Umowy i modele rozliczeniowe w SEO

Artur Strzelecki

Pierwsza prezentacja przedstawiona podczas Festiwalu SEO w Katowicach, brzmiała „Umowy i modele rozliczeniowe SEO„. Materiał przedstawiony w prezentacji został zebrany na podstawie przeprowadzonej akcji tajemniczego klienta. Do 30 firm SEO zostało wysłane zapytanie w sprawie przedstawienia oferty oraz zaproponowania warunków współpracy zdefiniowanych w propozycji umowy. 23 firmy odpowiedziały przedstawiając swoją ofertę. Poniższe wnioski zostały wyciągnięte wyłącznie na podstawie przeprowadzonej analizy przesłanych ofert.

Modele rozliczeniowe w SEO

Wśród modeli rozliczeniowych można wyróżnić:

  • Pozycjonowanie za darmo
  • Rozliczanie za osiągnięte przedziały
  • Abonament
  • Abonament + przedziały
  • Opłata za roboczogodziny

W pozycjonowaniu za darmo, należy wyróżnić okresy kiedy jest ono darmowe, zwykle to pierwsze 3 miesiące gratis przy umowie na 15 miesięcy lub 3 miesiące gratis przy umowie na 24 miesiące. Rozliczanie za przedziały, to model opłaty za efekty. Wyróżnione przedziały pozycji jakie stosują firmy SEO wyglądają następująco

  • 1 przedział – od 1 do 10, czasem także od 11 do 20
  • 2 przedziały – 1 do 3, 4 do 10; 1 do 5, 6 do 10
  • 3 przedziały – 1 do 3, 4 do 6, 7 do 10; 1, 2 do 5, 6 do 10– 1 do 3, 4 do 5, 6 do 10
  • 4 przedziały – 1, 2 do 5, 6 do 10, 11 do 20

W ramach współpracy opartej o stały abonament, czyli w ramach usługi ryczałtowej firma SEO na bieżąco optymalizuje słowa kluczowe i bada statystyki domeny w celu kierowania jak największego ruchu na stronę.

Umowy z firmami pozycjonującymi

Charakter umowy może być następujący:

Wykonawca zobowiązuje się do świadczenia na rzecz Klienta usługi pozycjonowania Strony WWW w wyszukiwarce Google.pl

lub

Wykonawca zobowiązany jest do wypozycjonowania Strony WWW w taki sposób, by po wpisaniu Słowa Kluczowego w wyszukiwarkę Google.pl, Strona WWW pojawiła się w pierwszych 3 wynikach wyszukiwania

W ten sposób rozróżniamy umowę starannego działania ( innymi słowy umowę zlecenia) od umowy rezultatu ( gdzie efektem jest dzieło). Umowy najczęściej zawierają następujące elementy:

  • Przedmiot umowy:
    • definicja pozycjonowania,
    • optymalizacja kodu,
    • monitoring,
    • panel klienta,
    • terminowość opłat,
    • czas trwania umowy.
  • Okres wypowiedzenia:
    • Kary umowne,
    • Wyłączenia odpowiedzialności– Zmiany w algorytmie!
  • Odpowiedzialność:
    • Do wysokości otrzymanego wynagrodzenia,
    • Za poniesione straty.
  • Dostęp do serwera i plików HTML

Umowa także z reguły definiuje jakie czynności na stronie mogą nadal być wykonywane przez właściciela strony oraz do czego uzyskuje prawo firma SEO. Często pojawiającymi kwestiami są pytanie typu: Czy dalej mogę zarządzać swoją stroną? lub Czy mogę tworzyć strony bliźniacze? Należy być ostrożnym i czytać dokładnie, gdyż można spotkać haczyk językowy, np – „sprawdzanie pozycji po wpisaniu do wyszukiwarki Google.pl (na stronach kategorii: Polski) podanych fraz

Firmy SEO również zostały pproszone w zapytaniu o estymację czasu w jakim zostaną osiągnięte rezultaty, zaproponowane czasy oczekiwania są różne i wynoszą np:

  • „2 do 4miesięcy”
  • „po 3 miesiącach”
  • „najtrudniejsze słowo po 9 lub 10 miesiącach”
  • „4 do 6 tygodni”
  • „do 3 miesięcy łatwe frazy, średnie 3-4miesiące, 3-6 miesięcy trudne i bardzo trudne 6-12 miesięcy”

Umowa reguluje także, jak często będzie wykonywany monitoring pozycji, może to być np. 4 razy w miesiącu, 10 razy w miesiącu lub codziennie. Umowy z reguły są przygotowane na czas niekreślony z 1 miesiącem okresu wypowiedzenia lub 6 miesiącami wypowiedzenia. Gdy propozycja umowy była na czas niekreślony to z reguły wypowiedzenia miało 3 miesiące. Niektóre z firm chciały przystąpić do współpracy po podpisaniu umowy na co najmniej określoną liczbę słów kluczowych lub słowa o wartości powyżej ustalonej kwoty. W przypadku modelu rozliczania za efekty, wyjaśniony też był sposób obliczania przychodu, gdy strona znika z pierwszej dziesiątki. Zwykle to metoda średniej ważonej, która działa tak: jeśli strona w 30 dniowym miesiącu znajdziesię tylko 20 dni na pierwszej stronie wyszukiwania, wtedy opłata wyniesie 20/30 opłaty miesięcznej.

Wnioski

Decydując się na współpracę z firmą SEO, zarówno klient jaki firma muszą doprecyzować wiele warunków współpracy. Warto odpowiedzieć sobie na poniższe pytania, a potem przystąpić do sporządzenia umowy:

  • Jaki wybrać przedział w modelu za efekty?
  • Na ile podpisuję umowę?
  • Co wolno zrobić ze stroną?
  • Co jeśli będzie FILTR lub BAN? Kto pomoże?
  • Co się dzieje, gdy skończy się umowa?
The following two tabs change content below.

Artur Strzelecki

Niezależny specjalista SEM, który upowszechnia wiedzę o marketingu w wyszukiwarkach internetowych. W wolnych chwilach doradza dużym i małym klientom.

8 przemyśleń nt. „Umowy i modele rozliczeniowe w SEO

  1. A gdzie tu mowa o windykacji. To jest pewnie jedna z najważniejszych rzeczy w SEO:D

  2. Gdy w umowie są kary umowne to klientowi powinna się zapalać lampka ostrzegawcza.

  3. Uważasz, że to źle że ktoś chce się zabezpieczyć przed klientem który „wie lepiej” i np. nie informując zmienia np. adresy stron? Albo po 3 miesiącach stwierdza, że on jednak ie chce się pozycjonować? Nie każdy wpisując w umowę kary umowne chce oszukać – b. często nie chce być oszukanym. pzdr!

  4. @ Filip
    Dokładnie – problem egzekwowania należności w SEO wg. mnie jest kluczowy i może wpływać na planowanie budżetu i jego przeznaczenie na kolejne działania.
    Poza tym Klient nie zapłaci za serwer, domenę – strona zostanie wyłączona. Nie zapłaci za SEO … i co ?

    @ Alan
    Inna lampka zaświeci się kiedy chodzić będzie o kary umowne wobec firmy pozycjonującej – np.: za „niewypozycjonowanie” frazy w zakładanym terminie kara umowna na rzecz zamawiającego w wysokości 1% czegoś tam za każdy dzień zwłoki.

  5. Dziwię się, że wśród dużych firm (bo jak sądzę wśród takich była kwerenda) nie ma jeszcze rozliczenia poza przedziałami tzn. indywidualne stawki za poszczególne pozycje. Obliczeniowo to z pewnością nie kłopot, bo sami taki model obsługujemy, ale przestawienie tego modelu niektórym klientom chyba powoduje niepotrzebne zawiłości.

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *