Uchwała KRN zabrania sztucznego pozycjonowania witryny notariusza

 
Godło Rzeczypospolitej Polskiej

Właśnie skończyła się samowola notariuszy i kancelarii notarialnych w pozycjonowaniu stron. To co było nieuregulowane przez struktury zarządzające notariatem w Polsce odchodzi do przeszłości. Krajowa Rada Notarialna wprowadziła uchwałę w dniu 5 lipca 2013, która zabrania pozycjonowania się notariuszom z wykorzystaniem linków. Już wcześniej były wyraźne obostrzenia jeśli chodzi o prowadzenie samych stron internetowych przez notariuszy, jednak teraz każdy notariusz będzie mógł wykonać tylko to, co zostało wyraźnie przez Krajową Radę Notarialną dopuszczone.

Jak dobrze wiadomo, takie zawody jak notariusz, adwokat czy radca prawny, to zawody do których istnieje pewne zaufanie społeczne. Dlatego osobom w tych zawodach nie wolno się reklamować, ponieważ ujmowałoby to powagi prowadzonej kancelarii. Jakkolwiek wiele form reklamy było dobrze opisanych i precyzyjnie zabronionych, to w przypadku pozycjonowania i linków sponsorowanych już tak nie było.

Jak może wyglądać witryna internetowa notariusza?

Wygląd strony reguluje Uchwała Nr VI/14/2008 Krajowej Rady Notarialnej z dnia 15 lutego 2008 r. w sprawie określenia zakresu i formy zakładania i prowadzenia stron internetowych dla kancelarii notarialnych (tekst jednolity). W uchwale czytamy w pierwszych trzech paragrafach o tym, że wolno:

§1

Notariusz może założyć i prowadzić dla swojej kancelarii notarialnej jedną witrynę internetową. Jeżeli kancelaria prowadzona w formie spółki nie posiada własnej witryny internetowej, swoje indywidualne witryny internetowe może prowadzić każdy z notariuszy-wspólników osobno. Za witrynę internetową notariusza kancelarii notarialnej uważa się każdą stronę www, która powstała w wyniku bezpośredniego lub pośredniego działania notariusza, jego wspólnika lub jego kancelarii. Pozostałe strony www, z pominięciem stron prowadzonych przez KRN oraz izby notarialne, są publicznymi stronami www.

§2

Witryna internetowa notariusza/kancelarii notarialnej może zawierać wyłącznie informacje potrzebne osobom zainteresowanym przy dokonywaniu czynności notarialnych, a treść, kształt graficzny i kolorystyka strony internetowej nie mogą naruszać powagi lub godności zawodu notariusza.

Na stronie internetowej kancelarii notarialnej mogą być zamieszczone:

  • imię (imiona) i nazwisko notariusza, jego tytuł naukowy i znajomość języków obcych oraz data powołania na notariusza,
  • adres kancelarii i numery rachunków bankowych kancelarii,
  • numery telefonów i faksu,
  • godziny urzędowania kancelarii,
  • wizerunek orła ustalony dla godła Rzeczypospolitej Polskiej,
  • logo notariatu polskiego
  • plan lub mapa dojazdu do kancelarii,
  • fotografia notariusza,
  • informacja o usytuowaniu kancelarii (piętro, winda, podjazd dla niepełnosprawnych) oraz o parkingu,
  • informacja o możliwości uzyskania w kancelarii informacji w językach obcych,
  • wykaz czynności notarialnych,
  • maksymalne stawki taksy notarialnej oraz wysokość pobieranych przez notariuszy podatków i opłat sądowych,
  • linki do stron internetowych Krajowej Rady Notarialnej oraz właściwej izby notarialnej.

§3

Publiczna strona www może zawierać wyłącznie następujące elementy:

  • imię (imiona) i nazwisko notariusza,
  • adres kancelarii,
  • numery telefonów i faksu,
  • plan lub mapę dojazdu do kancelarii,
  • link do głównej strony witryn internetowej KRN oraz izb notarialnych,
  • link do internetowej wyszukiwarki notariuszy witryny KRN lub izby notarialnej.

Czego notariuszowi szczególnie nie wolno?

Po tych trzech paragrafach wprowadzenia, pojawiają się obowiązki, zakazy i konsekwencje. W kolejnych paragrafach czytamy:

§4

Każdy notariusz zobowiązany do należytego dbania o wizerunek swój, swojej kancelarii oraz samorządu notarialnego w internecie. W szczególności  zobowiązany jest zapewnić prawdziwość informacji o sobie i swojej kancelarii zarówno w swojej witrynie www, jak i na publicznych stronach www.

§5

Niedozwolone jest sztuczne pozycjonowanie witryny internetowej notariusza lub jego kancelarii z zastosowaniem linków ze stron zewnętrznych. Zewnętrzne strony www powinny wskazywać na publiczną wyszukiwarkę notariuszy dostępną w witrynie internetowej KRN lub właściwej izby notarialnej. Naruszenie tej zasady traktowane będzie jako istotne naruszenie §4.

§6

Dostosowanie istniejących stron internetowych założonych dla kancelarii notarialnych/notariuszy oraz przegląd publicznych stron www, które zawierają informacje o kancelarii/notariuszu i dostosowanie ich do wymogów uchwały powinno nastąpić do końca 2013 roku.

Wnioski

  1. Notariusze, którzy się pozycjonowali, wszyscy wypowiadają umowy (jeśli takie były).
  2. Notariusze mają czas do końca 2013 roku doprowadzić swoje strony do wymagań Krajowej Rady Notarialnej.
  3. Wygląda na to, że będzie przegląd publicznych stron www zawierających informacje o notariuszach. Najprawdopodobniej chodzi o wszystkie katalogi i inne miejsca w sieci, gdzie jest informacja o notariuszu i jego kancelarii. Można się spodziewać zamówień na dostosowanie stron publicznych do wymaganej Uchwałą postaci. (Z miłą chęcią podejmę się takich audytów stron – pisać w tej sprawie w zakładce kontakt).
  4. Notariusze są bez szans na wszelkie formy content marketingu, m.in. takie jak ostatnio zaprezentował u siebie zgred dla zawodu adwokata czy radcy prawnego.

Masz problem? Potrzebujesz fachowej obsługi z zakresu SEM/SEO ? Skontaktuj się z nami, już dziś! Napisz na [email protected]

Zapisz się do newslettera wypełniając pola poniżej. Będziesz na bieżąco ze wszystkimi wydarzeniami zwiazanymi z Silesia SEM i informacjami o marketingu internetowym w sieci. Nie spamujemy.

Zostanie wysłany do Ciebie e-mail potwierdzający: przeczytaj zawarte w nim instrukcje, aby potwierdzić subskrypcję.

Twój email:

 Zapoznałem się z polityką prywatności.
The following two tabs change content below.

Artur Strzelecki

Niezależny specjalista SEM, który upowszechnia wiedzę o marketingu w wyszukiwarkach internetowych. W wolnych chwilach doradza dużym i małym klientom.