Monitorowanie pozycji w Google – jak wykorzystać do tego Senuto?

Niektórzy z nas sami starają się poprawić ranking swojej strony internetowej w Google, inni zlecają takie działania freelancerom lub agencjom. Każdego jednak interesuje jedna rzecz: czy podejmowane działania przynoszą zamierzony skutek? Pozycje – to jest to, co w SEO musi zgadzać. Cel jest jeden – aby nasz serwis był widoczny w Google na jak najwyższych pozycjach na możliwie największą liczbę fraz. Dla osób, które zlecają pozycjonowanie agencjom najważniejszy będzie efekt. Osoby zajmujące się pozycjonowaniem zawodowo, do osiągnięcia celu będą z kolei potrzebowały pewnych wskazówek. Dla tych dwóch grup została stworzona platforma Senuto.


Festiwal SEO 2024


Senuto oferuje możliwość automatyzacji procesu monitoringu pozycji serwisu na konkretne słowa kluczowe, ale to tylko jedna z wielu przydatnych funkcji. Uzyskasz tam również informację na temat fraz, z których generowany jest ruch dla Twojej strony oraz witryn konkurencji. Co więcej, Senuto okaże się także pomocne podczas wyboru słów kluczowych do Twoich artykułów. Co poza tym?

Jak wykorzystać Senuto do Monitoringu?

Projekt w Senuto

Chcesz monitorować pozycje stron na konkretne słowa kluczowe? Zajrzyj do modułu o nazwie Monitoring. Dodaj do niego swoją stroną internetową, określ frazy, które chcesz monitorować, a na końcu określ konkurencję. Jeśli nie wiesz, jakie frazy powinieneś śledzić, system sam zaproponuje słowa kluczowe dla Twojej domeny.

Ciekawą opcją jest możliwość zintegrowania projektu z Google Analytics, a także Google Search Console. Daje Ci to pełniejszy obraz Twojej sytuacji w Google, bo oprócz informacji o pozycjach, dowiesz się też jakie mają przełożenie na ruch.

Jednym z obowiązków osób zajmujących się pozycjonowaniem zawodowo jest raportowanie postępów swojej pracy do klienta lub przełożonego. Jak sprawić, aby raportowanie nie było uciążliwe i zajmowało tylko kilka chwil?

Udostępnij swojemu klientowi projekt, nad którym pracujesz, korzystając z możliwości utworzenia specjalnego konta “Użytkownik monitoringu”. Wypróbuj też integrację swojego konta Senuto z Google Data Studio i za pomocą tego narzędzia raportuj swoją pracę. W ten sposób uporasz się z raportowaniem dużo szybciej.

Sprawdzaj pozycje

Senuto Pozycje

Głównym założeniem monitoringu jest kontrolowanie pozycji danej strony w Google. W Senuto możesz dotrzeć do tej informacji w kilku miejscach: na liście projektów, w podsumowaniu projektu oraz w raporcie Pozycje. Wszystkie z nich znajdziesz w module Monitoring.

Raport Pozycje to miejsce, w którym uzyskasz najdokładniejsze informacje na temat zmian, jakie zaszły w obrębie monitorowanych fraz dla Twojej domeny.

Znajdziesz tam m.in informacje na temat widoczności serwisu na daną frazę, pozycję strony w momencie zakładania danego projektu w Monitoringu, a także:

  • aktualne miejsce w wynikach wyszukiwania,
  • dzienną historię zmian pozycji oraz
  • CPC w systemie Google Ads.

Raport ten możesz podzielić na różne rodzaje tabel. Wzrosty i spadki pewnie interesują Cię najbardziej, dlatego przygotowaliśmy dwie odrębne tabele dla tych wyników.

Unikaj kanibalizacji słów kluczowych

Senuto Kanibalizacja słów kluczowych

Kanibalizacja słów kluczowych  w SEO jest czymś, czego lepiej unikać. Niestety im większy serwis, tym trudniej jest kontrolować ilość podstron widocznych w Google na tę samą frazę. Z pomocą znów przyjdzie Senuto, które wskaże Ci miejsca, w których występuje kanibalizacja. W raporcie Kanibalizacja możesz ustawić dowolny zakres dat, które mają być wzięte pod uwagę. Z raportu dowiesz się, jakie linki konkurują na daną frazę i jaki jest potencjał słowa kluczowego. Jeśli chcesz zagłębić się w szczegóły, sprawdź, który link ma wyższą pozycję w SERP oraz kiedy nastąpiła zmiana pozycji między podstronami.

Trzymaj rękę na pulsie i sprawdź, co słychać u konkurencji

Konkurencja w Senuto

Zawsze fajnie jest wiedzieć co słychać u konkurencji, dlatego w Senuto możesz kontrolować działania pozycjonerskie swoich oponentów. Przy dodawaniu projektu do Monitoringu podaj strony, z którymi konkurujesz w wynikach wyszukiwania. Jak sprawdzić konkurentów? O tym piszę nieco niżej.

W raporcie Konkurencja dostaniesz informację na temat:

  • liczby fraz, na które serwisy konkurencji widoczne są na pozycjach w TOP3, TOP10 i TOP50,
  • średniej pozycji,
  • wykorzystywanego potencjału,
  • ruchu w obrębie domeny,
  • ekwiwalentu reklamowego.

Znajdziesz tam również macierz, która zestawia wszystkie słowa kluczowe z Twojego projektu z innymi domenami. Dlaczego to takie przydatne? W ten sposób możesz porównać skuteczność działań swoich i konkurencji w odniesieniu do tego samego słowa kluczowego.

Przyspiesz swoją pracę

Obraliśmy w Senuto taki cel, aby możliwie maksymalnie ułatwić Ci Twoją pracę nad projektami SEO. Taką optymalizację wprowadzi nie tylko integracja konta z GA i GSC, bo ciekawą opcją jest także grupowanie fraz kluczowych. Jak to działa? Poniżej znajdziesz krótki przykład.

Podziel swoje frazy na te najważniejsze (TOP10), z potencjałem na szybkie wejście do TOP10 (tzw. quick wins), a także na te, na które Twój serwis znajduje się na dalekich pozycjach, np. >20 itp. Grupowanie słów kluczowych pozwoli Ci na pracę na konkretnych zbiorach fraz, a także umożliwia uporządkowanie informacji o frazach według Twojego własnego podziału.

Włącz automatyczne powiadomienia

Każdy z nas ma wiele rzeczy na głowie, a każda z nich zabiera czas. Dlatego też wprowadziliśmy funkcję powiadomień o zmianach w Twoim projekcie – dostaniesz je na maila lub Slacka. Dzięki nim będziesz na bieżąco z informacjami o wzrostach i spadkach swojego serwisu w Google. Ustawienia alertów możesz skonfigurować automatycznie lub ręcznie – to już zależy od Ciebie.

Ustal odpowiednią strategię

Jeśli monitorujesz pozycje serwisu na konkretne słowa kluczowe, istotne jest ustalenie odpowiedniej strategii – musisz wiedzieć, które frazy warto sprawdzać. Skorzystaj w tym celu z Analizy widoczności w Senuto, która operuje na bazie 19 mln słów kluczowych. W ten sposób:

  1. określisz swoje słowa kluczowe w zakresie TOP50,
  2. dowiesz się, jakie strony zabierają Ci klientów z Google,
  3. porównasz pozycję swoich słów kluczowych z konkurentami,
  4. sprawdzisz, jak kształtowała się do tej pory liczba słów kluczowych w TOP3, TOP10 lub TOP50 dla Twojej witryny.

Podsumowanie

Monitorowanie sytuacji swojej strony internetowej w Google wymaga odpowiedniej strategii, a także systematyzacji. Dobrze mieć te wszystkie dane w jednym miejscu. Moduł Monitoringu w Senuto przedstawia zawsze aktualne dane (odświeżane codziennie), dzięki czemu nie będziesz marnować czasu na zbieranie informacji z innych miejsc. Przeanalizuj dane w swoim projekcie, wyciągnij wnioski i działaj tak, aby być kilka kroków przed konkurencją!

The following two tabs change content below.

Jakub Trybuła

Customer Success Specialist w Senuto

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *