Test porównawczy w Google Analytics

Lokalizacja

Test porównawczy umożliwia nam sprawdzenie, jak działa nasz serwis w porównaniu do konkurencji. Umożliwia odnalezienie możliwości oraz obszarów doskonalenia naszego biznesu.  W przypadku testów porównawczych rzecz dotyczy doskonalenia naszej strategii obecności online.

Daje możliwość odpowiedzi na kluczowe pytanie w prowadzonym przez nas biznesie czyli „Jak to może to wyglądać u naszej konkurencji?” Możemy wyświetlać raporty porównując je z danymi innych serwisów z Twojej branży. Dane te są zagregowane, wiec nie istnieje możliwość zidentyfikowania konkretnej firmy.

Testy porównawcze Google Analyticsn nazywano wcześniej  Benchmarking. Na początku roku 2008 pojawiła się wersja Beta, którą w marcu 2011 roku Google wyłączyło. Teraz nowe raporty do analizy porównawczej działają bez zastrzeżeń.

Funkcje Testu porównawczego umożliwiają za zgodą właściciela witryny porównywanie danych swojej strony internetowej ze średnimi danymi dla całego zestawu danych danej kategorii stron internetowych. Zaistniała możliwość porównania danych dotyczących odwiedzin witryny, odsłon strony, liczby odsłon podczas odwiedzin, współczynnika odrzuceń, średniego czasu spędzonego w witrynie oraz nowych odwiedzin, z anonimowymi, zagregowanymi danymi innych porównywanych witryn z dostępnych kategorii tematycznych witryn w poszczególnych okresach roku jak nasz serwis działa względem konkurencji.

W ten sposób, gdy posiadamy na przykład stronę o tematyce stomatologicznej możemy porównać wskaźnik odrzuceń swojej witryny internetowej ze wskaźnikiem średniej wartości odrzuceń dla całej kategorii stomatologicznej. Musimy podkreślić, że same dane dla kategorii stomatologicznej zostały oparte tylko na danych witrynach, które wyraziły zgodę na udostępnienie swoich danych do kategorii benchmarkingu. Każda kategoria dostępna dla Testu porównawczego obejmuje co najmniej 100 kont Google Analytics.

Wszystkie witryny, które postanawiają włączyć się w proces zbierania danych dla benchmarkingu kategorii automatycznie zostają podzielone w oparciu o liczbę odwiedzin na trzy główne grupy witryn: witryny małe, witryny średnie oraz duże. Skutkiem tego można porównywać witryny o podobnej wielkości, a właściciel strony widzi dane tylko z Testu porównawczego kategorii dla grupy witryn, do której stwierdził wcześniej, że należy jego strona internetowa. Domyślnie cała ta funkcjonalność jest automatycznie wyłączona, a włączyć może ją jedynie administrator konta Google Analytics.

Co możemy porównać?

Możemy zestawić raporty dotyczące kanałów, lokalizacji oraz urządzeń, z których korzystają użytkownicy. Do wykorzystania mamy 6 metryk: ilość sesji, procent nowych użytkowników, ilość nowych użytkowników, głębokość wizyt czyli strony/sesja, średni czas trwania sesji oraz współczynnik odrzuceń. Zobaczyć można również jak nasza witryna wypada na tle konkurencji – na przykład o ile więcej (bądź mniej) procent ruchu zdobywamy z płatnych wyników wyszukiwania niż konkurencja.

Nowe raporty znajdziemy wchodząc w zakładkę Raportowanie, w sekcji Odbiorcy po wejściu w zakładkę „Test porównawczy”

  1. Określamy zakres dat – bezsensowne jest wzięcie pod uwagę okresów krótszych niż 2 tygodnie. Najwygodniej jest porównywać ze sobą różny okres np. zeszły i bieżący miesiąc
  2. Określamy branżę – wymagane pole, musimy znaleźć kompromis pomiędzy znalezieniem branży jak najbardziej zbliżonej do naszej a ilością kont udostępniających swoje dane do porównania. Należy jednak mieć na uwadze, że im bardziej zawężamy branżę, tym ciekawsze dane uzyskujemy, ponieważ dane będą bardziej przystające do naszej działalności, ale co istotne, oparte są na mniejszej próbce. Bogata baza, ponieważ musimy wybrać jedną z 1600 branżowych kategorii lub podkategorii. Domyślnie wybrana jest kategoria określona przy konfiguracji w zakładce administrator.
  3. Określamy zakres regionu – możemy ograniczyć dany obszar w teście porównawczym do wybranego kraju lub terytorium, określając lokalizację geograficzną. Wyniki w tej samej branży mogą być zupełnie inne w Australii niż w Polsce.
  4. Określamy jak popularne strony nas interesują – wybieramy jedną z siedmiu klas wielkości ruchu zbliżone pod względem ilości ruchu do naszej. Pozwoli to porównać swoją usługę z innymi usługami w tej samej branży, które generują podobną ilość ruchu. Wielkość klasy określana jest na podstawie ilości dziennych wizyt.
  5. Grupa statyczna – informuje nas o ilości przedsiębiorstw wziętych pod uwagę w badaniu.
  6. Wybór metryki – możemy wybrać metrykę prezentowaną na wykresie, żeby szybko zobaczyć na wykresie dane porównawcze naszej witryny i konkurencji. Umożliwia nam to zaobserwowanie trendów spadków i wzrostu podanych współczynników.

3 kategorie raportów

W obrębie zakładki Testy porównawcze znajdujące się w sekcji Odbiorcy, do wybory mamy 3 rodzaje raportów: kanały, lokalizacji oraz urządzenia. Raporty różnią się tylko kategorią, przez którą filtrujemy dostępne nam dane witryny dotyczące pozyskiwania i zachowania użytkowników.

KANAŁY

Raport związany z Kanałami pokazuje nam w jaki sposób użytkownicy docierają na strony naszej konkurencji, czyli tak zwanie skąd są użytkownicy witryny. Raport porównuje dane Twojego kanału do wskaźników dla każdego kanału w domyślnym grupowaniu np. społecznościowe bezpośrednie, odesłania, bezpłatne wyniki wyszukiwania, płatne wyniki wyszukiwania, sieć reklamowa, e-mail.

Raport związany z kanałami również daje nam szybką odpowiedź czy nasza strategia pozyskiwania użytkowników jest tak dobra jak myślimy. Możliwe, że jest ona dobra na etapie pozyskania ilościowo ruchu względem konkurencji, ale nie jakościowo pod względem jego zachowania na stronie. Możliwe, że dowiesz się, że niewystarczające środki inwestujesz w Display, Social Media oraz czy nie zapomniałeś może domknąć sprzedaż mailingiem. Być może uda nam się zlokalizować nowy, skuteczny kanał pozyskiwania ruchu w naszej branży?

LOKALIZACJA

Raport Lokalizacja porównuje dla nas dane kraju, z zagranicy lub wybranego przez nas terytorium ze wskaźnikami dla każdego z krajów/terytoriów, z których otrzymujesz ruch. Dzięki temu dowiemy się skąd dokładnie pochodzi ruch na stronach w branży której pracujemy. Z jakich źródeł pozyskiwany jest ruch oraz bardzo przydatne informacje mówiące na przykład, że nasza konkurencja pozyskuje ponad 25% ruchu przykładowo z wyników organicznych, a my tylko 8%.

Istnieją dwa bardzo praktyczne zastosowania. Pierwsze, gdy działamy lokalnie ze swoim biznesem w Internecie możemy porównać się z konkurencją w swoim regionie/województwie, ale również konkurencje z całej Polski. Możemy również zobaczyć konkurencje z zagranicy, zobaczyć jak sprawa podobnego biznesu stoi tam i czy na przykład nie zastanowić się nad ekspansją zagraniczną.

Drugie zastosowanie czyli działamy całkowicie globalnie, porównujemy działania swojego biznesu i jego pozycje na różnych rynkach. Fakt, że idzie nam dobrze w kraju, może w żadnym stopniu nie przekładać się na równie udane działanie za granicą. Wiadomo inny kontekst, inni użytkownicy – to wszystko ma istotny wpływ na nasz biznes.

URZĄDZENIA

Zakładka urządzenia podpowie nam z jakiego korzystają użytkownicy i porówna dane urządzeń ze wskaźnikami dla ruchu z komputerów, komórek i tabletów.

CIEKAWOSTKA!

Naszą uwagę powinna zwrócić mała ciekawostka dotycząca użyteczności interfejsu. Dokładnie jest nią heatmapa danych, która sugeruje które zmiany powinny być dla nas warte swej uwagi, po przez prezentację danych w różnych odcieniach zieleni czyli wartości dodatnie (np. 22,91%) wskazują, że Twoja usługa przewyższa wskaźniki porównawcze. Podobnie jest z czerwonym tylko, że są to wartości ujemne wskazujące, że usługa wypada gorzej. Całość dopełniają strzałki – rozwiązanie proste i czytelne.

Zalety i wady testów

Testy porównawcze to świetne narzędzie umożliwiające nadanie dodatkowego kontekstu do funkcjonowania naszego biznesu w sieci. Z pewnością jest to interesujące narzędzie umożliwiające zrewidowanie względem naszej konkurencji. Pozwala nam na opracowanie strategii pozyskiwania użytkowników (źródło ich pozyskiwania), na strategie działania na danym terytorium w kraju czy na świecie, mówi nam o efektywności działania na różnych urządzeniach oraz zaplanowanie celów biznesowych na najbliższe czasy po przez śledzenie trendów w naszej branży.

Uświadamia nam również, że nasza naturalna wiara w nasz idealny biznes i zarządzanie nim, może być mylne i istnieje możliwość jednak braku wyższości nad konkurencją. Mając wszystkie te informację, będziemy musieli stanąć przed trudnym zadaniem dogonienia konkurencji w tym, w czym jednak nie jesteśmy najlepsi.

Wady są następujące. Testy porównawcze Google Analytics (Benchmarking) dostępne są tylko, dla witryn, które włączyły tą usługę, oznacza to, że z jednej strony nie możemy porównać naszego biznesu ze wszystkimi konkurentami. Kolejnym dużym ograniczeniem jest brak informacji o tym, ile inni wydają na poszczególne aktywności marketingowe. Tym samym możemy sprawdzić, że nasi konkurenci pozyskują dużo więcej ruchu z AdWords – nie możemy jednak ocenić efektywności tych działań nie mając danych na temat budżetu.

Narzędzie nie podaję nam również informacji o tym jak dokładnie radzą sobie konkurenci oraz jakie działania podejmują konkretni konkurencji. Należy również pamiętać o pewnych ograniczeniach funkcjonalności testu porównawczego : nie wiemy do końca jak wygląda branża, którą dobrało nam Google oraz nie mamy wpływu na to, czy jest to strona o podobnym profilu czy wskaźniku ruchu.

Zatem podsumowując czy warto korzystać z Testów porównawczych Google Analytics? Uważam, że tak. Umożliwia nam to polepszenie swojej pozycji wśród konkurencji na rynku. Powinniśmy pamiętać o tym, że nasza konkurencja zarówno lokalna, krajowa czy globalna ma podobne zasoby oraz narzędzia.

The following two tabs change content below.

Padawan GA

Student na Uniwersytecie Ekonomicznym w Katowicach. Dopiero się uczy, więc mógł popełnić błędy w artykule.

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *