Kampanie w Google Analytics

Często pewnie miałeś do czynienia z hasłem jakim jest „kampania”. Jeśli chcesz pogłębić swoją wiedzę na temat jego znaczenia, to dobrze trafiłeś. Poniżej znajdziesz artykuł, który na pewno wyjaśni twoje wątpliwości.

Kampania to nic innego jak powiązane ze sobą różne grupy reklam, używane zazwyczaj do przyporządkowania produktów, kategorii lub usług, znajdujących się w ofercie. Zanim przystąpimy do stworzenia reklamy należy jednak pamiętać, aby utworzyć co najmniej jedną kampanię.

Słowa kluczowe przeważnie mają na celu wspólne kierowanie na lokalizację, budżet i inne ustawienia.

  • Na koncie AdWords możemy posiadać jedną, bądź więcej kampanii aktywnych.
  • Kampanie muszą zawierać najmniej jedną grupę reklam.
  • W kampanii możemy ustawiać wiele rzeczy np. język, kapitał, lokowanie.
  • Mamy możliwość stworzenia kampanii niezależnych od siebie, by później wyświetlić je w innych lokalizacjach czy finansach.

Śledzenie kampanii reklamowych

Każdy użytkownik trafia na konkretną stronę z odmiennych źródeł – mogą to być portale społecznościowe, reklamy, czy też tradycyjne wyszukiwanie w przeglądarce. Tak zwane „tagowanie” operacji marketingowych daje szansę zdefiniować źródła ruchu (jest to ważna procedura umożliwiająca ustalenie z jakiego źródła skorzystano, by wejść na stronę). Wprowadzając tą właściwą strukturę tagowania linków można w dość wnikliwie przebadać tzw. klikalność oraz skuteczność prowadzonych kampanii.

Wielu konsumentów zastanawia się po co prowadzić kampanię reklamową online? Odpowiedź jest bardzo prosta, sposób ten uwydatnia główną dominantę nad aktywnością offline, czyli jest najlepszym sposobem na policzalność. Takie działania wspomagają analizę efektów, modernizację wybranych przez siebie parametrów, co skutkuje znaczną poprawą produktywności.

Najbardziej popularnym w gronie użytkowników narzędziem do analityki internetowej jest Google Analytics.

Najważniejszymi cechami są :

  • Możliwość śledzenia każdej kampanii online
  • Obserwacja ruchu z wyszukiwarek
  • Koncepcja kampanii displayowych

Czym jest tagowanie i czemu ono służy?

Tagowanie – nie raz zapewne słyszałeś to stwierdzenie ale tak naprawdę nie zastanawiałeś się co ono oznacza. Otóż jest to nic innego jak dodawanie do adresu URL pewnych parametrów. Ale czym jest adres URL? To format wykorzystywany przede wszystkim w internecie do zlokalizowania różnych zasobów. Wpisując w przeglądarkę adres konkretnej strony, posługujemy się dokładnie adresem URL.

Co daje poprawne tagowanie linku? Google Analytics może w ten sposób uzyskiwać informację, z jakiej kampanii użytkownik zawędrował na stronę. Ważną rolę odrywa również w kontekście kliknięć płatnych i bezpłatnych.

To ważny czynnik w naszej pracy na Google Analytics. Pozyskując takie informacje możemy określić co przynosi największe zyski, a jakie działania są mało istotne.

Można wyróżnić dwa istotne sposoby wykorzystania Analytics’a.

  • Autotagowanie
  • Tagowanie „ręczne”

Autotagowanie, przeważnie wykorzystywana metoda do kampanii AdWords. Tutaj należy zwrócić uwagę na połączenie konta Analytics oraz AdWords.

Tagowanie ręczne. Niestety ta metoda jest trochę bardziej skomplikowana i wymaga od Nas większego zaangażowania, lecz z pewnością opłacalna, ponieważ stworzymy tym sobie pomoc przy reklamach banerowych wyświetlanych na stronach wydawców, wysyłaniu treści promocyjnych za pomocą poczty email oraz kampaniach płatnych w innych wyszukiwarkach niż Google.

Aby można było zastosowywać autotagowanie musimy spełnić dwa warunki:

  1. Konto Adwords i Analytics należy ze sobą scalić. Aby to zrobić niezbędnym jest posiadanie konta z dostępem administratora.
  2. Ustawienie autotagowania jako „aktywne”.

Dlaczego warto autotagować kampanie Adwords?

„Po pierwsze, pozwoli to Analytics’owi odróżnić ruch płatny od organicznego, bez tej funkcji ruch z Adwords zostanie zakwalifikowany jako wyszukiwanie bezpłatne. Po drugie, daje możliwość dokładnej oceny każdej kampanii, grupy reklam, słów kluczowych i tekstów reklamowych. Wreszcie ta funkcja dostarcza do Analytics’a dane o kosztach kampanii Adwords, umożliwiając analizę wskaźników ROI.”

Dlaczego więc mimo poprawnie skonfigurowanych kont, pojawia się problem z ilościami kliknięć w Adwords, a odwiedzinami w Analytics? Skąd się biorą? Najprawdopodobniej przyczyną może być :

  • Brak obsługi cookies lub JavaScript.
  • Za szybkie wyłączenie strony, nim ta zdążyła się załadować.
  • Odfiltrowanie niektórych kliknięć z reklam jako nieprawidłowe.
  • Analytics nie zdążył zaimportować danych z konta Adwords.
  • Brak kodu Analytics.
  • Przekierowanie na stronę docelową z kampanii.

Jakie parametry masz do dyspozycji?

Do pracy z tagowaniem masz dostępnych 5 parametrów UTM:

  • utm_source – oznacza źródło kampanii/ruchu na stronie.
  • utm_medium – wyróżnienie medium kampanii.
  • utm_campaign – określa nazwę kampanii, slogan czy też kod promocyjny.
  • utm_term – identyfikuje płatne słowa kluczowe.
  • utm_content – rozróżnia treści lub linki z tej samej reklamy.

Konkretne parametry musimy powiązać z przypisaną dla nich wartością, jaką wcześniej sami ustaliliśmy. Ważnym aspektem, jaki zapewne Cię zadowoli to wyjście Ci na przeciw przez Google, otóż nie musimy wymieniać wszystkich parametrów.

Google wymaga jedynie, abyśmy określili :

  1. utm_source
  2. utm_medium
  3. utm_campaign

Jak dodawać parametry?

Parametry możemy dodawać dla każdego adresu ręcznie ale dlaczego utrudniać sobie swoją pracę? Internet wyszedł do Nas z otwartymi rękami i proponuje kreatory adresów URL na platformach:

  1. WITRYNY
  2. ANDROID
  3. IOS

Wypełnienie naszego kreatora jest bardzo proste, otóż pole oznaczone gwiazdką musisz uzupełnić, by wygenerować adres URL. Resztę możesz spokojnie ominąć, nie bojąc się, że zrobisz coś źle.

Gdzie szukać informacji o ruchu z kampanii marketingowych?

Ruch kampanii możesz podejrzeć przez konto Google Analytics. Po zalogowaniu się, przejdź do zakładki pozyskiwanie, następnie kampanie i wszystkie kampanie.

Nad wykresem znajdziesz również zakładki, które umożliwią Ci sprawdzenie precyzyjniej źródła ruchu. Do dyspozycji masz zakładki takie jak:

    • Źródło
    • Medium
    • Źródło/Medium
    • Inne

Słowa kluczowe AdWords

Po co są słowa kluczowe? Raporty udostępniane przez Google informują użytkownika o skuteczności poszczególnych słów kluczowych i nagłówków reklam jakie stworzył na koncie AdWords.

Bardzo ważnym jest, by dobrze dobierać nasze słowa kluczowe, bowiem jeżeli słowo generuje duży ruch, ale niestety wykazuje się bardzo dużym współczynnikiem odrzuceń albo daje użytkownikowi w miarę słabe dochody, może to oznaczać, że źle wykonaliśmy swoje zadanie i słowa, mające być kluczowymi stały się przypadkowymi. Innymi słowy nie odpowiadają treścią witryn lub produktom. Dobieranie słów kluczowych jest „grą słów”.

Dla przykładu, możesz użyć słowa zamek mając nadzieję na przyciągnięcie osób zainteresowanych budowlami, a zamiast tego na twoją stronę wchodzą osoby z myślą, że znajdą na niej informacje o zamkach błyskawicznych. W takim przypadku musisz zacząć określać słowa bardziej konkretnie np. „zabytkowe zamki”.

Innym sposobem jest również sprawdzanie względnej skuteczności blisko powiązanych słów kluczowych. Niestety tego wszystkiego musisz doświadczyć na własnej skórze tak zwaną metodą prób i błędów.

Jeśli konkretne słowo kluczowe zyskuje duży dochód w przypadku określonej liczby sesji, ale liczba sesji jest niska, najlepszym rozwiązaniem będzie zawyżenie stawki słowa, by móc osiągnąć więcej wyświetleń naszych reklam.

Mierzenie skuteczności słów kluczowych w sieci wyszukiwania

Każdy dobry zarządca stara się kontrolować swoich podwładnych pod względem wydajności – tak też musi być z tobą! Jeśli zależy ci na tym co stworzyłeś, będziesz musiał kontrolować skuteczność słów kluczowych. Nie robisz tego dla przyjemności, czy też z czyjegoś kaprysu, a po to by sprawdzić, które ze słów kluczowych pomagają w osiągnięciu zamierzonych przez ciebie celów reklamowych, w kampaniach w sieci wyszukiwania Google. Chcąc mieć potrzebne informacje możesz wyświetlić i pobrać dane skuteczności słów kluczowych. I tutaj masz do wyboru albo w określonym czasie albo dostosować tabelę statystyk AdWords, śledząc skuteczność słów kluczowych według typu dopasowania. Jeśli jesteś głębiej zainteresowany tematem zachęcam Cię też do przeprowadzenia diagnostyki słów kluczowych, dzięki temu sprawdzisz wynik jakości.

Informacje o słowach kluczowych znajdziesz w zakładce kampanie, bezpłatne/płatne słowa kluczowe. Tutaj odnajdziesz wszystko czego tylko potrzebujesz do swojej analizy słów kluczowych.

Analiza kosztów w Analytics

Wszystkie dane na temat kosztów znajdziesz w raportach, przechodząc do zakładki pozyskiwanie, w ostatnim kroku klikając analiza kosztów. Odnajdziesz tam dane o sesjach, kosztach i wszystkim co dotyczy płatnych kanałów marketingowych. Dane te pozyskiwane są dla kanału AdWords, ale również każdego innego dla jakiego wyślesz dane.

Niestety do interfejsu Google Analytics nie da się pobrać danych na temat środków finansowych przeznaczonych na poszczególne kampanie. Dlatego należałoby pobrać interesujące nas dane do Excela w celu dalszej analizy i zestawić przychód (a nawet zysk) z kosztem w celu wyliczenia zwrotu z inwestycji (ROI) i kosztu pozyskania pojedynczego zamówienia w poszczególnych środkach promocji

Podsumowanie!

Dzięki temu, że posiadamy dostęp do darmowych narzędzi, jakim jest Google Analytics, mamy możliwość by monitorować swoje kampanie marketingowe podczas ich trwania, oraz po zakończeniu. Informacje z Google Analytics bieżąco podsuwają Nam wnioski na temat optymalizacji serwisu i określonych działań reklamowych. Każdy marketer chcący na poważnie zająć się kampaniami powinien śledzić na bieżąco wszystkie działania, wykresy, dane.

Te kampanie, które otagowaliśmy ręcznie i chcemy je odczytać z raportu znajdziemy w zakładce Źródła odwiedzin w Google Analytics, a dokładniej po rozwinięciu w menu Źródła/Kampanie. W tym miejscu mamy szeroki dostęp do standardowej analizy ruchu na stronie, jak np. w jaki sposób jest wykorzystywana witryna, realizacje celów bądź też informacje o raportach e-commerce.

To jak skonfigurujemy śledzenie kampanii w Analytics, jest dopiero zalążkiem do odpowiedniej oceny efektywności. Oczywistym jest, żeby poświecić temu sporo czasu i zrobić z jak największą dokładnością zanim ruszymy z kampanią, by móc w odpowiedni sposób wszystko przeanalizować i mieć możliwość rzetelnej i prawidłowej optymalizacji.

Mam nadzieję, że ten artykuł wprowadził Cię chociaż trochę w świat kampanii reklamowych i wyjaśnił w jakimś stopniu czym to się „je”. Nie pozostało Ci nic innego, jak zacząć swoją przygodę z Google Analytics. Powodzenia !

The following two tabs change content below.

Padawan GA

Student na Uniwersytecie Ekonomicznym w Katowicach. Dopiero się uczy, więc mógł popełnić błędy w artykule.

Ostatnie wpisy Padawan GA (zobacz wszystkie)

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *