Akt notarialny

Poradnik jak pozycjonować stronę internetową notariusza

Przygotowany poradnik Jak pozycjonować i optymalizować strony internetowe notariuszy zawiera informacje o sposobie przygotowania strony internetowej, aby była lepiej widoczna w wyszukiwarce Google. W połowie 2013 roku Krajowa Rada Notarialna wprowadziła Uchwałę, która ograniczyła możliwości promowania własnej strony internetowej oraz listę elementów możliwych do zamieszczenia na tej stronie.

W wypowiedzi dla Dziennika Gazety Prawnej, rzecznik prasowy Krajowej Rady Notarialnej podkreślił, że notariat idzie z duchem czasu i jak najbardziej akceptuje posiadanie przez notariuszy stron internetowych. Ma to służyć ułatwieniu zdobywania informacji osobom zainteresowanym. Czym innym jest jednak informacja, a czym innym reklama, której jedną z form jest pozycjonowanie stron internetowych.

W tym samym dzienniku opublikowano dzień później komentarz mojego autorstwa, w którym przedstawiłem kilka możliwości, jakie pozostają w rękach notariuszy przy tworzeniu stron internetowych i nie chodzi tu o korzystanie z reklamy, tylko właściwe wykorzystanie elementów dostępnych na stronie internetowej.

Jak powstał poradnik?

Ten komentarz zaktualizowałem do 35 stron, które składają się na zawartość poradnika „Jak pozycjonować i optymalizować strony internetowe notariuszy”. Tytuł jest trochę na wyrost, bowiem poradnik mówi tylko i wyłącznie o optymalizacji, czyli tym, co należy na stronie poprawić lub wdrożyć, żeby była dostępniejsza w wyszukiwarkach internetowych.

Uchwała określa 13 elementów, które mogą znaleźć na stronie internetowej notariusza. Notariuszom natomiast nie wolno sztucznie pozycjonować własnej strony internetowej lub kancelarii z zastosowaniem linków ze stron zewnętrznych.

Kryteria oceny stron internetowych ocenianych przez wyszukiwarkę internetową są bardzo rozbudowane i biorą pod uwagę wiele czynników. Dlatego strony internetowe notariuszy będą oceniane i szeregowane na podstawie tych kryteriów w wynikach wyszukiwania.

Wobec powyższych zaleceń, strona internetowa notariusza ma wyglądać w ściśle określony sposób. Z punktu widzenia optymalizacji pod wyszukiwarki internetowe, dopuszczalnych jest wiele elementów.

Wszystkie rady i wskazówki zawarte w poradniku są zgodne z wyżej przytoczoną Uchwałą.

Jeśli chcesz poznać całość poradnika —> skorzystaj z formularza <—

Spis treści poradnika

Spis treści
Spis treści poradnika

Fragment poradnika

Jeśli chcesz poznać całość poradnika —> skorzystaj z formularza <—


Treść strony internetowej: unikalność czy duplikaty

Już ustaliliśmy, że lepiej jest mieć więcej treści na jednej stronie, niż mniej ale w wielu miejscach. Treść która znajduje się na stronie internetowej musi tez być unikalna. Co to znaczy unikalna? Pomoc dostępna dla wyszukiwarki Google tak to definiuje:

“Niektórzy webmasterzy kopiują treści z innych, bardziej znanych witryn. Zakładają, że zwiększenie zawartości stron w ich witrynie jest dobrą strategią długoterminową i nie dbają o trafność ani oryginalność treści. Witryny, które zawierają wyłączne skopiowane treści, nawet jeśli pochodzą ze źródeł wysokiej jakości i nie oferują żadnych dodatkowych usług lub funkcji, nie mają dla użytkowników żadnej wartości.

Mogą też w niektórych przypadkach naruszać prawa autorskie. Warto poświęcić trochę czasu, aby stworzyć oryginalną treść, która odróżni Twoją witrynę od innych. Dzięki temu zdobędziesz wielu lojalnych użytkowników i zapewnisz im więcej wartościowych wyników podczas wyszukiwania w Google.

Oto kilka przykładów kopiowania treści:

  • witryny, które kopiują i ponownie publikują treści z innych witryn i nie zawierają żadnych oryginalnych treści ani dodatkowych funkcjonalności
  • witryny, które kopiują treści z innych witryn, modyfikują je w niewielkim stopniu (np. przez podstawianie synonimów lub przy użyciu technik automatycznego generowania treści) i publikują je ponownie
  • witryny, które powielają kanały treści z innych witryn i nie oferują użytkownikom żadnego unikatowego sposobu ich uporządkowania ani innych korzyści
  • witryny, które zawierają umieszczone treści, takie jak wideo, zdjęcia i inne materiały z innych witryn, i nie oferują użytkownikom znaczącej wartości dodanej.”

Źródło: https://support.google.com/webmasters/answer/2721312

Unikalność w tym znaczeniu, to posiadanie treści która nie jest kopią innej treści znajdującej się w innym miejscu w Internecie. Niestety w przypadku wielu stron internetowych notariuszy występuje powielanie tej samej treści. Pierwszy i drugi z wyżej podanych punktów w szczególności dotyczą notariuszy.

Przede wszystkim problem występuje przy publikowaniu informacji o taksie notarialnej oraz o czynnościach notarialnych. Skopiowanie informacji prosto z ustawy prowadzi do duplikowania treści w rozumieniu wyszukiwarki internetowej.

Przykład, który to ilustruje znajduje się poniżej. Wprowadzono do wyszukiwarki Google zapytanie “czynności notarialne” i wybrano pierwszy adres ze zwróconej listy, w tym przypadku pojawił się adres http://www.notariusz.pl/58/CZYNNOSCI___NOTARIALNE

Przykłady skopiowanych treści widoczne w Copyscape
Przykłady skopiowanych treści widoczne w Copyscape

Następnie skorzystano z narzędzia Copyscape, które sprawdza czy znajdują się w Internecie inne kopie tej samej treści. Po wprowadzeniu powyższego adresu do narzędzia Copyscape otrzymujemy listę miejsc, gdzie znajduje się kopia treści. Copyscape w bezpłatnej wersji podaje pierwsze 10 miejsc, pod którymi znajdują się duplikaty.

Czerwoną obwódką zostały zaznaczone witryny internetowe notariuszy, które mają identyczną treść. W rozumieniu wyszukiwarki Google to skopiowana treść i jako taka negatywnie wpływa na ocenę strony internetowej.

Rozwiązanie tej sytuacji polega na napisaniu tej samej treści ale własnymi słowami, w sposób, który sprawi że treść staje się unikalna i niepowtarzalna. Na przykład fragment pochodzący z Ustawy Prawo o notariacie z art. 79: “sporządza akty notarialne; sporządza akty poświadczenia dziedziczenia; sporządza poświadczenia” można na stronie internetowej zapisać w ten sposób: “notariusz przygotowuje akty notarialne, akty poświadczenia dziedziczenia oraz sporządza poświadczenia”, zamiast go kopiować bez zmiany.

Oba zdania są tożsame jeśli chodzi o treść, natomiast zamiana miejscami kilku wyrazów oraz skorzystanie z synonimów sprawia, że ten fragment staje się unikalny w skali całego Internetu, co można sprawdzić pod tym linkiem.

Tą metodą należy usunąć ze swojej strony wszystkie treści, które są duplikatami treści już zamieszczonych w innych miejscach Internetu.

Adres do usługi Copyscape: http://copyscape.com/

O unikalność treści należy również zadbać poprzez sprawdzenie, czy własna strona internetowa nie wyświetla się pod wieloma różnymi adresami. Najbardziej skrajny przypadek powielania treści w obrębie tej samej strony, to niekontrolowane adresy strony głównej.

Wyglądałoby to następująco:

  1. strona-internetowa-notariusza.pl
  2. strona-internetowa-notariusza.pl/index.html
  3. www.strona-internetowa-notariusza.pl
  4. www.strona-internetowa-notariusza.pl/index.html

Jeśli pod każdym z adresów otwierałaby się ta sama treść, a w pasku przeglądarki internetowej pozostawałby każdy ze stworzonych adresów, to z punktu widzenia wyszukiwarki Google, ta sama treść znajdowała by się pod czterema różnymi adresami. Obowiązuje tu ta sama zasada, że treść powinna unikalna, nie tylko w skali całego Internetu, ale także w obrębie własnej strony.

Rozwiązaniem tego problemu będzie utworzenie pliku o nazwie .htaccess oraz umieszczenie w katalogu głównym na serwerze, w tym samym w którym znajduje się strona internetowa.

Zawartość pliku może być następująca:

Options +FollowSymLinks
RewriteEngine on
RewriteCond %{HTTP_HOST} ^strona-internetowa-notariusza.pl[nc]
RewriteRule ^(.*)$ http://www.strona-internetowa-notariusza.pl/$1 [r=301,nc]

Powyższy zestaw sprawi, że zawsze będzie się wyświetlać wariant z przedrostkiem WWW, nawet jeśli ktoś wpisałby adres bez tego przedrostka.

Problem powielanej treści na stronach notariuszy dotyka stron utworzonych w obrębie domeny notariusz.pl. Adresy stron notariuszy są zarówno dostępne z przedrostkiem WWW oraz bez niego.

Koniec fragmentu poradnika


Poradnik powstał na podstawie wielu lat doświadczeń współpracy z notariuszami. Zawiera wyłącznie sprawdzone i praktyczne informacje. Mam nadzieję, że pomogą one poprawić wiele stron internetowych. Zawiera kompletną listę czynności, które można wykonać na stronie internetowej notariusza, aby poprawić jej widoczność w wyszukiwarce internetowej.

Koszt nabycia poradnika to 100 złotych. Poradnik zawiera 36 stron, składa się 6 361 wyrazów oraz zawiera 26 ilustracji. Dystrybuowany jest w formacie PDF.

Artur StrzeleckiAutorem poradnika jestem ja, czyli Artur Strzelecki – pracownik naukowy Uniwersytetu Ekonomicznego w Katowicach ze stopniem naukowym doktora. W moich zainteresowaniach jest marketing internetowy w wyszukiwarkach. W wolnych chwilach doradzam jak się odnaleźć w Internecie.

Formularz zamówienia:

1. Zamawiam Poradnik jak pozycjonować i optymalizować strony internetowe notariuszy
Kwota na fakturze z VAT:
E-mail: *
Faktura VAT: