Marketing Festiwal 2014 – niepowtarzalna konferencja marketingu internetowego

Organizatorzy Marketing Festival

Praktyczna wiedza, sympatyczni ludzie, imprezy towarzyszące do białego rano. To wszytko czekało na uczestników Marketing Festival w Brnie. Druga edycja odbyła się od 31.10-02.11.2014 w teatrze Janackovo, w samym centrum miasta.

<TL:DR> Najlepiej zaopatrzyć się w nagranie video z konferencji. Można je kupić tutaj z polskimi napisami http://video.marketingfestival.cz/en.

Spis treści

Dzień 1

Dzień 2

Prezentacje

Wypowiedzi

Bilety na konferencję zostały wyprzedane na długo przed terminem. 540 biletów kupiono w 24h po rozpoczęciu sprzedaży. Mnie osobiście wcale te fakt nie dziwi, ponieważ byłam na konferencji w zeszłym roku i sama wyczekiwałam terminu kolejnej. Poza tym chyba wszyscy uczestnicy zgodzą się ze mną, że poziom prezentacji na Marketing Festival jest bardzo wysoki. Tej konferencji nie było by, gdyby nie pewien młody Czech Jindřich Fáborský, który jest pomysłodawcą i głównym organizatorem tego wydarzenia.

W tym roku do programu konferencji dodano workshopy. Nie byłam na nich osobiście, ale recenzje jednego z nich można przeczytać tutaj.

Dzień 1

Konferencje rozpoczął Paddy Moogan o przyszłości marketingu. Po zmianach jakie wprowadził Google do wyszukiwarki, marketer musi sobie zdawać sprawę, że istnieją teraz trzy trendy:

  1. Robot filtruje wszystko co zobaczy – podał tutaj przykład filrowania poczty przez Gmail, który od razu może podzielić nasze maile na ważne i nie, a także na Oferty i Społeczności. Content musi starać się ominąć te filtry, aby dotrzeć do jak największej grupy docelowej. Im więcej źródeł ruchu, tym większa szansa, że ominiemy filtry Google. Jaka powinna być dobra wiadomość marketingowa? Powinna mieć 5 cech: być prosta, konkretna, nieoczekiwana, emocjonalna, wiarygodna i opowiadające jakąś historię.
  2. Robot przewiduje co chcemy zobaczyć. Google po wprowadzeniu Kolibra, nie tylko indeksuje strony, ale także rozumie ich treść. Wie przez to, co może zainteresować użytkownika. Potrafi dopasować reklamy AdWords do konkretnego użytkownika.
  3. Content marketing to mobile marketing. Mobilny Facebook wygląda inaczej niż desktopowy. Powinniśmy nauczyć się serwować nasze teksty także na nim.
Paddy Moogan
Paddy Moogan

Kolejnym prelegentem był Brian Dean, przedstawił 7 praktycznych technik do budowania list adresów do email marketingu. Omówił on to na przykładach i praktykach jakie sprawdziły się na jego stronie. 68% odwiedzających jego blog uważa, że email marketing jest użyteczny. Ale jak pozyskać nowe adresy na liście? Brian zalecał, aby poprosić użytkownika o podanie maila w zamian za film video lub materiał PDF. Użytkownik chętniej zostawi swoje dane, jeżeli będzie mógł coś otrzymać w zamian. Mówił także, o popupach. Nikt z nas ich nie lubi, ale potrafią zwiększyć liczbę użytkowników pozostawiających email. Warto pomyśleć również o specjalnie przygotowanych landing page’ach pod zbieranie list mailingowych.

Brian Dean
Brian Dean

Gwiazdą tegorocznego Marketing Festivalu był niewątpliwie Analytic Expert – Avinash Kaushik. Pokazał rewelacyjną prezentację o błędach jakie popełniamy przy prowadzeniu kampanii. Aby otworzyć uczestnikom oczy, omówił swój przypadek poszukiwania iPhone 6 w czeskim Google (na pierwszej stronie wyników znalazła jedynie możliwość kupna iPhona 3). Potem pokazał przykłady dobrego dopasowania reklam do treści – artykuł o eboli, a baner dotyczył kombinezonów ochronnych. Przewagą internetu jest to , że możemy zrozumieć intencje szukającego. Avinash uznał, że za bardzo skupiamy się na użytkownikach konwertujących i do nich dopasowujemy nasze działania marketingowe. A to zaledwie 2% wszystkich użytkowników strony. Podzielił on użytkowników na stronie na See (chcą zobaczyć produkt), Think (myślą o produkcie, ale nie mogą go kupić w tej chwili), Do (ludzie, którzy zamierzają kupić), Care (nasi realni klienci, o których powinniśmy dbać).

Avinash Kaushik
Avinash Kaushik

Peter O´Neill wystąpił z prezentacją jak uczynić dane z Analyticsa przystępniejszymi. Peter zażartował, że powinniśmy słuchać Avinash, który był jego przedmówcą. Przy analizie danych powinniśmy stosować zasadę 1+2+3+4

  • 1 dane, które musisz posortować
  • 2 elementy do rejestrowania w Analytics
  • 3 cele dla Google Analytics
  • 4 stworzone raporty do użytku

Kolejną prelegentką była Julie Joyce. Udzieliła odpowiedzi na pytanie jak zdobyć 20,000 linków? Odpowiedź jest prosto – ciężką pracą. Średnio zdobycie linka w USA zajmuje 4h. Cena jaką płaci klient za jednego linka to około 350$. Jednak są to linki wysokiej jakości, zamieszczane przez autorów treści. Julie powiedziała swoje zdanie na temat płatnych linków. Tak kupuje je, niektóre są follow, niektóre nofollow. Po wejściu Pingwina na 100 stron klientów, tylko na 3 zostały nałożone kary. A jak szukać stron na których możemy umieścić linki. Julie zalecała rozpoczęcie od 10 strony w wynikach wyszukiwania w Google.

Prezentację o reklamie na Facebooku przedstawił Karel Tlusťák. Opowiedział o swoich doświadczeniach w tym zakresie. W jego przykładzie 30% leadów zostało wygenerowanych przez Facebook, a tylko 19% przez Google. A to dzięki zaawansowanym metodom kierowania reklam w mediach społecznościowych. Około 57% osób odwiedzających nasze strony www, posiada także konto na Facebooku. Dzięki Website Custom Audiences to właśnie do nich możemy kierować reklamę. Karel powiedział także o dopasowaniu określania stawek do konkretnych reklam. Dla WCA najlepsza jest stawka CPM, ponieważ chcemy, aby nasi klienci jak najczęściej widzieli naszą reklamę. Mówca zapowiedział również nowe usługi, które mają zostać wprowadzone do Facebooka – Multi Product Ads i ATLAS (odpowiednik DoubleClicka).

Przedstawicielem Google na konferencji była Sandra Camacho. Mówiła o modelach atrybucji w Analyticsa. Dane należy przygotować, zmontować i wykorzystać. Sandra głównie skupiła się analizie konwersji asystujących, i porównania ich z tymi last-click. Testownie jest potrzebne, aby znaleźć odpowiednio działający model.

Sandra Camacho
Sandra Camacho

Jako ostatni w sobotni wieczór wystąpił Craig Sullivan. Omówił on najczęstsze błędy popełniane przez marketerów przy testach A/B. Jak długo powinien być prowadzony test, aby być wiarygodnym:

  • co najmniej dwa cykle biznesowe – tygodnie/miesiące;
  • do 250 konwersji, a nawet 350 jeżeli wersje są bardzo podobne do siebie.

Dzień 2

Drugi dzień konferencji rozpoczął wykład czeskiego specjalisty Jana Řezáč, autora książki Web ostrý jako břitva. Udzielił on odpowiedzi na pytanie, kiedy nie powinniśmy zmieniać naszej strony www:

  • kiedy ją lubimy;
  • jest nowoczesna;
  • odpowiada zasadom visual desing;
  • odpowiada zasadom web design;
  • opowiada historię, którą chcemy;
  • pomaga nam zarabiać pieniądze.

Jeżeli już zdecydujemy się na zmianę strony, nie zawsze nasza wizja musi być zgodna z wizją grafika. Ważne jednak, żeby nie poświęcać zbyt wiele czasu na drobne rzeczy, jak np. kolor. Jan również zwrócił uwagę na to, że wykorzystywanie zdjęć z Stocka nie jest najlepszą opcją, a banery powinny zostać wpasowane w wygląd strony.

Jan Řezáč
Jan Řezáč

Kolejnym prelegentem był Martin Roettgerding, który poruszył temat Google Shopping. Martin przedstawił jak wykorzystując możliwości oferowane nam przez AdWords, zoptymalizować kampanie produktowe. Warto mieć więcej niż jedną kampanię produktową na koncie, podzielić produkty pomiędzy te kampanie ze względu na ich dochodowość i prawdopodobieństwo spowodowania konwersji. Warto wykorzystać do tego priorytety kampanii i współdzielenie budżetu. Teoria Martina była ciekawa i po raz pierwszy spotkałam się, aby prelegent podał gotowe rozwiązania w swojej prezentacji. Chociaż takich przypadków na tegorocznym Marketing Festivalu nie brakowało.

Po przerwie wystąpił Dr. Peter Meyers z MOZ, który porównał rynek wyszukiwarek w Europie, na przykładzie Polski, Czech i Wielkiej Brytanii, do tego w Stanach Zjednoczonych. Najbardziej spodobała mi się jego wypowiedź, że do nas zmiany wprowadzane przez Google przychodzą później, możemy się na nie przygotować, dlatego warto z tego skorzystać. A także z doświadczeń zza wielkiej wody. Ciekawe było jak pokazał, jakie zmiany wyszukiwarki Google są testowane w Stanach np. wygląd reklam Shopping lub wyników lokalnych, które zajmują tam wraz z reklamami AdWords całą pierwszą stronę wyników wyszukiwania.

Dr. Peter Meyers
Dr. Peter Meyers

Russ Savage, prowadzący bloga Free AdWords Scripts, przybliżył uczestnikom możliwości wykorzystania skryptów na koncie AdWords. Mogą one nie tylko sprawdzać czy są 404 na stronach docelowych, ale także uruchamiać i dodawać nowe reklamy, a także np. dopasować tekst reklam do pogody. Jedynie dodanie kampanii za pomocą skryptu nie jest możliwe.

Jiří Malý omówił temat jak zoptymalizować kampanie RTB na czeskim rynku. RTB jest nowoczesnym modelem zakupowym powierzchni reklamowej online. Pozwala on na precyzyjne dotarcie do potencjalnych klientów. Adwords jest RTB, ale do Real Time Biding należy dodać jeszcze programowanie.

W godzinnej sesji zostały przedstawione najciekawsze Case Study, wybrane przez organizatorów z nadesłanych zgłoszeń. Każdy występujący miał 5 minut na przedstawienia swojego przypadku. Były one bardzo ciekawe. Co ciekawe, ciężko nazwać te wystąpienia sprzedażowymi. Były one rzetelnymi przykładami, z podaniem liczb, z różnych branż i z wykorzystaniem różnych możliwości marketingu internetowego.

Prezentacja Filipa Podstavec została nagrodzona brawami na stojąco. Spowodowane to było nie tylko zdolnościami aktorskimi prelegenta, ale także treścią jaką zaprezentował. Filip udostępnił uczestnikom gotowe narzędzia, które są przydane do pozyskania informacji o posiadaczu bloga/witryny, aby się z nim skontaktować, nawiązać relacje i uzyskać linka.

Filip Podstavec
Filip Podstavec

O Google Tag Managerze i zbieraniu danych opowiedział Simo Ahava. Tag Managment zrewolucjonizował zbieranie danych w analityce interentowej. Przedstawił również jak zmieniły się analityka po wejściu GTM.

Jako ostatni, wystąpił Mike King, który był gwiazdą poprzedniego Marketing Festivalu. Wiele osób czekało na jego prezentację o tajemniczym tytule – Storytelling by Numbers. Prezentacja była ciekawa, ale od momentu, gdy Mike skończył pokazywać slajdy z przyśpieszonym kursem PHP. Później skupił się na narzędziach, które można wykorzystać do przedstawienia danych klientowi.

Organizatorzy Marketing Festival
Organizatorzy Marketing Festival

Konferencja była bardzo udana i tu szczególne podziękowania należą się organizatorom, którzy nie spoczeli na laurach po ostatnim roku. Z niecierpliwością czekam na następną edycję. Ta konferencja zapisze się na stałe w moim kalendarzu.

Jeżeli chcecie zobaczyć prezentacje i wystąpienia prelegentów do kupienia są nagrania ze wszystkim wystąpieniami na konferencji. Do filmu zostały dodane polskie napisy. Można je kupić tutaj. http://video.marketingfestival.cz/en#year2014

Na blogu Critical możecie przeczytać moją subiektywną ocenę festiwalu, czyli Marketing Festival – dlaczego warto wpisać tą konferencję do kalendarza, a u Jarka inne spojrzenie na Festiwal.

Do zobaczenia na kolejnym Marketing Festivalu w przyszłym roku.

Prezentacje

The future for marketers: creativity, technology and strategy

Paddy Moogan
Slides@paddymoogan

7 Super-practical Techniques to Rapidly Build Your Email List

Brian Dean
Slides@Backlinko

Keynote: Goodbye Faith, Hello Data Driven Agile Marketing!

Avinash KaushikSlides@avinash

Making Analytics Valuable

Peter O’NeillSlides@peter_oneill

How We’ve Built 20,000 Links By Hand

Julie JoyceSlides@JulieJoyce

Advanced performance marketing on Facebook – how Facebook can beat the Google?

Karel TlusťákSlides@

Prepare. Assemble. Hack. The Building Blocks of Attribution in Google Analytics

Sandra CamachoSlides@sandracamacho

20 Simple Ways to Fuck Up your AB tests

Craig SullivanSlides@OptimiseOrDie

I don’t like that website!

Jan ŘezáčSlides@janrezac

What’s wrong with the current CTR curves

Alec BertramSlides@KiwiAlec

Taking Google Shopping to the Next Level

Martin RoettgerdingSlides@bloomarty

Keynote: The World of Google: US Vs. Europe

Dr. Peter MeyersSlides@dr_pete

AdWords Scripts: The Next Level of AdWords Optimization

Russell SavageSlides@russelsavage

How to optimize RTB campaigns – current possibilities of the Czech market

Jiří MalýSlides@

Analysis of market opportunities & identification of web influencers

Filip PodstavecSlides@filippodstavec

Tag Management Solutions – Best. Data. Ever.

Simo AhavaSlides@SimoAhava

The secret to newsworthy content

Andy MillerSlides@Andyjm101

Storytelling by Numbers

Mike KingSlides@iPullrank

Wypowiedzi

The following two tabs change content below.

Kinga Gołębiewska

SEM Manager
Kinga Gołębiewska od kilku lat pracuje jako SEM Manager. Doświadczenie zdobywała w kilku agencjach reklamowych na Śląsku, Krakowie i Warszawie. Obecnie prowadzi kampanie dla wielu firm, którym pomaga w kreowaniu ich marki w Internecie i osiąganiu jak najwyższych współczynników konwersji.

3 przemyślenia nt. „Marketing Festiwal 2014 – niepowtarzalna konferencja marketingu internetowego

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *