Pozycjonowanie płatne za efekt? Wyrok Sądu gdy nie ma efektu

Pozycjonowanie za efekt?

Za frazę „oferty pracy” wynagrodzenie miało wynosić 1.400 zł brutto, za frazę „praca za granicą” 500 zł brutto, za „praca w Anglii” 290 zł brutto, za „praca Anglia” 200 zł, za „praca w Norwegii” 180 zł brutto, a za frazę „praca Norwegia” 220 zł brutto za pozycje od 7 do 10.

Przedmiotem sporu było wykonanie przez agencję kompletnej strony internetowej www.yojob.pl oraz jej pozycjonowanie. W związku z tym agencja i klient zawarły dwie umowy, jedna na wykonanie strony, druga na wykonanie usługi pozycjonowania strony internetowej na określone frazy: „oferty pracy, praca za granicą, praca w Anglii, praca w Norwegii, praca Norwegia”.

Pozycjoner zobowiązał się do skonfigurowania kodu strony, tak aby była „przyjazna” dla wyszukiwarek. Jednocześnie zobowiązał się do zachowania jej wyglądu graficznego. Strony ustaliły, że w razie gdy klient rozwiąże umowę poniesie koszty mające rekompensować stratę wynagrodzenia przez pozycjonera. W przypadku rezygnacji przez klienta z umowy miał on zapłacić na rzecz pozycjonera 30.000 zł.

Klient jednak zgłaszał błędy działania strony internetowej, która również została wykonana przez pozycjonera. Po kilku miesiącach klient wypowiedział umowę o pozycjonowanie za efekt, ponieważ jego zdaniem, strona nie działała prawidłowo. Z orzeczenia wynika, że klient nie zapłacił nic za pozycjonowanie strony, mimo osiągnięcia efektu zapisanego w umowie.

Spór zakończył się przegraną pozycjonera, m.in. dlatego, że nie można zastrzec kary umownej, gdy ktoś wypowiada umowę.

VIII Ga 372/14 wyrok z uzasadnieniem Sąd Okręgowy w Szczecinie

Przeczytaj inne artykuły nt.  spraw sądowych dotyczących pozycjonowania:


Zapisz się do newslettera wypełniając pola poniżej. Będziesz na bieżąco ze wszystkimi wydarzeniami związanymi z Silesia SEM i informacjami o marketingu internetowym w sieci. Nie spamujemy.

Zostanie wysłany do Ciebie e-mail potwierdzający: przeczytaj zawarte w nim instrukcje, aby potwierdzić subskrypcję.

Twój email:

 Zapoznałem się z polityką prywatności.

The following two tabs change content below.

Artur Strzelecki

Niezależny specjalista SEM, który upowszechnia wiedzę o marketingu w wyszukiwarkach internetowych. W wolnych chwilach doradza dużym i małym klientom.

4 przemyślenia nt. „Pozycjonowanie płatne za efekt? Wyrok Sądu gdy nie ma efektu

  1. Arturze, wyrok sądu nie jest za to, że nie ma efektu i niewiele miał wspólnego z tym. Problemem jest kara umowna, która jak napisali nie była po to by ktoś odzyskał włożoną kwotę tylko „Jej zastrzeżenie miało doprowadzić do przymusowego zachowania stosunku obligacyjnego przez
    pozwaną, nawet w sytuacji gdyby umowa o pozycjonowanie strony internetowej nie była prawidłowo wykonywana”

    To tylko pokazuje, że jak się ma słabego prawnika to takie głupoty w umowie kosztują.
    Swoją drogą to prawnik wskazałby, że kara umowna nie może być wzięta z „czapy” bo wtedy zawsze jest po prostu straszakiem :/

    Dobrze, że go nie oskarżyli o to, że podpisał tą umowę tylko po to by wyłudzić odszkodowanie 🙂

  2. Jak widać mało kto przeczytał całość uzasadnienia. Oraz dostrzegł fakt, że strona nie była gotowa. Więc nie jest to wyrok „za brak efektu” a za brak strony dla której frazy efekt miały. Jak widać sporo osób nadaje własne, bzdurne tytuły nie zgodne z prawdą.

  3. Jak widać, niewielu czyta ze zrozumieniem. Tytuł to gra słów, a to że chodziło o wadliwą stronę, zarówno znajdziesz na memie, jak i w tekście, jak i w tekstach na FB i G+.

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *