Koszty prowadzenia firmy pozycjonującej w Polsce (infografika)

Koszty prowadzenia firmy seo

Niedawno razem z Mateuszem Delą, poprosiliśmy o odpowiedzi w ankiecie na pytania dotyczące kosztów prowadzenia firmy pozycjonującej. Wcześniej Mateusz podzielił się swoimi doświadczeniami jeśli chodzi o stawki i zarobki pozycjonerów w Polsce. Artykuł otrzymał sporo komentarzy, ponieważ zarobki to zawsze emocjonujący temat i wiele osób się chętnie wypowiada. W kilku z tych komentarzy pojawiła się sugestia aby zmierzyć ile kosztuje pozycjonowanie i prowadzenie firmy seo.

Ankieta została przeprowadzona w dniach o 4 do 10 kwietnia 2013 roku. Zaprosiliśmy do udzielenia odpowiedzi wielu znajomych prowadzących swoje firmy seo. Ankieta była publicznie dostępna w Google+, na Facebooku i forum PiO. W czasie tego tygodnia, po zweryfikowaniu otrzymanych odpowiedzi, dostaliśmy 49 wypełnionych ankiet. Ankieta zawierała również pole z prośbą o adres e-mail, na które obiecaliśmy wysłać surowe, zebrane dane, które otrzymało 28 osób.

Festiwal SEO 2017 Katowice

Najwięcej odpowiedzi otrzymaliśmy z województw mazowieckiego, małopolskiego i śląskiego. Ta grupa odpowiedzi jako reprezentująca te trzy województwa trafiła na prawą stronę infografiki. Z pozostałych województw pojawiły się odpowiedzi, ale nie były one w takiej liczbie, by na jej podstawie wyciągać wnioski. Lewa strona infografiki przedstawia wszystkie zebrane informacje posegmentowane według wielkości przedsiębiorstwa. Zastosowaliśmy skalę MŚP z podziałem na jednoosobową działalność gospodarczą, mikro i małe przedsiębiorstwa.

Na infografice znajdują się odpowiedzi na 10 zadanych przez nas pytań. Pierwsze 7 pytań było obowiązkowych. W przypadku, gdy ktoś nie ponosił wymienionego kosztu, wpisana wartość wynosiła zero, a do średniej trafiły odpowiedzi różne od zera. Ostatnie trzy pytania nie były obowiązkowe i zostały wypełnione w przez osoby udzielające odpowiedzi w około 60%.

Dziękujemy raz jeszcze wszystkim osobom, które podzieliły się swoimi „poufnymi” danymi, w niektórych przypadkach otrzymaliśmy nawet kwoty dokładne co do jednej złotówki.

Infografika jest dostępna na licencji CC-BY-SA, co oznacza, że wolno ją kopiować, modyfikować, budować na jej podstawie nowe dzieła itp wskazując jako pierwotne miejsce opublikowania adres URL infografiki: https://www.silesiasem.pl/koszty-prowadzenia-firmy-pozycjonujacej-infografika oraz autorki grafiki z agencji kreatywnej Milky: http://www.milky-design.com/

https://www.silesiasem.pl/wp-content/uploads/2013/07/infografika-koszty-seo.jpg

Koszty prowadzenia firmy SEO w Polsce

Skomentuj otrzymane dane i porównaj je ze swoimi kosztami.


Masz problem? Potrzebujesz fachowej obsługi z zakresu SEM/SEO ? Skontaktuj się z nami, już dziś! Napisz na kontakt@silesiasem.pl

Zapisz się do newslettera wypełniając pola poniżej. Będziesz na bieżąco ze wszystkimi wydarzeniami związanymi z Silesia SEM i informacjami o marketingu internetowym w sieci. Nie spamujemy.

Zostanie wysłany do Ciebie e-mail potwierdzający: przeczytaj zawarte w nim instrukcje, aby potwierdzić subskrypcję.

Twój email:

 Zapoznałem się z polityką prywatności.

The following two tabs change content below.

Artur Strzelecki

Niezależny specjalista SEM, który upowszechnia wiedzę o marketingu w wyszukiwarkach internetowych. W wolnych chwilach doradza dużym i małym klientom.

24 przemyślenia nt. „Koszty prowadzenia firmy pozycjonującej w Polsce (infografika)

  1. Artur, chyba musisz w inny sposób linkować do pełnej wersji infografiki, bo nawet po kliknięciu w grafikę w tekście, grafika w popupie jest zbyt mała, żeby była czytelna.

  2. Kluczowe w tym zestawieniu wydają się pozycje „przychody” i „liczba klientów”. Bardziej miarodajne byłyby zamiast pytań „koszt domen”, „koszt pracowników” itd. pytania o przeciętne/jednostkowe koszty związane z danym zakresem 🙂 wiadomo, że duża firma ma większe koszty, niż mała. Jednak analizując to pod kątem rentowności, warto spojrzeć na koszty jednostkowe i przemnożyć (chociaż to i tak straszne uproszczenie) przez skalę przedsięwzięcia. Pozdrawiam

  3. Ciekawe liczby 😉

    Jeśli się nie pomyliłem przy wyliczeniach to w każdym z województw w przybliżeniu wychodzi identyczny stosunek kosztów do przychodów (0,62) – aż się wierzyć nie chce 🙂

  4. Jak teraz z rozmiarami? Wyłączyłem opcje auto shrink w lightboxie.

  5. Wygląda, że trzeba będzie się na Śląsk z Warszawy wynieść, tak oceniając po proporcjach przychodów wg województw 🙂

  6. I jeszcze jedno – wydaje mi się, że dosyć trudno jest zestawić wyniki dla pytania o liczbę klientów, w podziale na wielkość firmy i w podziale na województwa.

    W podziale na województwa wartości są dużo mniejsze niż w podziale na wielkość firmy…

  7. Primo daj linka do grafiki bezpośrednio bo ten light box przeszkadza, do tego grafika jest zasłaniania jakimiś **** popupami na dole.

    Secundo biuro do 9 osób za 1400… jezu.. gdzie wy takie macie, w kurniku? 😉

  8. Coś się długość słupków (lub liczba) przy kosztach narzędzi seo pomieszała 😉 Fajny wpis i podręcznikowy wręcz przykład linkbaitingu;) brawo!

  9. Bardzo fajne zestawienie, wielu osobom pokaże, że nie da się pozycjonować za grosze. Dobra robota. Wiem, że w niektórych województwach miałeś tylko 1 zestaw danych, ale 49 ankiet tego typu w Polsce to niezły wynik.

    Jest błąd na infografice – prawa kolumna, koszty narzędzi. Śląsk ma najmniejszą kwotę, ale największą kreskę.

  10. Niekoniecznie duża firma ma większe koszty niż mniejsza firma. Tzn. Jednostkowo koszt pracowików, serwerów itp. dla dużej firmy może być niższy niż dla małej. Duże firmy mogą więcej rzeczy automatyzować więc działać może tam efekt synergii
    Bardzo ciekawa analiza. Jednak prawa strona infografiki za bardzo nie odaje rzeczywistości. Prawdopodobnie ze Śląska była 1 lub kilka dużych firm. Trochę za mała grupa przebadanych, żeby wyciągnąć lepsze wnioski na całą Polskę, ale za to i tak należą się podziękowania, że znalazło się 49 firm, które wypełniły ankietę. Lewa część infografiki bardzo przydatna.
    Widać, że średnio na 1 kliencie obrót miesięczny jest ok 300-400 zł . Dużo? Mało?
    Wg Was lepiej mieć mniejszą ilość klientów na większe budżety (więcej fraz, trudniejsze frazy), czy większą ilość tańszych klientów na łatwiejsze frazy?

  11. Muszę zatrudnić jeszcze 9 osób bo wynika, że nie jestem w stanie obsłużyć swoich klientów:)

  12. Takie infografiki należy traktować jako ciekawostkę a nie twarde dane statystyczne 🙂 Ale ciekawe zestawienie.

  13. @M40

    Najlepsi klienci są w budżetach ~500zł: płacą w terminie, frazy średnio wymagające – a dające Klientowi widoczne profity, niższe koszty i spokojniejsza głowa.

    Poza tym, zawsze lepiej mieć 10 klientów po 500zł niż jednego za 5000zł. Nawet jak z tych 10, dwóch Ci nie zapłaci w terminie a trzeci wypowie umowę, to mimo wszystko 3500 masz na koncie 😉 jak taki na 5000zł dostanie filtra / nie zapłaci / wypowie umowę to jest problem (oczywiście mówię o firmach jednoosobowych/kilkuosobowych) 😉

  14. Nic dodać nic ująć. Lepiej mieć wielu klientów, żeby dywersyfikować źródła klientów. Jest to bezpieczniejsze

  15. Mało prawdopodobne te wyniki. Przy jednoosobowej działalności i przy 14 klientach wychodzi miesięczna pensja ponad 9500 zł – to bzdura. Średnia za 1 stronę wychodzi 450 zł (zawyżone). Dodatkowo klientów jest 14 a stron do pozycjonowania 27??? Czyli każdy klient pozycjonuje 2 strony u pozycjonera? Bajki…

  16. @Grup – coś źle policzyłeś. Zauważ, że niektóre pozycje są rozliczane miesięcznie. Wg moich obliczeń dochód jednoosobowej firmy wyniósł 5 765,58 zł / mc. Jak odliczysz ZUS i podatki to okaże się, że SEO to nie jest wcale „Ziemia Obiecana” 😉
    W sumie – ok. 3 400 zł „na rękę”.
    Jest sporo zawodów w których można zarobić większe pieniądze bez ponoszenia takiego ryzyka…

  17. znam osoby które prowadząc działalność mają po 8 do kilkunastu stron do pozycjonowania i jeśli są zadowolone to wszystkie lecą do jednej firmy więc nie wiem czy aż taka bajka.

  18. Fajne badanie, tylko mało reprezentatywne ze względu na zbyt małą liczbę badanych firm.

  19. Fajna inicjatywa panowie, w końcu jakaś infografika w PL, pinned of course! 😉

  20. Ciekawe badanie ale myślę, że przy większej ilości firm przekrój byłby bardziej miarodajny.

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *