SeoStation – recenzja systemu do monitorowania pozycji w Google

seostation

SeoStation to narzędzie do monitorowania pozycji, które na polskim rynku działa już kilka lat. W tym czasie zyskało opinię rozwiniętego systemu, do którego dodawane jest wiele nowych funkcji, a niedawno wyposażono go w nową szatę graficzną.

<TL:DR>

SeoStation to usługa online, która monitoruje każdego dnia pozycje słów kluczowych w wyszukiwarce Google dla wybranej domeny internetowej.

Mam czas więc czytam.

  1. Panel
  2. Strony
    1. Podsumowanie
    2. Wykres pozycji
    3. Dzienne pozycje
    4. Raporty
    5. Alerty
  3. Baza wiedzy
  4. Koszty
  5. Co na to Google

 

Edycja strony 1 w SeoStation

Dodanie pierwszej strony do systemu wymaga podania podstawowych danych jak:

  • adres domeny (jeśli monitorowana strona jest z prefiksem „www” to trzeba go również podać, aby monitorować subdomeny należy podać adres w formacie *.domena.pl),
  • nazwa strony,
  • językowa i geograficzna lokalizacja monitorowanej wersji Google, a do wyboru jest 37 wersji językowych.

Edycja strony 2 w SeoStation

W następnym kroku należy wybrać docelowe ustawienia Google. Do wyboru jest monitorowanie pozycji w całym kraju lub w wybranej lokalizacji.

System także rozpoznaje czy wynik pojawia się na mapie. Jeśli ją znajdzie na mapie, można zadecydować, czy ma być zliczany, czy nie.

Ostatnią opcją do wyboru jest sposób numerowania wyników od drugiej strony wyników wyszukiwania. Może się zdarzyć, że na pierwszej stronie jest inna niż 10 liczba wyników, ale druga strona rozpocznie się i tak od 11-tej pozycji.

Panel w SeoStation

Panel w SeoStation

Po zalogowaniu się i dłuższym działaniu monitoringu, tzn. zebrały się już możliwe do wyświetlenie dane,  na pierwszym ekranie pojawia się panel (dashboard), na którym znajduje się podsumowanie zmian pozycji. Ma tutaj zastosowanie dobrze sprawdzona zasada z giełdy, czyli zielone rośnie do góry, czerwone spada. Dodatkowy wykres ilustruje średnią pozycję dla wszystkich monitorowanych stron w okresie 7 ostatnich dni. Pokazuje to generalną kondycję wszystkich słów kluczowych.

Raport – Strony

Strony w SeoStation

W widoku monitorowanych stron znajduje się lista adresów oraz podstawowe parametry domeny: liczba stron widocznych w Google z wykorzystaniem operatora site: oraz podstawowe dane z Majestic (Trust Flow, Citation Flow, liczba linków oraz domen z których pochodzą linki)

Strony – podsumowanie

Podsumowanie w SeoStation

Po wybraniu nazwy domeny zostaniemy przeniesieni do listy monitorowanych słów kluczowych. Lista domyślnie ułożona jest alfabetycznie, natomiast można ją sortować według ustalonego wcześniej priorytetu, alfabetycznie oraz według rankingu pozycji.

Ciekawą, dodatkową informacją znajdującą przy każdym słowie kluczowym jest godzina odczytu pozycji z wyszukiwarki. Ten widok podaje także jakie są ustawione parametry odczytu, czyli lokalizacja (kraj), dopasowanie geolokalizacji miasta, zliczanie pozycji na mapie oraz sumowanie pozycji z poprzednich stron wyników. Ostatnia funkcja ma znaczenie, kiedy na pierwszej stronie wyników wyszukiwania pojawia się rozbudowany układ wyników.

Strony – wykres pozycji

Wykres pozycji w SeoStation

Przechodząc głębiej, czyli wybierając monitorowane słowo kluczowe, zostaniemy przeniesieni do następnej części, w której rysowane są wykresy zmian pozycji. Wykresy w SeoStation od zawsze były przyjemne dla oka. Już lata temu, gdy po raz pierwszy recenzowałem systemy monitorowania pozycji, zapamiętałem bardzo przykładne rysowanie i wygładzanie elementów wykresu. Na wykres pozycji można nałożyć dodatkowe wartości, jak Trust Flow, liczba linków i domen linkujących oraz wartość site, których dynamika zmiany również zostanie zilustrowana na wykresie.

Wykres można wyświetlić w skali dziennej lub miesięcznej oraz na wykresie umieścić porównanie wielu monitorowanych słów kluczowych. Maksymalnie można porównać na jednym wykresie do 10 słów kluczowych.

Interesującym rozszerzeniem, niedawno wprowadzonym do systemu jest informowanie o zmianach podstron, czyli tzw. analiza kanibalizacji słów kluczowych. System pokazuje kiedy i jaka podstrona zmieniła się w czasie odczytu pozycji na to samo słowo kluczowe. Tego rodzaju raport od jakiegoś czasu był już dostępny u konkurentów, teraz także wprowadzono go do SeoStation.

Strony – dzienne pozycje

Dzienne pozycje w SeoStation

Raport dzienne pozycje pokazuje kolejne wartości uzyskanych pozycji w wybranym przedziale czasowym. W kolejnych wierszach znajduje się monitorowane słowo kluczowe, a w kolumnach są kolejne daty odczytu. Na przecięciu wiersza i kolumny znajduje się informacja o uzyskanej pozycji w wyszukiwarce.

Domyślnie pokazywanych jest 30 ostatnich dni, ale można dowolnie modyfikować zakres wyświetlanych danych lub wybrać jeden z kilku domyślnych wariantów. Oczywiście zachowany jest układ giełdowy, czyli zielone rośnie, czerwone spada.

Strony – raporty

Raporty w SeoStation

Zakładka Raport pozwala przygotować raport pozycji w formacie PDF. W dokumencie na pierwszej stronie jest krótka informacja dla jakiej domeny przygotowano raport, kiedy został wygenerowany oraz jaki zakres pomiaru został w nim umieszczony. Następnie umieszczono podstawowe parametry domeny.

Wybierając typ raportu „Podsumowanie pozycji” na kolejnych stronach znajduje się lista wszystkich monitorowanych słów kluczowych, pozycja z początku okresu, pozycja z końca okresu, różnica (dodatnia bądź ujemna) w pozycji oraz uśredniona pozycja. Raport można spersonalizować umieszczając w nim własny logotyp. Raport można także przygotować w pełnej postaci zaznaczając w prezentacji danych, że ma się w nim znaleźć zestawienie pozycji z każdego dnia.

Strony – alerty

Alerty w SeoStation

Raport alerty wyświetla spadki słów kluczowych poza określoną granicę. Możemy filtrować alerty wg Top3, Top10, Top20, Top30 i Top100. Ponadto system pilnuje czy strona przypadkiem nie została wyindeksowana, zawirusowana lub przeżywa atak hakerski.

Baza wiedzy w SeoStation

Od wielu lat w systemie publikowano artykuły. Najwięcej z nich dotyczy aktualności i zmian w wyszukiwarce. W ten sposób powstała duża baza wiedzy. Obecnie cała ta baza jest dostępna publicznie pod adresem http://www.seostation.pl/wiedza.html. Imponująca jest liczba różnych autorów, którzy przygotowali przez ostatnie lata artykuły zamieszczone w bazie wiedzy.

Koszty

Wybierając najwyższy pakiet w systemie, miesięczny koszt monitorowania jednego słowa kluczowego można obniżyć do 0,25zł brutto za słowo kluczowe. W pakiecie najtańszym cena jest dwukrotnie wyższa. Są dostępne zniżki za wykupienie abonamentu na dłuższe okresy, niż jeden miesiąc.

Czy da się rzeczywiście monitorować pozycję słowa kluczowego w Google?

Należy pamiętać, że zastosowanie zewnętrznych programów monitorujących może być nieobiektywne. Wynika to z tego, że są programami zewnętrznymi i bazują na wynikach dostarczanych przez Google.

Pozycje mogą liczone być na kilka różnych sposobów. Z mapą, bez mapy, na pierwszej stronie czasem jest więcej wyników niż 10, czasem mniej. Brana jest pod uwagę lokalizacja geograficzna użytkownika, czyli gdzie akurat jest jego komputer, w jakiej jest miejscowości oraz Google Global Cache czyli jaki jest dostawca Internetu.

Raporty pozycji mogą być  także obarczone następującymi wadami:

  1. Nie ma możliwości samemu sprawdzić jakie wyniki wyszukiwania wstecz były w Google, można tylko zebrać informacje jak to widział program monitorujący.
  2. Programy monitorujące w Polsce, jest ich kilkanaście, mogą pokazać tego samego dnia, różne pozycje, dla tej samej strony. Wynika to z wyżej wymienionych mechanizmów.
  3. Uśrednioną wartość, najbardziej obiektywną podaje Google Console Search, ale tam jest tylko średni wykres pozycji dla słów za 90 ostatnich dni. Średnia jest liczona dla wszystkich stron, które te słowa wywołują i uwzględnia czynniki jak lokalizacja, a raczej pomija mapy i zalogowane sesje.
  4. Wysyłanie automatycznych zapytań o pozycje słów kluczowych z programów do monitorowania pozycji jest łamaniem regulaminu korzystania z Google https://support.google.com/webmasters/answer/66357

SeoStation to bardzo potężne narzędzie, które oferuje wiele funkcji wspierających codzienne działania SEO. Nie wyobrażam sobie nie korzystać z monitora pozycji, a wyłącznie bazować na danych pochodzących z GSC. Dlatego też na powyższe wytyczne Google staram się przymykać oko 😉 Gdyby jeszcze SeoStation był w wersji instalowanej na serwerze… ale to już tylko sfera marzeń. Ogólny trend przesuwa działania wielu programów do SaaS, zatem odchodzi się od monitorów instalowanych na swoich serwerach, na rzecz usług działających online.

Ocena 4,8/5


Masz problem? Potrzebujesz fachowej obsługi z zakresu SEM/SEO ? Skontaktuj się z nami, już dziś! Napisz na kontakt@silesiasem.pl

Zapisz się do newslettera wypełniając pola poniżej. Będziesz na bieżąco ze wszystkimi wydarzeniami związanymi z Silesia SEM i informacjami o marketingu internetowym w sieci. Nie spamujemy.

Zostanie wysłany do Ciebie e-mail potwierdzający: przeczytaj zawarte w nim instrukcje, aby potwierdzić subskrypcję.

Twój email:

 Zapoznałem się z polityką prywatności.

The following two tabs change content below.

Artur Strzelecki

Niezależny specjalista SEM, który upowszechnia wiedzę o marketingu w wyszukiwarkach internetowych. W wolnych chwilach doradza dużym i małym klientom.

5 przemyśleń nt. „SeoStation – recenzja systemu do monitorowania pozycji w Google

  1. System całkiem fajny a po aktualizacji także ładny. Warto zwrócić na niego uwagę. Nadal jednak przegrywa z kretesem ze stat4seo (pomimo braku od dawna aktualizacji tego drugiego).
    Niestety dla mnie kluczowym problemem jest brak generowania zbiorczych raportów. Przy trzy cyfrowej liczbie domen nie wyobrażam sobie generowania co miesiąc każdego raportu ręcznie 🙂

  2. Szata graficzna ładna, ale: „miesięczny koszt monitorowania jednego słowa kluczowego można obniżyć do 0,25zł”

    bardzo drogo, porównując np. do webpozycji (147/2200 = 0,07zł z VAT) prawie czterokrotnie taniej…

    Moim subiektywnym zdaniem, jeśli chodzi o podobne systemy można brać pod uwagę stat4seo (tu trzeba mieć własne proxy) oraz webpozycja

  3. Kuba, nie ma konieczności generowania ręcznego ani raportów ani kosztorysów (jeżeli stronę monitorujesz pod klienta). Można oznaczyć automatyczną wysyłkę mailem, zarówno do siebie, jak i na mail klienta, raportu i kosztorysu w opcji: codziennie, tygodniowo lub miesięcznie. Z tym, że raport będzie zawierał wtedy informację o średniej pozycji, ilości spadków i wzrostów za dany okres.

  4. Jak z monitorowaniem fraz na rynkach zagranicznych? Ktoś z was próbował śledzić miejsca fraz na innych rynkach niż polski np. w j. angielskim?

  5. Marek, w SeoStation masz możliwość monitorowania stron i fraz również w zagranicznych wersjach Google.

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *