytetu, na początku roku akademickiego najwięcej wyszukiwań związanych jest z obowiązującym planem zajęć.

Wspomnę jeszcze o konwersjach celu dla witryny. Konwersja jest to określone i oczekiwane działanie wykonane przez użytkownika, potencjalnego klienta w odpowiedzi na skierowaną do niego kampanię reklamową w internecie czy działania SEO. Inaczej konwersja zachodzi, gdy ktoś wykona ważną dla Twojej firmy czynność. Natomiast konwersje celu w raportach wyszukiwania w witrynie obliczane są dla sesji, które obejmują co najmniej jedno wyszukiwanie w witrynie. We wszystkich innych raportach konwersje celu obejmują wszystkie sesje, niezależnie od tego, czy pochodzą z wyszukiwania w witrynie czy nie. Dzięki temu możesz dokładniej określić skuteczność funkcji wyszukiwania w witrynie w odniesieniu do celów.

konwersja

Konwersja jest bardzo istotna dla stron internetowych nastawionych na realizowanie jakiegoś celu. Czyli dla każdej strony. Skoro już wyjaśniłem, czym jest konwersja, mam dla Ciebie dwie rady, jak popranić współczynnik konwersji Twojej strony internetowej:

Raport związany z wyszukiwaniem słów kluczowych pokazuje, czego użytkownicy szukają najczęściej. W ten sposób możesz poznać zainteresowania użytkowników z ich własnych opisów. Te same lub podobne wyrażenia są najprawdopodobniej używane przez nich także w wyszukiwarce. Wystarczy tylko umieścić dokładnie te słowa kluczowe w swoich kampaniach reklamowych i efekt będzie zauważalny.

Optymalizacja stron docelowych czy stron głównych, wyświetlanych także na pierwszych miejscach wyników wyszukiwania. Użytkownicy mogą używać funkcji wyszukiwania w witrynie na stronie docelowej, jeżeli pomimo dostania się na Twoją stronę, nie znajdują tego, czego szukają. Być może trzeba będzie zaprojektować lepszą stronę docelową, by poprawić współczynnik zatrzymania użytkowników na stronie. Warto także zaprojektować kampanię reklamową i tekst reklamy w oparciu o raport wyszukiwań, tak jak wyżej wspomniałem.

Wydaje mi się, że wiedza zawarta w tym artykule jest wystarczająco obszerna, dlatego jeszcze kilka słów podsumowania: każdemu z Was, drodzy czytelnicy, polecam narzędzie Google Analytics. Pomoże Wam ono w monitorowaniu wielu rzeczy związanych z Waszymi serwisami WWW, również omówione w tym artykule wyszukiwanie na stronie internetowej. Jest to idealne narzędzie do monitorowania statystyk związanych z realizacją jakiegoś celu, czyli ilości konwersji na stronie internetowej. Mam nadzieję, że artykuł pomoże Wam w obsłudze tego narzędzia w przyszłości i będziecie do niego regularnie wracać.

The following two tabs change content below.

Padawan GA

Student na Uniwersytecie Ekonomicznym w Katowicach. Dopiero się uczy, więc mógł popełnić błędy w artykule.

Jedno przemyślenie nt. „Jak dowiedzieć się, czego szukają użytkownicy w sieci – wyszukiwanie w witrynie

  1. W GA opcja śledzenia wyszukiwania w witrynie jest domyślnie wyłączona i dopiero po jej aktywowaniu i ustawieniu parametru, który będzie wychwytywał wyszukania.

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *