Zainteresowania w Google Analytics

Powodzenie wszelkich działań marketingowych w dużym stopniu zależy od właściwego doboru grupy odbiorców. Systemy reklamowe Facebooka, czy Google AdWords pozwalają na precyzowanie grup docelowych poszczególnych kampanii. Google, oprócz reklam wyświetlanych w wyszukiwarce, ma w swojej ofercie także sieć reklamową, czyli Google Display Network. Tworzą ją strony internetowe, udostępniające reklamom swoją przestrzeń poprzez program AdSense. Odpowiednie kampanie reklamowe są dopasowywane do tematyki stron, na których zostają wyświetlone. Dzięki temu zabiegowi, reklamy mogą być kierowane do konkretnych odbiorców najbardziej zainteresowanych daną tematyką.

Kim jest twój odbiorca?

Z pewnością zastanawiałeś się kiedyś, kto odwiedza Twoją stronę. Kto czyta publikowane treści, co mu się w nich podoba, po czym tylko przebiega wzrokiem, a jakie elementy pomija. Twoim zadaniem jest sprawienie, by to co przeczyta użytkownik, nakłoniło go do skorzystania z Twoich usług lub do kupna produktu. Czy nie byłoby Ci łatwiej tego dokonać, gdybyś znał choć część wszystkich zainteresowań swojego odwiedzającego?

Google Analytics gromadzi te informacje. Przyporządkowuje każdego z użytkowników do konkretnych grup według płci, wieku oraz zainteresowań, na przykład poszczególnych gatunków muzyki czy hobby.

Zgromadzone przez Google dane pomogą Ci lepiej zrozumieć swoich odbiorców, a co za tym idzie, zaproponować im produkty lub usługi dopasowane do ich potrzeb.

Skąd Google wie, że lubię koty?

Za każdym razem, kiedy odwiedzasz stronę, będącą partnerem Google Display Network, Google za pomocą pliku cookie, zapisuje numer, dzięki któremu zapamiętuje wizyty użytkowników. Każda z liczb jest przypisana do konkretnej przeglądarki w danym komputerze, a nie do jednej osoby. Na podstawie przeglądanych przez ciebie stron, Google próbuje oszacować Twój wiek, płeć i zainteresowania, a następnie łączy zebrane informacje z danymi, które sam udostępniłeś na swoim koncie Google lub innych portalach społecznościowych.

Jedną z funkcji Google Analytics jest zbieranie danych o użytkowniku w postaci raportów poszczególnych sekcji. Dane zbierane są za pomocą ciasteczek. Jeśli raporty zostały włączone poprzez Funkcje reklamowe, dane dostajemy dzięki plikom cookie DoubleClick, analizującym działania w przeglądarkach internetowych oraz anonimowym identyfikatorom (Advertising ID w urządzeniach z systemem Android lub IDFA dla iOS), badającym działania w aplikacjach mobilnych. Dostępne są dane informujące o odwiedzanych przez użytkownika stronach oraz te, które upublicznił na portalach społecznościowych lub swoim koncie Google.

Kategorie danych

Uruchomienie raportów o zainteresowaniach w Google Analytics pozwala na wgląd raport Zainteresowania ogółem, dający ogólny zarys profilu użytkowników oraz trzy inne raporty.

Kategorie Podobieństwa

Ten raport zapewni Ci informacje dotyczące ogólnego stylu życia użytkowników, oparte na danych o odwiedzanych przez nich stronach.

Segmenty rynku

Segmenty rynku dadzą obraz tego, jakie produkty lub usługi odwiedzający zamierzają kupić, lub co zwykle kupują. Ich zachowanie w wyszukiwarkach pokazuje, jaki rodzaj usług lub produktów są skłonni kupić.

Inne Kategorie

Nazwa raportu brzmi, jakby był to zbiór najmniej ważnych informacji, które można pominąć, koncentrując się jedynie na dwóch pierwszych zestawieniach. Nic bardziej mylnego! Jest to wręcz najważniejszy raport, który zapewni Ci najbardziej szczegółowe dane. Umożliwia on zestawienie tych użytkowników, którzy nie wpisali się we wcześniejsze kategorie. Zawiera również kategorie odwiedzających, analogiczne do tych, używanych w Google Adwords przy targetowaniu grup odbiorców.

Czego się dowiesz z raportów

Włączanie raportów

Raporty dotyczące zainteresowań użytkowników można uruchomić na trzy sposoby.

1. Pierwsza metoda polega na akceptacji zasad korzystanie z Funkcji reklamowych Analytics oraz włączeniu raportów Zainteresowania.

2. Aby włączyć raporty poprzez kartę Administracja należy zalogować się na swoje konto Analytics, wejść w kartę Administracja, wybrać konto oraz usługę, a następnie w kolumnie USŁUGA kliknąć Ustawienia usługi. W obszarze Funkcje reklamowe należy kliknąć przycisk WŁĄCZ pod opisem raportów demograficznych i zainteresowań. Na końcu kliknij przycisk Zapisz.

3. Raporty zainteresowań można włączyć również poprzez kartę Raportowanie. Żeby to zrobić, należy zalogować się na swoje konto Analytics, wybrać konto, usługę oraz widok, w których mamy zamiar korzystać z danych. Kolejnym krokiem jest kliknięcie karty Raportowanie, otwarcie raportu Odbiorcy > Zainteresowania > Ogółem oraz naciśnięcie WŁĄCZ.

Raporty z danymi powinny pojawić się w ciągu 24 godzin od ich włączenia.

Wykorzystaj zdobytą wiedzę

Zebrane dane mogą posłużyć również jako wskazówka do projektowania szaty graficznej witryny lub do jej optymalizacji. Dzięki temu, strona może być lepiej dostosowana do upodobań użytkowników.

Wiedząc, czego szukają użytkownicy, masz możliwość przeanalizowania odwiedzanych przez nich witryn. Pozwoli to porównać swoją stronę z portalami konkurencji i ulepszyć ją, jeśli zajdzie taka potrzeba.

Treści na stronie internetowej również powinny być dopasowane do zainteresowań jej odwiedzających. Co mogłoby stanowić lepszy drogowskaz w tworzeniu interesującego i wartościowego contentu, niż informacje o tym, czego Twoi odbiorcy szukają w sieci?

Co zyskujesz?

Poznanie zainteresowań swoich użytkowników pozwoli na wyselekcjonowanie tych, którzy stanowią najważniejszą grupę odbiorców i utworzenie ich profilu. Umożliwi Ci to kierowanie działań marketingowych do osób najbardziej zainteresowanych ofertą oraz zidentyfikowanie nowych potencjalnych klientów.

Z drugiej strony, bardzo ważnym działaniem jest zdefiniowanie jej zupełnego przeciwieństwa – grup, które nie są zainteresowane Twoim towarem lub usługą. Dzięki tym działaniom, możliwe jest pozbycie się zbędnych wydatków na reklamy trafiające do niezainteresowanego Twoją ofertą grona odbiorców.

W czasie trwania poszczególnych kampanii będziesz mieć możliwość sprawdzenia, czy przewidywana przez Ciebie grupa odbiorców pokrywa się z tą rzeczywistą. W przypadku błędu, zawsze można nanieść stosowne poprawki.

Czego się dowiesz z raportów

Zbyt piękne, by było prawdziwe?

Masz rację. Zbierane dane, mimo że przydatne, nie obejmują całego segmentu ruchu, a jedynie pewien jego procent. Dzieje się tak, ponieważ nie każdy użytkownik zezwala na udostępnianie informacji o sobie, nie wszyscy przechowują historię wyszukiwań, a inni z kolei mają zainstalowane oprogramowanie blokujące reklamy, które uniemożliwiają zapisanie pliku DoubleClick cookie. W raportach znajdziesz informację o tym, jaki procent Twoich odwiedzających jest uwzględniony w zebranych danych.

Podsumowanie

Raporty o zainteresowaniach użytkowników strony z pewnością dostarczają wielu przydatnych oraz wartościowych informacji. Mimo że zebrane dane dotyczą tylko pewnego ułamka odwiedzających, warto jednak zbierać informacje o ich zainteresowaniach. Wiedza dotycząca zachowania w sieci, wyszukiwanych produktów, czy usług oraz przeglądanych stron pozwoli na wykluczenie części osób, które nie są zainteresowane naszą ofertą. Określenie profilu użytkowników, którzy będą skłonni skorzystać ze świadczonych usług, czy kupić oferowany produkt, umożliwia ulepszenie własnej wyglądu i funkcjonalności strony oraz treści na niej publikowanych. Mając te wszystkie dane możemy również kierować działania marketingowe do odpowiednich grup docelowych, optymalizując jednocześnie ponoszone koszty.

The following two tabs change content below.

Padawan GA

Student na Uniwersytecie Ekonomicznym w Katowicach. Dopiero się uczy, więc mógł popełnić błędy w artykule.

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *