Relacja z Search Marketing Day 2014

smd2014

To była już czwarta edycja Search Marketing Day, jednej z największych konferencji marketingu internetowego w Polsce. Po raz pierwszy odbyła się ona w Warszawie, co ze względu na dojazd było sporym atutem. Czy warto było w tym roku pojawić się SMD?

Festiwal SEO 2017 Katowice

Konferencja odbyła się w Multikinie w Złotych Tarasach. Całe wydarzenie zostało podzielone na 7 części tematycznych: Content Marketing, SEO, Native Advertising, Conversion, Video Marketing, Technologia i oczywiście Infografiki.

Jako pierwszy wystąpił Russell Smith z BBC . Przedstawił prezentację o funkcjonowaniu BBC online. Przypomniał, że era przenoszenia artykułów z gazet do internetu jest już za nami. Teraz do wiadomości online należy przygotowywać osobne artykuły, które zachęcą użytkownika do zapoznania się z ich treścią. Podkreślił jak bardzo ważne jest pokazywanie użytkownikowi, tego czym może on być zainteresowany. Nikomu nie będzie się chciało przeszukiwać całych zasobów BBC, aby znaleźć jakąś informację, o wiele większe prawdopodobieństwo, że użytkownik zostanie na stronie, gdy pokażemy mu interesujące go treści. Jak to zrobić? Odpowiedź to tagujmy artykuły, ale nie tylko dodając je do artykułów, otagujmy także treść. Co bardzo ważne tagi nie powinny być jednostkami, powinny łączyć się zbiory. W ten sposób o każdym czytelniku możemy uzyskać informacje co go interesuje i właśnie to prezentować mu w polecanych artykułach.

Matthew Capala był kolejnym prelegentem. Matthew prowadzi bloga searchdecoder.com. Jego prezentacja dostępna jest tutaj (http://www.searchdecoder.com/smd/). Porównał Content Marketing do zdrowego rytmu serca. Co jakiś czas pojawiają się uderzenia – ciekawe tematy, które powinnyśmy wykorzystać. Proponował, aby cały czas uderzać do klienta z komunikatem, sprzedając mu swoją historię. Wspomniał, że mamy dwa typy użytkowników strony – audytorium i społeczność, która jest zaangażowana i to właśnie na jej utrzymaniu powinno nam najbardziej zależeć. Content Marketing to nie to samo co Content Strategy, a wiele firm nadal nie zdaje sobie z tego sprawy i myli te dwa pojęcia. Przed rozpoczęciem działań powinniśmy spisać strategię. W prezentacji znajdziecie informacje o tym z czego powinna się składać dobra strategia Content Marketingu. Prezentacja motywująca do działania, ale zabrakło mi w niej inspiracji, podania danych.

Gianluca Fiorelli mówił o nieporozumieniach, faktach i stategii Inbound Marketingu. Zaraz na początku podkreślił, że Inbound to nie to samo co SEO. Pewnie co niektórych to zdziwiło, SEO nie jest centrum marketingu. Skuteczny Inbound powinien składać się z synergii wszystkich działań w celu zdobycia audytorium. Podkreślił również, że aby skutecznie pozycjonować trzeba pamiętać o Content Marketingu.

Oczekiwanym tematem na SMD były infografiki, o których zrobiło się głośno w ostatnim czasie. Ten temat jako pierwszy poruszył Dany Ashton, którego prezentacje można streścić w ten sposób: audytorium, test 3 sekund i testowanie nagłówków. Oczywiście wszyscy wiemy, że mózg ludzki szybciej zapamiętuje obrazy niż tekst, stąd ten test, aby sprawdzić czy kreacja jest skuteczna. Nagłówki są niezwykle ważne, ponieważ to po zapoznaniu się z nimi użytkownik decyduje, czy zapozna się za dalszą treścią. Warto testować ich różne wersje. Powinniśmy pamiętać również o tym, aby dopasować kreacje do naszego audytorium. W moim odczuciu prezentacja mówiła o oczywistych rzeczach, które większości marketingowcom jest dobrze znane.

Pierwszym polskim akcentem na SMD był Maciej Wożniak z Whites, przedstawiający sytuację infografik na polskim rynku. Chociaż tak brzmiał tytuł, to prezentacja w rzeczywistości była laurką dla infografik przygotowanych przez agencje. Trzeba przyznać, że infografika o Doktorze Google była świetna i trafiła do bardzo szerokiego grona odbiorców, ale czy jest jakaś recepta na przygotowanie infografiki? Prezentacje możecie zobaczyć tutaj (https://www.slideshare.net/MaciekWozniak/whites-infografiki-case-study).

Kolejnym prelegentem był Phil Nottingam, którego miałam już okazje wysłuchać w Brnie. Po raz kolejny mówił o wideo marketingu i skutecznej prezentacji produktów firmy w internecie. Phil zwrócił uwagę , że nie warto wypuszczać filmów produktów na YouTube, ale umieszczać je bezpośrednio na stronie, ponieważ to tu użytkownik mam możliwość dokonania konwersji. Gdy nagrywamy film promocyjny naszej firmy, nie zatrudniajmy aktorów, ponieważ są oni mało autentyczni. Wykorzystajmy naszych pracowników, dzięki temu zyskamy w oczach odbiorców. W przypadku video ważny jest kontekst sytuacyjny. Używaj video snippets, zwiększą one klikalność w wynikach wyszukiwania. Pozwoli Ci na to program Wistia. Zdarza się, że firmy mylą film promocyjny z viralem, a to nie to samo. Nie możemy w filmach skupiać się tylko na kupowaniu, bo to odstraszy audytorium. Dajmy mu coś z siebie. Pamiętajmy o tym, że brand to nie to co sprzedajesz, ale to jak sprzedajesz. Popularność nie powinna być celem filmu, a tylko dodatkiem. Warto również przy zamieszczaniu filmów na YouTubie zaprojektować stronę główną i używać playlist.

Kolejna część konferencji była poświęcona SEO. Jako pierwszy wystąpił Łukasz Żelezny, można go było spotkać także na Festiwalu SEO w Katowicach. Szczególnie zainteresowała mnie część na co warto zwrócić uwagę przy analizie kampanii SEO. Łukasz przekonywał, aby nie zwracać uwagę tylko na sesje, wizyty, wyświetlone strony i współczynnik odrzuceń. Najważniejszy są sesje efektywne, a co to jest? Są to sesje bez odrzuceń. Warto przeanalizować to na przestrzeni miesiąca, roku w porównaniu z konwersjami na swojej stronie. Wtedy otrzymamy informacje o skuteczności.

Sam Jones przedstawił prezentację o pozyskiwaniu naturalnych linków poprzez content marketing. Dlaczego powinniśmy tak pozyskiwać linki? Ponieważ Google tak chce. Linki naturalne są lepiej postrzegane przez algorytm. Chyba wszyscy już wiedzą dlaczego linki naturalne są lepszej jakości, ale dla pewności zostało to powtórzone także w prezentacji: linki pochodzą z wysokiej jakości stron, przenoszą traffic na naszą stronę, stoją za nimi ludzie. Pochodzą z contentu, który ludzie aktualnie chcą, potrzebują i podoba im się. Content Marketing nie jest tylko narzędziem do pozyskiwania linków, buduje on Twoją markę, jej wizerunek. Nie jest skupiony na sprzedaży, ale pomaga w niej. Jak pozyskać naturalne linki? Sam radzi, aby tworzyć dedykowane landing page, nowe historie, wydawać ebooki, zaistnieć w social media. Kiedy jakość naszego contentu będzie wysoka, wtedy mamy pozyskamy naturalne linki. Ludzie muszą chcieć podzielić się naszym contentem.

O optymalizacji konwersji opowiedział Viljo Vabrit z Conversion XL. Najczęściej popełnianymi błędami przy optymalizacji konwersji są: zbyt mała próba i zbyt krótki czas analizy np. nie cały tydzień, ale tylko kilka dni. Nie powinniśmy skupiać się na testach kolorów tła lub przycisku, ponieważ rzadko zdarza się, aby miały one relatywny wpływ na konwersje. Musisz mieć dowód, że problem z konwersją powoduje strona, a nie Twoi użytkownicy. Nie powinniśmy tego ignorować.

Swoje zdanie na temat optymalizacji landing page przedstawił Oli Gardner i było to jedna z najlepszych prezentacji na tegorocznym SMD. W przypadku landing page zbytnio koncentrujemy się na klikalności, a nie na Conversion Centered Design. Na landing Pagu nie powinno być znacznej różnicy pomiędzy linkami do innych sekcji strony, a link konwersji jest tylko jeden. Zdarza się, że jest to stosunek 130:1. Takich błędów powinniśmy się wystrzegać. Im mniej opcji ma klient na stronie, tym wyższy jest współczynnik konwersji. Nagłówki na landing page powinny być dopasowywane do zapytań klientów. Osoba lub obraz przedstawiony na reklamie, powinien być spójny z tym na stronie. Są słowa na które klient reaguje bardzo negatywnie i mają wpływ na spadek efektywność. Między innymi wyprzedaż, SPAM. Informacja w formularzu, o tym, że nie wysyłamy niechcianej poczty powoduje, że klient zaczyna się zastanawiać i może nie dokonać konwersji. Captche w formularzach obniżają efektywność. Użytkownika nie interesuje, że chcemy ustrzec się przed robotami. Umieszczanie na stronie opinii nieznanych osób na stronie może odstraszyć klientów.

Możliwości reklamy natywnej do pozyskania linków przedstawił Pete Campbell. Jego prezentacje możecie zobaczyć tutaj (http://www.kaizensearch.co.uk/blog/conferences/search-marketing-day-presentation/).

Kolejnym prelegentem był Włas Chorowiec z LeadBullet. Przedstawił narzędzie NextClick, który do każdego artykułu czytanego przez użytkownika dobiera indywidualnie kolejne artykuły, dopasowane do jego zainteresowań. Jest ona dostępna na facebooka, poprzez posty sponsorowane, które pokazują się na tablicy. Włas wytłumaczył uczestnikom konferencji, dlaczego warto zainteresować się właśnie tą formą reklamy. Użytkownicy coraz częściej nie zauważają reklam. Ich klikalność z 9% z 2000 roku spadła obecnie do 0,1%. Możemy to także zauważyć na kontach AdWords. Odpowiedzią na to jest właśnie native advertising, która jest płatna formą reklamy. Jej wygląd jest dopasowany do wyglądu strony i odpowiada zainteresowaniom konkretnego użytkownika. Zaletami jej jest trudność zablokowania. Przed rozpoczęciem powinniśmy zadać sobie kilka pytań: co chcemy reklamować?, kto należy do grupy docelowej? gdzie powinniśmy prezentować naszą reklamę?, jak możemy mierzyć jej efektywność?

Jako ostatni wystąpił Łukasz Kapuśniak z prezentacją na temat Big Data.

Konferencja zakończyła się sesją pytań i odpowiedzi. Uczestnicy w trakcie konferencji mogli zadawać pytania za pośrednictwem strony internetowej i głosować na najciekawsze z nich, które później zostały zadane. Plus dla organizatorów, za to, że sieć była dostępna cały czas i nie zrywało połączenia.

Od czasu pierwszego Search Marketing Day rynek eventów w Polsce bardzo się rozwinął. Jest kilka branżowych konferencji, jak SEM Camp czy Festiwal SEO, które bardzo podnoszą poziom. Dlatego wymagania co do takich imprez rosną. Na czwartym SMD było wielu wspaniałych przedstawicieli marketingu internetowego, ale jednak ich prezentacje były stricte motywujące do działania, a za mało czasu było poświęcone przekazaniu uczestnikom wiedzy, którą mogli by wykorzystać w praktyce.


Masz problem? Potrzebujesz fachowej obsługi z zakresu SEM/SEO ? Skontaktuj się z nami, już dziś! Napisz na kontakt@silesiasem.pl

Zapisz się do newslettera wypełniając pola poniżej. Będziesz na bieżąco ze wszystkimi wydarzeniami związanymi z Silesia SEM i informacjami o marketingu internetowym w sieci. Nie spamujemy.

Zostanie wysłany do Ciebie e-mail potwierdzający: przeczytaj zawarte w nim instrukcje, aby potwierdzić subskrypcję.

Twój email:

 Zapoznałem się z polityką prywatności.
The following two tabs change content below.

Kinga Gołębiewska

SEM Manager
Kinga Gołębiewska od kilku lat pracuje jako SEM Manager. Doświadczenie zdobywała w kilku agencjach reklamowych na Śląsku, Krakowie i Warszawie. Obecnie prowadzi kampanie dla wielu firm, którym pomaga w kreowaniu ich marki w Internecie i osiąganiu jak najwyższych współczynników konwersji.

3 przemyślenia nt. „Relacja z Search Marketing Day 2014

  1. Dzieki Kinga za super relacje z konferencji, jezeli mozesz prztlumaczyc na Angielski to jestem zainteresowany aby opublikowac na moim blogu.

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *